گفتگو با مدیرعامل شرکت آرتاش کامپوزیت در خصوص چگونگی و تاثیر اخذ گواهینامه COC

تاریخ : 1392/10/28

تعداد بازدید : 3152

4.7 امتیاز از 3 رای

این گفتگو با هدف چگونگی اخذ گواهینامهCOC و تاثیرات آن بر روی تولید و بازاریابی محصول الکترود جوش (آرترود) با مدیرعامل این شرکت، جناب آقای مهندس کمانکش ترتیب داده شده است.

شرکت آرتاش کامپوزیت در سال 1380 فعالیت خود را با تحقیق در مورد مس و نانوکامپوزیت‌های آن آغاز نمود. پس از گذشت چند سال، مهندسین شرکت به فرآیند ساخت نانوکامپوزیت‌ مس آلومینا دست یافتند. این شرکت از سال 1384 محصول خود را با نام ARTRODE روانه بازار کرده و در حال حاضر یکی از بزرگترین تامین کنندگان کلاهک جوش نقطه ای و نازل‌های جوش زیر پودری در ایران می‌باشد.

چگونه متوجه نیاز و موانع ناشی از مجوز مورد نظر شدید؟ مصداق واقعی بیاورید که کدام بخش شرکت شما درگیر نداشتن چنین مجوز‌هایی بوده است؟
بحث استاندارد‌ها هنگامی مطرح می‌شود که محصول برای عرضه به بازار و مشتری فرستاده می‌شود و باید اعتماد آنان را جلب نماید. گام اول در اعتماد سازی برای مشتری این است که کلیه مستندات اعم از کاتالوگ، بروشور، رزومه، استاندارهای اخذ شده و سابقه محصول در اختیار مشتری قرار گیرد.

لزوم اخذ استاندارد‌ها و مجوز‌ها بیشتر در کارکرد‌های فرامرزی و بین‌المللی احساس می‌شود. مطمئنا هنگام کار با یک شرکت خارجی محصول را با روشی صحیح باید ارائه داد در غیر این صورت خریدار وارد مذاکره نشده و محصول را خریداری نخواهد کرد.
 
در اینجا جا دارد نمونه‌ای که خود شرکت آرتاش با آن در گیر بوده را بیان کنم. در مراجعه به کشور ترکیه، شرکت سازنده قطعات خودروسازی از تست محصول ارائه شده توسط شرکت آرتاش سرباز زد. پس از رایزنی‌های متعدد با مدیران آن شرکت متوجه شدیم که محصول خود را به شکل صحیح و با ارائه مستندات لازم ارائه نکرده‌ایم و می‌بایست مدارک موجود به همراه مستندات قابل اطمینان به شرکت خریدار داده می‌شد تا خریدار بتواند بررسی‌های لازم را انجام دهد. به این ترتیب شد که شرکت آرتاش کامپوزیت به دنبال اخذ گواهینامه انتطباق محصول و یا (COC (Certificate of Compliance رفت.

تا به حال خریداران داخلی، محصول شرکت شما را به خاطر نداشتن مجوز خاصی رد کرده‌اند؟
خیر. زیرا در بازار ایران بر خلاف شرکت‌های خارجی خیلی بر روی مسئله مجوز و استاندارد‌های بین المللی حساس نیستند. طوریکه قبل از اخذ مجوز COC به مدت ۸ سال محصولات شرکت بدون مجوز به ایران خودرو فروخته می‌شد. مسئله‌ای که برای مشتریان داخل کشور مهم است یکنواختی و ثابت بودن کیفیت محصول می‌باشد.

