
عملکرد سال 94 (از فروردین ماه تا پایان آذر ماه 94) پیشخوان مشاوره موسسه خدمات توسعه فناوری تا بازار
در این بخش میتوان روند برگزاری جلسات مشاوره را به تفکیک هر ماه و همچنین به تفکیک هر ایستگاه مشاهده نمود.


همانگونه که آمار نشان میدهد مشاوره بازرگانی و فرآیند صادرات با تعداد 53 مشاوره بیشترین درخواست را به خود اختصاص داده است. آمار برگزاری جلسات مشاوره در ایستگاهها و ماههای مختلف بهصورت تجمعی در جدول زیر قابل مشاهده است.
شرکت- جلسه |
بازرگانی |
حقوقی |
مالیاتی |
بیمه |
مدیریت |
حملونقل |
مبادلات ارز |
جمع |
جمع تجمعی |
خرداد |
8 |
|
|
2 |
|
|
|
10 |
10 |
تیر |
9 |
6 |
1 |
|
2 |
3 |
|
21 |
31 |
مرداد |
5 |
2 |
|
2 |
1 |
|
|
10 |
41 |
شهریور |
5 |
4 |
1 |
|
|
|
|
10 |
51 |
مهر |
6 |
1 |
1 |
2 |
2 |
|
|
12 |
63 |
آبان |
11 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
16 |
79 |
آذر |
9 |
3 |
|
|
1 |
|
|
13 |
92 |
جمع |
53 |
17 |
4 |
6 |
7 |
4 |
1 |
92 |
|
در راستای توسعه فعالیت مرکز مشاوره میتوان با شناخت نیازها و سؤالات اساسی شرکتها گامهای مثبت و اجرایی را برای رفع نیازهای آنها انجام داد تا بتوان مسیر توسعه و پیشرفت شرکتها را فراهم نمود. از جمله راهکارهای پیشنهادی در این زمینه میتوان به برگزاری کارگاهها، دوره آموزشی و... اشاره نمود. در ادامه مباحث و سؤالات عمده مطرح شده در جلسات مشاوره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در جلسات مشاوره مدیریت برگزار شده موضوعات مطرح شده پیرامون افزایش بهرهوری سازمان و تولید اقتصادی و اثربخش مطرح گردیده است. همچنین مقوله بازاریابی یکی از بخشهای مورد سؤال برای بیشتر شرکتها میباشد. با بررسی مستندات مربوط به جلسات برگزار شده در حوزه حمل و نقل بین الملل موضوعات زیر موارد اصلی مطرح شده در این جلسات هستند:
- اطلاع از شیوه حملونقل متناسب با کالای درخواستی شرکتها
- استفاده از بیمه و موارد مربوط به آن
- نحوه واردات از کشورهای خارجی ( بهخصوص کشور چین)
همچنین در ایستگاههای نقلوانتقال ارزی و گمرک و ترخیص کالا، رئوس موضوعات مطرح شده پیرامون معافیتهای گمرکی و نحوه واریز و وصول مطالبات بینالمللی میباشد.
یکی از ایستگاههای پرترافیک، ایستگاه بازرگانی و فرآیند صادرات میباشد. آمار بالای درخواست شرکتها به مشاوره بازرگانی و فرایند صادرات نشان از علاقه و توجه شرکتها به این حوزه و همچنین نشانگر کمبود شناخت و آگاهی کافی شرکتها درزمینه بازرگانی داشته باشد. بررسی سؤالات مطرح شده در جلسات بازرگانی نشان میدهد که بیشتر شرکتها در الفبای فرآیندهای بازرگانی و صادرات با مشکل مواجه هستند. شرکتها در مسیر انجام فعالیتهای بازرگانی قرار دارند در حالی که شناخت چندانی از فعالیتهای آن ندارند. برای مثال نحوه اخذ نمایندگی از شرکتهای خارجی از جمله مواردی است که در چندین جلسه مطرح گردیده است. یا سؤالاتی از این دست: "برای شروع صادرات و بازرگانی خارجی چه کارهایی باید انجام دهیم؟" نشان دهنده این امر است که شرکتها درزمینه بازرگانی خارجی اطلاعات چندانی ندارند. حتی بیشتر شرکتها فاقد بخش بازرگانی و فاقد تخصص بازرگانی خارجی در داخل سازمان خود هستند. یکی از موضوعات مورد توجه شرکتها قابلیت بازار کشورهای همسایه ازجمله افغانستان و عراق میباشد. وجود بازار مناسب و رابطه خوب سیاسی دولتهای این دو کشور با ایران سبب گردیده است تا شرکتهای داخلی به این بازارها توجه ویژهای داشته باشند و در پی فراگیری راههای صادرات کالاهای خود به این دو کشور باشند. صادرات کالا به کشور عراق ازجمله سؤالات مطرح شده در چند جلسه مشاوره بوده است.
