رصد بازار دروازه توسعه فناوری های دانش بنیان


توجه به تحقیقات بازار در حوزه فناوری های دانش بنیان بیشتر
از سایر رشته ها نمود پیدا می کند و در این راستا کریدور خدمات فناوری کارگاه
آموزشی آشنایی با اصول تحقیقات بازار را در تاریخ 11 شهریور ماه برای شرکت های دانش
بنیان و نانویی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کریدور خدمات فناوری،  متاسفانه در حوزه فناوری های پیشرفته به حوزه
بازار توجه زیادی نمی شود و اهمیت آن به درستی شناخته نشده است؛ این در حالی است
که توسعه تکنولوژی های پیشرفته از ریسک بالایی برخوردار بوده و نیازمند شناسایی
بازار و هدف گیری درست است .

شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی یک روزه که تدریس آنرا «
دکتر مجید عقلایی» بر عهده داشت با مفاهیم کلی تحقیقات بازار، منابع تحقیقات
بازار، گزارشات تحقیقات بازار و روش های استفاده از آنها در تحقیقات بازار آشنا شدند
.

شناسایی ایده، پردازش ایده، اعتبار سنجی، تولید آزمایشی،
تست محصول، تولید پایلوت تست بازار، امکان سنجی، تدوین طرح تجاری، تجاری سازی،
بازاریابی و توسعه بازار مراحلی است که یک کالا از زمان تولید تا ورود به بازار طی
می کند .

تولید کنندگان یک محصول جدید با نجام تحقیقات بازار، تحلیل
بازار و پیش بینی بازار می توانند بازار خود را انتخاب کرده و تصمیم بگیرند .

شرکت های دانش بنیان درتوسعه بازار محصولات خود با دو مقوله
تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی مواجه اند. در مراحل اولیه توسعه محصول  و زمانیکه محصول به صورت تجاری تولید نشده است
تولید کنندگان به اطلاعات کلی در مورد ساختار بازار از قبیل حجم بازار، بازار های
هدف،  بخش بندی بازار و محیط کسب و کار
نیاز دارندکه به طور کلی به آن تحقیقات بازار گفته می شود ؛ اما زمانیکه محصول آماده
ورود به بازار است تحقیقات بازاریابی از قبیل تبلیغات، برند، رضایت مشتری  و عوامل موثر بر خرید به آنها کمک خواهد کرد.
تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی در مواردی مانند قیمت گذاری، رقابت ، تخمین
تقاضا و ویژگی های محصول با هم مشترک هستند .

به طور کلی فرایند تحقیقات بازار شامل تعریف مسئله، طراحی
روش تحقیق، آماده سازی تحقیق، جمع آوری داده ها، تحلیل داده ها و نتیجه گیری است .

انواع داده در تحقیقات بازار شامل داده های اولیه که توسط
محقق و برای موضوع تحقیق گردآوری می شود و داده های ثانویه که در گذشته و برای هدف
دیگری گرد آوری شده است ، می شود که در حوزه فناوری های هایتک و دانش بنیان داده
های ثانویه بسیار محدود است و باید به سمت جمع آوری داده های اولیه رفت .

به طور کلی بازار بر اساس متغییرهای جغرافیایی که شامل
ناحیه جغرافیایی، جمعیت شهری، آب و هوا ، متغییرهای جمعیت شناسی مانند سن ، جنسیت
، درآمد ، شغل ، میزان تحصیلات ، متغییر های روان شناسی مانند سبک زندگی، فعالیت
های اجتماعی و عوامل رفتاری مانند وضعیت مصرف کنندگان  و میزان استفاده آنها از یک محصول تقسیم بندی
می شود.

در این کارگاه آموزشی انجام مراحل تحقیقات بازار برای دو
محصول به صورت عملی آموزش داده شد .