کریدور صادرات در نشست تخصصی فعالان صادرات دانش بنیان کشور

نشست تخصصی فعالان صادرات دانش بنیان کشور با نگاه ویژه بر ظرفیت های صادراتی شرق کشور در مشهد برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست آسیب شناسی توسعه صادرات دانش بنیان و ترسیم افق پیش روی شرکت های دانش بنیان صادراتی بود. این نشست در تاریخ 13 اسفند ماه با حضور دکتر میرآبادی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری و هیات همراه ایشان برگزار شد.

در نشست تخصصی فعالان صادرات دانش بنیان کشور چه گذشت؟

صحبت های رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری ریاست جمهوری

ابتدا جلسه ای با رویکرد بررسی مسیر صادرات شرکت های مستقر در پارک برگزار شد. این جلسه در محل پارک و علم و فناوری خراسان با حضور دکتر میرزایی (رئیس پارک) و تعدادی از مسئولین و شرکت ها برپا شد. دکتر میرآبادی در این جلسه گفت: مساله بین المللی شدن الزاما به معنای صادراتی شدن نیست. این مفهوم به معنای ارتقای ساختار و رسیدن به استانداردهای بین المللی و رشد شرکت های دانش بنیان ایرانی است. ایشان افتتاح مرکز بین المللی سازی شرق کشور را بستر مناسبی برای ارتقای ظرفیت های بالقوه شرکت های دانش بنیان این استان دانست. وی در ادامه بر لزوم به کار گیری نخبگان فارسی زبان در جهت ارتقاء سطح این شرکت ها تاکید کرد.

صحبت های مدیر کریدور صادرات

سپس خانم کهنسال مدیر کریدور صادرات، فرآیند دریافت خدمات صادراتی را تشریح کرد. وی پس از معرفی پایگاه های صادراتی کریدور فناوری تا بازار در پاسخ به سوالات شرکت ها نکاتی را بیان کرد. وی گفت: در روند سخت و طولانی ارائه محصولات به بازارهای جهانی حمایت های دولتی اعم از مشاوره، آموزش، رصد بازار و … مهم است. اما یکی از اصلی ترین موضوعات در کنار این موارد، همراهی و پیگیری شرکت ها در این مسیر پر از فراز و نشیب است. شرکت دانش بنیان باید برای صادرات محصول عزم خود را جزم کند. این تصور که اگر محصول ما مورد نیاز یک شرکت خارجی باشد، روند صادرات به خودی خود طی می شود، توفیق و موفقیتی در پی نخواهد داشت. شرکت باید تلاش و استمرار پیگیری در چارچوب های ارتباطات بین الملل داشته باشد، تا در عرصه صادرات بین الملل موفق شود.

نشست ظرفیت های صادراتی شرکت های دانش بنیان

دکتر میرآبادی و هیات همراه در ادامه از کارخانه نوآوری مشهد بازدید کرد. سپس در نشست ظرفیت های صادراتی شرکت های دانش بنیان شرکت کرد. در این نشست دکتر میرآبادی به تعامل با کارگزاران صادراتی از شهر های مختلف و شرکت های دانش بنیان خراسان حاضر در برنامه پرداختند. در این نشست مشکلات و مسائل شرکت ها و کارگزاران در روند صادرات به کشورهای مختلف بررسی شد.

دکتر میرآبادی در این جلسه آمادگی مرکز تعاملات بین المللی را برای حل مشکلات کارگزاران و شرکت های دانش بنیان اعلام کرد. وی بر ارتباطات دو طرفه جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر در اکوسیستم شرکت های دانش بنیان تاکید کرد. دکتر میرآبادی برگزاری این گونه برنامه ها را بسیار ارزشمند دانست. همچنین این برنامه ها را در مسیر تمرکز زدایی ارائه خدمت از پایتخت به دیگر مناطق دانست و بر ادامه این روند تاکید کرد.

در ادامه خانم کهنسال، به توضیح ظرفیت های موجود و حمایت های بلاعوض مرکز تعاملات را از طریق کریدور صادرات پرداخت. وی گفت: در سال‏ های گذشته ثبت درخواست حمایت از شرکت های خراسان و شرق کشور بسیار محدود و به نسبت سایر استانها درصد بسیار کمی داشته است. این مساله دلایل و تبعات بسیار زیادی دارد.

یکی از مهمترین دلایل این امر، عدم آشنایی شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور با ساختار حمایتی سازمان های دولتی بر اساس مصوبات است. کهنسال گفت: کریدور صادرات در راستای حل این مشکل برنامه های ترویجی را در دستور کار خود قرار داده است. وی در ادامه به تشریح چگونگی مدل ارزیابی در باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان پرداخت و ارائه این مدل را برای پارک های علم و فناوری و شهرک های علمی و تحقیقاتی با هدف دسته بندی ارائه خدمات بر اساس توانمندی های شرکت ها ضروری دانست.

همچنین کریدور صادرات به همراه دکتر میرآبادی و هیات همراه، در حاشیه این نشست از شرکت های هلدینگ پارت لاستیک و شرکت سالیان بازدید کرد.