اخذ نمایندگی از شرکتهای بزرگ اروپایی و آمریکایی از دیگر سؤالات متداول در جلسات مشاوره بازرگانی میباشد. نحوه برقراری ارتباط و انجام مکاتبات ازجمله سؤالات مقدماتی میباشد که معمولاً شرکتها در جلسات مشاوره به دنبال پاسخ برای آنها میباشند. ازجمله موارد قابل ذکر دیگر میتوان به نحوه بیمه، حملونقل کالا و نقل و انتقالات ارزی و ایجاد حسابهای بانکی برای شروع یک شراکت بازرگانی اشاره نمود. با جمعبندی موارد مطرح شده بازرگانی و فرآیندهای صادرات در قسمت زیر سعی گردیده است با بیان یک طبقهبندی اکثر موضوعات بیان شده در جلسات رصد شود.
1. آشنایی با مقدمات صادرات و فرآیندهای بازرگانی
آشنایی با کانالهای توزیع و صادرات
مقدمات شناسایی بازار هدف
نحوه فروش و بازاریابی محصولات
برگزاری نمایشگاهها و...
آگاهی از تعرفهها و عوارض گمرکی
استفاده از مشوقها و تسهیلات کریدور
و...
2. آشنایی با بازار کشورهای خارجی (بهخصوص کشورهای همسایه ازجمله عراق، ترکیه، افغانستان، کشورهای حوزه خلیجفارس و...)
تعیین تعرفه محصولات در کشورهای هدف
بررسی قابلیتها، بیمه و ریسکهای کشورهای هدف
و...
3. اصول و فنون انجام مذاکرات و تنظیم متن قراردادها
بررسی مکاتبات حقوقی توافقنامهها
صادر کردن پیش فاکتور و فاکتور
و...
4. مدل همکاری با شرکتهای خارجی
نحوه ایجاد ارتباط با شرکتها
نحوه اخذ نمایندگی خارجی، اعطای نمایندگی داخلی
نحوه قرارداد همکاری، انتقال تکنولوژی و...
نحوه ثبت پتنت و مالکیت فکری
و...
توزیع پراکندگی درخواستهای شرکتها بر حسب هریک از این چهار مقوله در نمودار زیر مشخص گردیده است.

در ادامه به بررسی بازخورد جلسات برگزار شده و پاسخهای افراد حاضر در جلسات به سؤالات نظرسنجی پرداخته میشود.
با بررسی نظرسنجیهای انجام شده از جلسات مشاوره مشخص گردید که اکثر شرکت برای اولین بار از خدمات پیشخوان مشاوره بهره بردهاند. در ادامه برای بررسی وضعیت نظرسنجی جلسات مشاوره ابتدا به گزینههای طیف لیکرت (مقیاس اندازهگیری آماری براساس پرسشنامه) در پرسشنامه طبق فرمول زیر نمره داده شد.
عالی |
خوب |
متوسط |
ضعیف |
نظری ندارم |
4 |
3 |
2 |
1 |
- |
در گام بعدی سؤالات تکتک فرمهای نظرسنجی بررسی گردید و طبق فرمت جدول بالا کدگذاری شد. در جدول زیر میتوان هریک از سؤالات پرسشنامه و میانگین پاسخهای داده شده را مشاهده نمود. میانگین پاسخهای داده شده با توجه به میانه طیف لیکرت مشخص کننده وضعیت هریک از زمینههای پرسشها خواهد بود.
سؤالات |
میانگین پاسخها |
وضعیت |
نحوه هماهنگی برای تشکیل جلسه |
3.43 |
مناسب |
سرعت عمل در تشکیل جلسه پس از اعلام درخواست |
3.43 |
مناسب |
میزان تسلط مشاور بر موضوع |
3.46 |
مناسب |
ارائه مطالب و اطلاعات جدید توسط مشاور |
3.15 |
مناسب |
قدرت تفهیم و انتقال مطلب توسط مشاور |
3.43 |
مناسب |
راهگشا بودن پیشنهادهای مشاور |
3.06 |
مناسب |
تناسب مطالب ارائه شده با نیاز شرکت |
3 |
مناسب |
نحوهی تعامل مشاور |
3.65 |
مناسب |
مناسب بودن مکان و زمان اجرای مشاوره |
3.28 |
مناسب |
تمایل به استفادهی مجدد از خدمات مشاورهای این موسسه در صورت نیاز |
3.46 |
مناسب |
میزان علاقهمندی به معرفی و توصیه نمودن خدمات این موسسه به سایر شرکتهای در ارتباط |
3.25 |
مناسب |
میانگین تمامی پاسخها بیشتر از مقدار سه هستند بنابراین میتوان ارزیابی شرکتکنندگان در جلسات مشاوره پیرامون سؤالات مطرح شده را مثبت ارزیابی نمود. این میانگین پاسخها مربوط به ارزیابی کلی وضعیت پیشخوان مشاوره میباشد.