نقش بلوغ فناوری در تجاری سازی

بی‌تردید فناوری‌های پیشرفته در کشور از پتانسیل‌های لازم برای تامین نیازهای صنعت و برآورده نمودن گرایش‌های جدید بازار که همگام با سایر کشور‌ها خواهان تولیدات و نوآوری‌های جدید است؛ برخوردار می‌باشد. به‌گواه گزارش‌های مختلف منابع آماری بین‌المللی که به ارائه آمارهای مربوط به پیشرفت‌های علمی و فناوری کشورهای جهان می‌پردازند؛ ایران در عرصه‌ فناوری‌های نوین، رشد چشمگیری داشته و جایگاه غیر قابل انکاری را به خود اختصاص داده است. اما در زمینه ورود فناوری‌های نوین به‌ویژه ورود محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار و تامین نیازهای صنعت که در قالب مفهومی به‌نام «تجاری‌سازی» بیان می‌شود؛ به نظر می‌رسد همچنان عرصه وسیعی برای فعالیت وجود دارد.
موضوعات مقاله : مدیریتی کاربردی رصد بازار
فعالیت در زمینه تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته متضمن تفکیک و تمرکز بر دو عرصه است. عرصه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان که حوزه عرضه محسوب می‌شود و عرصه بازار و صنعت که عرصه تقاضا را تشکیل می‌دهند. برای دست‌یابی به سازوکارهایی که به روندهای تجاری‌سازی موفق ختم شوند، نیاز به توجه به هر دو عرصه وجود دارد. اما در حوزه عرضه، یعنی حوزه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش Hi-Tech ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان آن نیازمند «بلوغ» برای ورود به صنایع و بازارهای مختلف داخلی و خارجی هستند.
بررسی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های موجود در این بخش، نشان‌دهتده این واقعیت است که برخی از شرکت‌ها و فناوری‌ها با توجه به سطح بلوغ خود، نیازمند چشم‌پوشی از ریسک‌های حداقلی و بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر هستند. همینطور شرکت‌هایی که به مرحله تولید رسیده‌اند به منظور دست‌یابی به تولید انبوه یا افزایش حجم تولید، تقاضای استفاده از مشاوره تولید را دارند. برخی بنابه ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصول خود و حساسیت‌هایی که وجود دارد نیازمند مشاوره و دریافت خدمات ثبت اختراع هستند. شرکت‌هایی نیز دیده می‌شوند که با توجه به ماهیت محصول خود باید از برخی نهادهای ناظر، مجوز تولید و عرضه دریافت نمایند. به همین ترتیب نیازمندی‌هایی نظیر ارزیابی سطح فناوری، رصد فناوری، رصد بازار، بازاریابی بین‌المللی، انتقال فناوری، ضمانت فناوری، تسهیلات، طرح تجاری، مستندسازی و... در شرکت‌های دانش‌بنیان دیده می‌شود.
این نیازمندی‌ها در چارچوب «خدمات توسعه فناوری» تعریف می‌شوند. این نوع از خدمات در ‌‌نهایت به بلوغ فناوری‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان به ‌آن‌ها دست یافته‌اند منتهی شده و در واقع بلوغ بخش عرضه را در فرآیند تجاری‌سازی فناوری به‌منظور ورود موفق به بازار و صنعت، تامین می‌نمایند. موسسه (کریدور) خدمات فناوری تا بازار در راستای تسهیل روند تجاری‌سازی و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان برای رسیدن فناوری‌ها به بلوغ لازم، خدمات توسعه فناوری را در چارچوب ۱۶ ایستگاه ارائه نموده است. هر ایستگاه، به‌واسطه یک کارگزار از بخش خصوص، به تامین یکی از خدمات توسعه فناوری مبادرت دارد. موسسه، علاوه بر ارائه این خدمات، از طریق پرداخت درصد عمده‌ای از هزینه‌های استفاده از خدمات کارگزاران و نیز در چارچوب تخصیص تسهیلات از طریق صندوق‌های مستقر، به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانو می‌پردازد.
یکی از نیازمندی‌ها مهم شرکت‌ها در روند تجاری‌سازی، کمبود اطلاعات در خصوص بازارهای احتمالی محصولات به‌ویژه در بازارهای بین‌المللی است. در بازارهای جهانی هنوز موانع زیادی در مقابل تجارت محصولات دانش‌بنیان، به ویژه تولیدات کشورهای در حال توسعه، وجود دارد. فرآیندهای پیچیده ورود به بازار جدید، عدم وجود برند مناسب، تعرفه‌های بالا، نیاز به استانداردهای قابل قبول و همچنین موانع غیرتعرفه‌ای از جمله مشکلات موجود در بازار محصولات دانش‌بنیان هستند. با توجه به اهمیت دسترسی به بازار در تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان، ضرورت ورود محصولات مبتنی بر فناوری به‌ویژه محصولات مبتنی بر فناوری نانو به بازارهای جهانی و رفع موانع پیش روی آن به شدت احساس می‌شود.
ورود یک محصول به یک بازار جدید نیازمند ارزیابی و پیش‌بینی صحیح وضعیت موجود بازار، رقبا، سهم بازار در دسترس، شدت رقابت و موانع ورود به بازار است. با توجه به ماهیت طرح‌های دانش‌بنیان، بررسی بازار این گونه طرح‌ها با استفاده از مدل امکان‌سنجی علمی و کاربردی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
نظرات

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نـــام
ایمیل
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)
اطلاعات مقاله
تاریخ مقاله ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
تعداد بازدید مقاله ۲۲۷۹
تعداد رای : ۱