قبل از گرفتن مجوز در نمایشگاه‌های خارج از کشور شرکت داشته‌اید؟ آیا محصول را از شما خریداری کردند؟
بله شرکت داشته‌ام. شرکت آرتاش به همراهی کریدور و ستاد نانو در چندین نمایشگاه شرکت کرده است و با مشکل خاصی روبرو نشدیم چراکه در آن زمان قصد صادرات محصول را نداشتیم. بحث صادرات زمانی در شرکت مطرح شد که بازار داخلی ایران دچار رکود شد و شرکت لزوم داشتن چندین بازار هدف را احساس نمود. داشتن چندین بازار همزمان باعث می‌شود تا اگر یکی از بازار‌ها دچار مشکل شود بتوان با استفاده از بازار‌های دیگر شرکت را سراپا نگه داشت. و بدین ترتیب داشتن استاندارد جهت جذب به بازارهای فرامرزی ضروری شد.

آیا این مجوز با مجوزی که خودتان برای محصولتان مد نظر داشتید یکسان بوده است؟ اگر خیر بفرمایید چگونه مجوز و استاندارد مخصوص محصول خود را شناختید.؟
هدف ما بازار اروپا بود. استاندارد اروپا نیز با CE شناخته می‌شود. لذا برای اخذ این مجوز به کریدور مراجعه کردیم و از ایشان در مورد اینکه چگونه باید برای محصولمان این مجوز CE را دریافت کنیم، مشاوره گرفتیم. پس از راهنمایی‌های ایشان، ارتباط با کار‌شناس مربوطه و بررسی محصول، مشخص شد که استاندارد CE به محصول ما تعلق نمی‌گیرد زیرا CE برای تمامی محصولات صادر نمی‌شود و فقط مربوط به یک سری محصولات با مشخصات خاص می‌باشد. پس از کارشناسی‌های مکرر استاندارد مد نظر مشخص گردید که COC یا استاندارد انطباق محصول نام داشت.
 filereader.php?p1=main_09fc3acb32eec87a9

فرایند دریافت مجوز و همچنین پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت در شرکت شما شامل چه مواردی بود و شرکت مشاوره چه کارهایی را انجام داده‌اند؟
کریدور شرکت آرتاش را به کارگزار مربوطه معرفی کرد و از این طریق در بدو قضیه، ما با شرکتی به نام مشاوران پادمیرا بعنوان مشاور دریافت این گواهینامه اشنا شدیم و متوجه شدیم پیش نیاز دریافت استاندارد COC، داشتن گواهینامه ISO۹۰۰۱: ۲۰۰۸ می‌باشد. از آنجایی که شرکت آرتاش به علت جابجایی کارخانه و وجود مشکلات فنی در شرایط نامناسبی بود، گواهینامهISO۹۰۰۱ که قبلا اخذ شده بود مورد قبول واقع نشد. شرکت مشاور کمک‌های بسیاری در اخذ، پیاده‌سازی و اجرای گواهینامه ISO۹۰۰۱ نموده و سپس بحث استاندارد COC پیش گرفته شد.

به پیشنهاد شرکت پادمیرا با یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های صادرکننده گواهینامه‌های بین‌المللی یعنی شرکت SGS ارتباط برقرار کردیم. نمونه برداری‌ها انجام شد و پس از بررسی در آزمایشگاه، تایید شد. سرانجام با پیگیری‌های مکرر کریدور و شرکت پادمیرا در اسفند ماه سال ۱۳۹۱ استاندارد COC به شرکت تحویل داده شد.

آزمون‌ها و ارزیابی‌های انجام شده روی محصول شما شامل چه مواردی بوده و در کجا انجام شده است؟
برای دریافت گواهینامه انطباق محصول ما، کار‌شناس مربوطه از شرکت SGS جهت بررسی نمونه‌ها، یک شاخه از الکترود‌ها را انتخاب نمود و چند سانتی‌متر از آن را برش داد و به آزمایشگاه انتخابی (آزمایشگاه متالورژی رازی) ارسال نمود. تست‌های لازم انجام و نتایج حاکی از آن بود که محصول هیچگونه عدم انطباقی با استاندارد‌ها ندارد و اینگونه بود که گواهینامه COC اخذ شد.

