سوالات متداول پیشخوان مشاوره مالیاتی
1-نحوه ثبت نام در سامانه ارزش
افزوده چگونه است؟
پاسخ: ثبت نام در
سامانه ارزش افزوده باید در همان ابتدای تاسیس شرکت انجام شود و از جمله اقدامات
پایهای در شروع کار یک شرکت است. برای ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده
ابتدا شرکتها باید به سایت اینترنتی استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده به نشانی
www.evat.ir (سامانه یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده) مراجعه نمایند و پس از مطالعه تمامی
قوانین، مقررات و دستورالعملهای این نظام مالیاتی در صورتیکه مودی مالیاتی خود را
مشمول ثبت نام در مرحله اول این نظام مالیاتی بداند باید در سایت مذکور اقدام به
تکمیل اطلاعات اولیه در بخش پیش ثبت نام نماید و کد رهگیری را دریافت کند.
ظرف مدت 10 روز
از تاریخ دریافت کد رهگیری پیش ثبت نام، پاکت حاوی نام کاربری و رمز عبور به
مودیان تحویل خواهد گردید. در صورتیکه مودی ظرف مهلت مقرر پاکت مذکور را دریافت
ننماید، ضروری است با مراجعه به قسمت پیگیری پیش ثبت نام نسبت به اعلام کد رهگیری
اقدام نماید تا موضوع پیگیری شود. با دریافت پاکت حاوی نام کاربری و رمز عبور،
مودیان باید با مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت نام نسبت به درج کامل اطلاعات بنگاه
اقتصادی در بخش ثبت نام سامانه اقدام نمایند. درج اطلاعات در بخشهای مختلف فرم
ثبت نام میتواند به صورت یکجا و یا در چند مرحله ( و با ثبت موقت اطلاعات در هر
نوبت) صورت پذیرد.
2-به منظور اخذ مفاصاحساب ارزش افزوده چگونه
باید عمل کرد؟
پاسخ: این مورد
بین تمامی بنگاههای اقتصادی اعم از دانشبنیان و غیر دانشبنیان مشترک است. البته
برای ارزش افزوده بحث مفاصاحساب مطرح نیست (مفاصاحساب مربوط به پرونده مالیاتی
شرکت از جمله مالیات عملکرد – حقوق – تکلیفی خواهد بود)، در موضوع ارزش افزوده برای یک شرکت
گزارش بدهی و یا عدم بدهی اعلام میگردد. اما در خصوص مفاصا حساب مالیاتی مربوط به
پرونده مالیاتی شرکت باید عنوان نمود که یک فرایند 2 تا 3 ماهه است که در ابتدا
باید شرکت به حوزه مالیاتی مربوطه درخواست بدهد و سپس ممیز مالیاتی شرکت ، پرونده
مالیاتی را از روز اول تاسیس تا آخرین سالی که اظهارنامه مالیاتی توسط ایشان
رسیدگی شده است بررسی کند. در این مرحله برای شرکت یا اعلام بدهی می شود و یا عدم
بدهی. در صورتیکه شرکت به اعلام بدهی اعتراض داشته باشد میبایست کلیه قبوض
پرداختی خود را به همراه مدارک و مستندات به ممیز مالیاتی جهت رفع مغایرت ارائه
نماید.
3-معافیتهای مالیاتی درنظرگرفته شده برای شرکتهای
دانش بنیان کدامها هستند؟
پاسخ: شرکتهای دانشبنیان فقط از
پرداخت مالیات بردرآمد پایان سال (مالیات بر عملکرد) معاف هستند. و هیچ گونه
معافیتی در پرداخت مالیات حقوق، تکلیفی و ارزش افزوده ندارند و باید براساس
دستورالعملهای وزارت دارایی پرداخت نمایند. معافیت مالیات بر عملکرد شرکتهای
دانشبنیان تنها شامل سود سالانه شرکت از محل فروش محصول دانشبنیان است و مابقی
عملکرد سالانه شرکت مشمول مالیات بر درآمد پایان سال است. فرمول زیر درآمد معاف از
مالیات بر عملکرد را نمایش میدهد.
