حمایت های مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری از شرکت های عضو باشگاه صادرات

گردهمایی باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان در روز سه شنبه 9 اسفندماه 1401 برگزار شد. در این رویداد بیش از 300 شرکت دانش بنیان صادراتی به دعوت باشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گرد هم آمدند. 

300 شرکت حاضر در این رویداد در واقع برترین های صادرات دانش بنیان در کل کشور هستند که با شاخص های فنی، سازمانی و بازاری مورد ارزیابی باشگاه قرار گرفته و در 6 گروه زیر طبقه بندی شده اند:

  1. 5ستاره 
  2. 4ستاره
  3. 3ستاره
  4. 2ستاره
  5. مستعد
  6. عدم احراز

صحبت های دکتر میرآبادی در گردهمایی باشگاه صادرات

باشگاه صادرات در این برنامه علاوه بر شرکت های برتر صادراتی دانش بنیان، میزبان مسئولین از نهادهای اثرگذار بر این حوزه بود. جناب آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس جمهور، دکتر امیرحسین میرآبادی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری و دکتر سیاوش ملکی فر معاون صندوق نوآوری و شکوفایی از مهمانان ویژه در این رویداد بودند. جناب آقای دکتر امیرحسین میرآبادی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری در ابتدا با اشاره به روند تشکیل باشگاه صادرات گفت: 

ایده ی تشکیل باشگاه صادرات در سال 97 و 98 شکل گرفت و گردهمایی امروز به پشتوانه ی حدود 4سال فعالیت بی وقفه باشگاه صادارت برگزار شده است. با تلاش دست اندرکاران باشگاه صادرات تاکنون 1300 شرکت ارزیابی فنی و 948 شرکت به طور کامل ارزیابی شده اند. بر این اساس حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته از لحاظ تعداد، اولین رتبه را دارد. ارزیابی شرکت ها به روش های مختلفی انجام شد ولی گفتگوی های سالانه با شرکت ها جهت دریافت داده های آن ها همچنان در حال انجام است. وی گفت: تقویت برند ملی یکی از دستاوردهایی است که می توانیم در آینده و در کنار هم جشن بگیریم.

هدف اصلی باشگاه صادرات

میرآبادی در ادامه گفت: ایجاد و تقویت نام ایران و محصولات ایرانی در جهان می تواند مسیر پیشرفت شرکت ها را هموار کند. هدف اصلی باشگاه هم تقویت برند ملی ایران در حوزه محصولات هایتک است.در راستای دستیابی به این هدف ماموریت های زیر برای باشگاه تعریف شده است:

  1. شناسایی و رتبــه بندی شــرکت ها
  2. رشد شرکت ها
  3. توسعه بازارهای صادراتی
  4. هم افزایی نهادهای موثر در توسعه صادرات

در بحث توسعه بازارهای صادراتی، فعالیت های زیردر حال پیگیری و انجام است:

  1. ایجاد و ساماندهی دفاتر صادراتـی،
  2. تشکیل کنسرســیوم،
  3. ایجاد برند مشترک،
  4. کمـک بـه تـامین مـالی شـرکت ها در مســیر صادرات
  5. و توسعه بازار خـدمات تخــصصی برای شرکت ها

برنامه های باشگاه صادرات

به طور کلی باشگاه صادرات به عنوان نهاد غیردولتی جهت ایجاد بستر گفتمان بین شرکت های دانش بنیان تاسیس شده است. میرآبادی گفت: ما به دنبال هم افزایی و بسیج کردن تمام امکانات نهادهای مختلف برای کمک به شرکت های دانش بنیان صادراتی هستیم. در نهایت هدف همه ی ما ارتقا صادرات شرکت ها است. ما کمیته ی مشترکی با سازمان توسعه تجارت تشکیل داده ایم که مشکلات شرکت های عضو باشگاه را به صورت موردی بررسی کنیم و به رفع موانع پیش روی شرکت ها کمک کنیم. این هموارسازی مسیر برای شرکت ها هم در باشگاه صادرات انجام می شود.

میرآبادی از دیگر برنامه های باشگاه برای شرکت ها به این صورت نام برد: 

  • تشکیل کمیته های تخصصی بین شرکت های عضو باشگاه
  • مکاتبه، دریافت و به روزرسانی اطلاعات شرکت ها جهت ارزیابی آن ها
  • تصویب پکیج های حمایتی بر اساس این ارزیابی ها برای شرکت ها

ایشان در نهایت این گردهمایی را شروعی برای توسعه فعالیت های صادراتی شرکت های دانش بنیان دانست و جهت تداوم و توسعه ی این مسیر ابراز امیدواری کرد.