در مورد زمان و هزینه‌های پیاده‌سازی و دریافت گواهی دریافت شده توضیح دهید.
از ابتدای امر تا اخذ گواهینامه، حدود ۵ تا ۶ ماه به طول انجامید و هزینه‌های دریافت گواهینامه جدای تمام حمایت‌ها حدود ۱۶ میلیون تومان بود که ۸۰ % آن توسط کریدور حمایت شد.

دریافت این مجوز کدام بخش از مشکلات شما را در بخش فروش شرکت حل نموده است؟

بازار داخلی نیاز چندانی به دریافت مجوز ندارد و محصول از طریق توانمندی و ارتباطات به فروش می‌رسد. ولی در زمینه فروش خارجی داشتن این مجوز شرطی لازم است ولی کافی نیست. امر صادرات در ایران به علت داشتن شرایط خاص در بین کشور‌های دیگر دور از دسترس است ولی امید است که با وجود تحولات و روند مثبتی که ایجاد شده بتوانیم به این امر دست پیدا کنیم.

بازخورد‌های شرکت‌های خریدار نسبت به شما پش از آنکه این مجوز را دریافت نموده‌اید چه تغییراتی کرده است؟
بعد از گرفتن گواهینامه COC فقط در یک نمایشگاه حضور داشته‌ایم که هدف از شرکت در این نمایشگاه جلب اعتماد یک مشتری خاص بود که بحمد اله حاصل شد و با داشتن مجوز COC تمام نگرانی‌ها بر سر میز مذاکره از بین رفت و توانمندی محصول ثابت گردید. در حقیقت داشتن این مجوز باعث افزایش حس اعتماد به نفس درهنگام مذاکره با مشتریان می‌گردد.

چه توصیه‌ای به شرکت‌های دیگر در زمینه اخذ استاندارد‌ها و گواهینامه‌های بین المللی دارید؟
برای جذب بازار‌های موفق و کسب اطمینان و اعتماد مشتری، اخذ این گواهینامه ضروری است زیرا برای بازار‌های خارجی داشتن استاندارد‌های جهانی بسیار حائز اهمیت است.

کریدور چگونه می‌تواند به سایر شرکت‌ها در دریافت مجوز‌ها و استاندارد‌های محصول کمک نماید؟
در شرایط فعلی این مملکت و این صنعت عملکرد کریدور کامل بود. شاید این عملکرد ایده آل نبوده باشد ولی در شرایط کنونی بسیار تحسین برانگیز است. شرکت آرتاش از عملکرد کریدور رضایت کامل را دارد. کریدور ضمن منعقد کردن قرار داد، معرفی مشاوران مناسب و پیگیری مرحله به مرحله، حمایت مالی بسیار بالایی (۸۰ % هزینه‌های اخذ مجوز) نیز انجام داد. اگر در ان مقطع زمانی حمایت‌های کریدور نبود مطمئنا شرکت آرتاش قادر به انجام چنین کاری نبود و یا مسیرهای نامناسبی را طی می‌نمود.

آیا این گواهینامه مدت اعتبار دارد؟
مدت اعتبار گواهینامه ۳ سال است، مشروط بر اینکه هر سال به روز شود در غیر این صورت گواهینامه به صورت تعلیق در می‌آید.

و اما توضیحات پایانی:
هدف هر شرکت و یا بنگاه اقتصادی که در حال تولید محصول بومی است، گرفتن بخشی از بازارهای بین‌المللی است. اینکه به کشور‌ها و بازار‌های جهانی صادرات داشته باشد، زیرا هم برای کشور افتخار آفرین می‌شود و هم کسب درامد می‌کند و لازمه داشتن صادرات به بازار‌های جهانی اخذ استاندارد‌ها و مجوز‌های بین المللی می‌باشد.

در آخر از کلیه تلاش‌ها، خدمات و حمایت‌های ستاد نانو و کریدور (موسسه خدمات توسعه فناوری تا بازار) تشکر می‌کنم و توفیق روز افزون تمام افرادی که در این زمینه تلاش می‌کنند را آرزومندم.

از اینکه به سوالات ما پاسخ دادید از شما سپاسگزاریم.
نظر شما