فروش محصولات دانش بنیان (ریال) – هزینههای مربوط به محصولات
دانش بنیان (ریال) = سود دانشبنیان (ریال) (درآمد معاف از مالیات عملکردی)
4-برای تنظیم گزارشهای فصلی خرید و فروش و
ارزش افزوده چه مراحلی را باید طی کرد؟
پاسخ: : این مورد
نیز بین تمامی بنگاههای اقتصادی اعم از دانشبنیان و غیر دانشبنیان مشترک است.
بدین منظور شرکتها در ازای فروش کالا و یا خدمات میبایست معادل 9 درصد ارزش کالا
و یا خدمات را به فاکتور اضافه و از مشتری دریافت نمایند و در بازه های زمانی که
قانونگذار تعیین کرده است خلاصه گزارش آن را به همراه قبوض مالیاتی که شامل 6%
سهم مالیات بر ارزش افزوده و 3% سهم عوارض شهرداری میباشد به سازمان ارزش افزوده
منطقه خود ارائه نمایند.
مهلت ارسال گزارش
ارزش افزوده شرکتها به شرح ذیل است:
– ارزش افزوده دوره بهار: حداکثر تا 15 تیر سال مربوطه
– ارزش افزوده دوره تابستان: حداکثر تا 15 مهر سال مربوطه
– ارزش افزوده دوره پاییز: حداکثر تا 15 دی سال مربوطه
– ارزش افزوده دوره زمستان: حداکثر تا 15 فروردین سال بعد
5-چه قواعدی هنگام تنظیم اظهارنامه مالیاتی
شرکتهای دانشبنیان باید رعایت شود؟
پاسخ: تنظیم اظهارنامه مالیاتی
شرکتهای دانشبنیان به سایر شرکتها تفاوت دارد. اظهارنامه مالیاتی دانشبنیانها
باید براساس جدول شماره 6 وزارت دارایی (درآمدهای معاف از مالیات، ردیف 15) تکمیل
و ثبت گردد.
در این اظهارنامه باید موارد زیر
به صورت مجزا و کاملا تفکیک شده تکمیل گردد:
– فروش محصولات دانشبنیان
– بهای تمام شده محصولات دانشبنیان
ضمنا کلیه هزینه های مشترک باید تفکیک گردد و در نهایت سود
ناشی از محصولات دانشبنیان محاسبه گردد. مابه التفاوت این عدد با سود کل شرکت،
درآمد مشمول مالیات بر عملکرد شرکت در آن سال میباشد.
6-به چه صورت میتوان مبلغ سود پرداختی بابت
تسهیلات اخذ شده از صندوق نوآوری و شکوفایی را به عنوان هزینه قابل قبول به دارایی
اعلام کرد؟
پاسخ: سازمان امور اقتصاد و دارایی
هزینه های کارمزد و بهره پرداختی توسط شرکتها به موسسات مالی غیر مجاز ویا صندوق
ها را به عنوان هزینههای مورد قبول شرکت نمیپذیرد. تنها سود و بهره تسهیلات و
وام هایی که از سوی بانک مرکزی و سایر بانکهای معتبر به شرکت ارائه شده باشد را
به عنوان هزینههای مورد پذیرش شرکت قبول میکند، که تسهیلات پرداختی از سوی صندوق
نوآوری و شکوفایی این ویژگی را ندارد و بهره این تسهیلات در هزینههای مورد قبول
شرکت نمیگنجدو معادل 25% از هزینه مذکور را به عنوان مالیات اخذ می نماید. برای
رفع این مشکل دو راه وجود دارد:
– باید قرارداد اصلاح شود و موضوع قرارداد بجای جعاله به قرض الحسنه تغییر کند و
به ازای کارمزد و بهره تسهیلات به شرکت فاکتور ارائه گردد.
