آشنایی با مرکز تجاری‌سازی کارولینای شمالی (بخش دوم)

تاریخ : 1390/10/14

تعداد بازدید : 2272

0 امتیاز از 0 رای

دربخش اول معرفی، عنوان شد که مرکز تجاری سازی کارولینای شمالی به منظور حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط و حمایت از کارآفرینان، زیر نظر دانشگاه کارولینای شمالی در سال 1984 تاسیس شده است. همچنین خدمات تجاری سازی این مرکز، شرکا و ساختار نیروی انسانی آن مورد بحث قرار گرفت. در این بخش، نحوه تامین بودجه و دلیل رایگان بودن خدمات پایه مرکز، روند پذیرش صاحبان مشاغل، واحدهای سازمانی و برنامه‌های مرکز تشریح می‌شود. در انتها نیز یکی از کسب و کارهای موفق منطقه کارولینا که از خدمات مرکز تجاری‌سازی کارولینای شمالی(SBTDC) استفاده نموده است؛ مورد توجه قرار می‌گیرد.

واحدهای سازمانی و برنامه‌ها:
خدمات SBTDC علاوه بر مشاوره‌های عمومی، شامل خدمات تخصصی در حوزه کسب و کار می‌باشد که توسط کادر مجرب و کارآموزده آن به شرح ذیل ارائه می‌گردد:
واحد تعاملات دولتی (PTAC):
از طریق اجرای برنامه PTAC و قراردادهای منعقد شده بین آژانس‌های دولتی و پیمانکاران اصلی، سالیانه حدود یک میلیارد دلار حمایت مالی نصیب کسب و کارهای کارولینای شمالی می‌گردد. خدمات مشاوره‌ای واحد تعاملات دولتی شامل شناسایی فرصت‌های انعقاد قرارداد، شناسایی و ارائه قوانین و نیازمندی‌های انعقاد قرارداد، تهیه پروپوزال همکاری، مدیریت و برنامه ریزی قرارداد و آماده‌سازی شرکت‌ها جهت فروش به بخش خصوصی در آینده می‌باشد.
همچنین صاحبان مشاغل می‌توانند در صورت نیاز از خدمات نرم افزار PROBID جهت جستجو در بانک اطلاعاتی نهادهای دولتی و دریافت روزانه نتایج جستجو که منطبق با حوزه فعالیت شرکت می‌باشد، بهره‌مند شوند. هزینه نصب این نرم افزار ۵۰ دلار و شارژ سالیانه آن ۲۲۵ دلار می‌باشد.
واحد مدیریت راهبردی و توسعه سازمان:
فعالیت‌های این واحد شامل شناسایی نقاط قوت و ضعف در حوزه مدیریتی و عملیاتی سازمان، کمک به تیم رهبری/ مدیریتی سازمان جهت اتفاق نظر بر روی برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت و در ‌‌نهایت افزایش اثربخشی و مهارت‌های تیم رهبری می‌باشد. واحد مدیریت راهبردی باعث شده است که کارولینای شمالی در اخذ جوایز SBIR/STTR (Small Business Innovation Research) در ایالات متحده پیشتاز شده و سالانه ده‌ها میلیون دلار برای کاربران خود حمایت مالی جهت R&D جذب نماید.
واحد تحقیق و مطالعه بازار:
خدمات ارائه شده در واحد مطالعات بازار عبارتند از:
شناسایی بازارهای جاری و بالقوه کاربران شامل شرایط صنعت، مشتریان و نحوه رقابت در بازار.
مدیریت برند
هدایت تحقیقات در راستای اهداف و پروژه‌های سازمانی
ارزیابی نیازهای صنعت در ایالت کارولینا
ارزیابی میزان رضایتمندی کاربران از خدمات سازمان
واحد جذب سرمایه:
این واحد به ارائه مشاوره در خصوص جذب سرمایه‌گذار (عادی، خطرپذیر) و طراحی برنامه‌های آموزشی تخصصی برای سرمایه گذاران و کارآفرینان واجد صلاحیت می‌پردازد. همچنین با صندوق‌های تامین سرمایه و سایر سرمایه‌گذاران به منظور شناسایی و رفع نیازهای آن‌ها ارتباط برقرار می‌نماید.
واحد تامین مالی صادرات:
به منظور جذب فرصت در بازارهای جهانی، مرکز تجاری‌سازی کارولینای شمالی (SBTDC) اقدام به توسعه توانمندی‌های خود در زمینه تامین مالی صادرات نموده است. در این راستا از طریق مشارکت با دپارتمان تجارت و بانک صادرات- واردات ایالات متحده، SBTDC قادر است نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی‌های لازم به شرکت‌هایی که قصد تجارت با خارج از کشور را دارند، اقدام نماید.
صنایع دریایی کارولینای شمالی:
کسب و کارهای مرتبط با صنایع دریایی کارولینا حدود ۳۰. ۰۰۰ عنوان شغلی در ایالت و ۵۰۰ میلیون دلار از بابت فروش کشتی، موتور و تجهیزات مرتبط در طول سال ایجاد می‌نماید. به دلیل قابلیت اشتغال‌زایی این صنعت، کشتیرانی تنها واحد تخصصی صنعتی SBTDC می‌باشد.
کارکنان این بخش خدماتی از قبیل مشاوره تجاری در خصوص بندرگاه‌های ایالت، آشیانه کشتی‌ها، دلالان کشتی، سازندگان کشتی، کارخانه‌های ساخت زیردریایی و تامین‌کنندگان کالا و خدمات ارائه می‌دهند. این واحد همکاری نزدیکی با دپارتمان تجارت ایالتی در خصوص گسترش بازار و زنجیره تامین صنایع دریایی برقرار کرده است.



بودجه سالیانه:
بودجه مرکز تجاری‌سازی کارولینای شمالی حدود ۰۰۰/۳۰۰/ ۵ دلار در سال می‌باشد که از سازمان‌ها و ارگان‌های مختف تامین می‌گردد.
 
شکل ۱: ترکیب بودجه مرکز SBTDC
روند پذیرش صاحبان مشاغل:
بعد از ثبت در سیستم ثبت مرکز SBTDC، مشتری به یکی از مشاورین کسب و کار (دارای مدرک MBA یا تحصیلات عالیه در سایر رشته‌های دانشگاهی/ دارای تجربه در زمینه توسعه کسب و کار) ارجاع می‌شود تا حداکثر ظرف مدت سه روز، به صورت تلفنی یا از طریق ایمیل با متقاضی تماس حاصل شده و در صورت امکان قرار ملاقات گذاشته شود. به منظور ارائه بهترین مشاوره، امکان دارد درخواست شود که مشتری برخی اطلاعات خصوصی کسب و کار خود مانند پیش‌نویسی از طرح توجیهی، برنامه استراتژیک یا صورت‌های مالی را ارائه نماید. اولین جلسه به صورت معمول حدود ۱ ساعت به طول می‌انجامد.
 
شکل ۲: روند پذیرش متقاضیان در SBTDC
خدمات مشاوره پایه بصورت کاملا رایگان بوده و بسته به تمایل مشتریان بصورت حضوری، تلفنی یا از طریق ایمیل ارائه می‌گردد. خدمات تکمیلی شامل آموزش‌های مدیریتی و تحقیقات بازار حرفه‌ای به‌صورت هزینه‌های قابل استرداد تامین اعتبار می‌شود.
 
شکل ۳: هزینه خدمات مرکز
کار‌شناسان مرکز به افراد، با ارائه مشاوره‌های شخصی، بازخورد‌ها و اطلاعات مورد نیاز در زمینه‌های ذیل کمک می‌کنند:

ارزیابی، نهایی سازی و افزایش کارآیی برنامه‌های جاری متقاضیان
استخراج و ارزیابی فرصت‌های جدید
بهره گیری از ایده‌های جدید

مرکز SBTDC توسط شرکای خصوصی و دولتی (در سطح فدرال و همچنین ایالت) به منظور حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط، تامین اعتبار می‌شود. لذا مشمول قوانین اشتغال و مالیات کارولینای شمالی است. سرمایه گذاری‌های انجام شده در این مرکز به دلیل کیفیت بالای مشاوره‌های ارائه شده، از نرخ بازگشت خوبی برخوردار بوده‌اند. مشترکین این مرکز نسبت به هم‌نوعان خود با نرخ بالاتری به تولید اشتغال و افزایش فروش در بازار پرداخته‌اند؛ در نتیجه درآمدهای مالیاتی حاصل، رقمی بیش از هزینه‌های مرکز را پوشش می‌دهد.
 
شکل ۴: نحوه تامین اعتبار جهت خدمات رایگان

نمونه موفق:
در طول ۲۶ سال سابقه کاری، این مرکز به حدود ۱۲۰، ۰۰۰کسب و کار کوچک تا متوسط کمک کرده تا شکل گرفته و رشد کنند. کسب و کارهای کوچک و متوسط ۹۸% از کارمندان ایالت و ۴۸% از مشاغل بخش خصوصی را تشکیل داده‌اند.
شرکت East Coast Wind Power در زمینه فروش و نصب توربین‌های بادی کوچک و سیستم‌های سلول‌های خورشیدی فعالیت می‌نماید. این شرکت در سال ۲۰۰۰ با انجام تحقیقات در خصوص توربین‌های بادی در مقیاس خانگی و تجاری، فعالیت خود را شروع کرد.
مدیر عامل شرکت آقای Dean Carrico به منظور توسعه فعالیت‌های کسب و کار خود، نسبت به ارسال درخواست به مراکز مالی متعدد جهت تامین سرمایه اقدام نمود. اما سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مربوطه، به دلیل عدم وجود چشم‌انداز و آینده کاری روشن، همچنین ریسک‌های موجود در بازار که احتمال موفقیت این کسب و کار را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود، تامین مالی شرکت را منوط به ارائه طرح تجاری با جزئیات کامل کردند. در این راستا مدیر عامل شرکت با مراجعه به دانشگاه ایالتی Elizabeth City، با مشاور تجاری مرکز SBTDC ملاقات و قرارداد همکاری منعقد نمود. ماحصل این همکاری تهیه طرح تجاری و تدوین برنامه استراتژیک بود که باعث شد دریافت تسهیلات صنایع سبز برای شرکت می‌سر گردد. همچنین جهت گسترش بازار محصولات شرکت، خدمات بازارایابی مورد استفاده قرار گرفت.
شرکت East Coast Wind Power از جمله کسب و کارهایی می‌باشد که در برنامه تامین تدارکات دولتی (PTAC) مرکز SBTDC، همکاری‌های گسترده‌ای را با پیمانکاران صنعتی برقرار نموده است.
نظر شما