– اگر موضوع قرارداد تسهیلات جعاله باقی بماند باید معادل مبلغ جعاله ابتدا وجه
بصورت کامل و بدون کسر کارمزد به حساب شرکت واریز شود و سپس درصد تسهیلات تحت
عنوان خدمات کارگزاری در قرارداد صراحتا قید و معادل آن فاکتور ارائه گردد .
در اینصورت شرکت
دانشبنیان میتواند پرداخت بهره تسهیلات دریافتی از صندوق و یا سایر نهادهای مالی
را به عنوان هزینه مورد قبول شرکت به سازمان امور مالیاتی اعلام نماید.
7-مراحل دفاع از عملکرد مالیاتی چگونه است؟
پاسخ: پس از بررسی پرونده شرکت ،
نتیجه رسیدگی یا منجر به قبول دفاتر از سوی ممیز خواهد شد و یا غیرقابل رسیدگی و
یا حتی مردودی دفاتر . در صورت عدم تایید
دفاتر شرکت از سوی ممیز و اداره دارایی ، پرونده به هیات بند 3 ارجاع داده میشود.
معمولا دفاتر غیر قابل رسیدگی شرکتها به این هیات ارجاع داده میشود.
پس از رای هیئت بند 3 چنانچه نظر
ممیز مبنی بر غیرقابل رسیدگی بودن دفاتر توسط هیئت تایید گردد در صورت اعتراض به
رای می تواند مراتب را در هئیتهای بعدی به شرح ذیل پیگیری نماید
– هیات بدوی
– هیات تجدید نظر
– شورای عالی
– هیات 251 مکرر
– دیوان محاسبات عدالت اداری (رای نهایی و لازم الاجرا)
8-آیا قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی شرکتهای
دانشبنیان مشمول معافیت مالیاتی میباشند؟
پاسخ: فقط درآمدهای مربوط به خدمت
و یا کالای دانشبنیان شرکت به عنوان درآمدهای معاف از مالیات بر عملکرد سالانه
شرکت خواهد بود. در صورتیکه قرارداد مرتبط با کالا و یا خدمت دانشبنیان باشد معاف
از مالیات بر عملکرد سالیانه میباشد.
9-آیا شرکتهای دانش بنیان از پرداخت مالیات بر
ارزش افزوده معاف هستند؟
پاسخ: خیر هیچ شرکت دانشبنیانی از
پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف نمیباشد. تنها مالیات عملکرد سالیانه برای
درامدهای دانشبنیان معاف میباشد.
10-اگر شرکتی درآمد نداشته باشد تکالیف مالیاتی
شرکت به چه صورت خواهد بود؟
پاسخ: از آنجا که ممکن است شرکت
هزینه هایی را طی سال پرداخت نموده باشد لذا کلیه تکالیف مالی و مالیاتی که شامل
اظهارنمودن خلاصه لیست مالیات حقوق – مالیات تکلیفی – مالیات اجاره بها – ارسال اظهارنامه ارزش افزوده
– خرید وفروش فصلی و درنهایت
ارسال اظهارنامه مالیاتی که منجر به زیان شرکت شده باشد را می بایست تهیه و ارائه نماید
11-آیا موضوع مربوط به حضور نماینده شرکتهای
دانشبنیان (نفر سوم) در هیات بدوی صحت دارد؟
پاسخ: براساس
تخصصی بودن فعالیتهای شرکتهای دانشبنیان و تفکیک هزینهها و درآمدهای دانشبنیان
از غیر دانشبنیان یک شرکت، قرار شده بود یک کارگروه تخصصی شرکتهای دانشبنیان
شامل سه عضو (1- نماینده دارایی 2- نماینده معاونت علمی و فناوری (با تخصص در حوزه
دانشبنیان) 3- مودی مالیاتی) تشکیل گردد که این موضوع در حال بررسی میباشد. در
حال حاضر هر حوزه مالیاتی با توجه به ظرفیت موجود، فضای مجزایی را برای رسیدگی به
پروندههای شرکتهای دانشبنیان در نظر گرفته است.
استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است.
روابط عمومی کریدور خدمات فناوری