بحران منابع انسانی در شرکت‌های دانش بنیان را مدیریت کنید

کریدور خدمات فناوری تا بازار، با هدف کارآمدی منابع انسانی و افزایش نرخ موفقیت کسب‌ و کارهای نوپا و شرکت‌ های دانش بنیان، اقدام به ارائه خدمات و حمایت‌های جدیدی در حوزه تیم‌سازی، معرفی و جذب منابع انسانی و همچنین آسیب‌شناسی منابع انسانی، نموده است.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه خدمات فناوری تا بازار، مدیران کریدور خدمات فناوری با اشاره به این موضوع که نیروی انسانی هر شرکت، مهمترین نقش را در موفقیت یا ناکامی آن شرکت دارد افزودند: توجه کافی به جذب صحیح و تیم‌سازی مناسب می‌تواند علایق، انگیزه‌ها و توانمندی‌های کارکنان را در مسیر ارزش‌آفرینی برای شرکت قرار دهد. از این رو توجه به مدیریت منابع انسانی در شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا، بسیار اهمیت داشته و می‌توان آن را جزو دغدغه‌های اکثر مدیران این شرکت‌ها دانست.
در زمان شروع و شکل‌گیری بسیاری از کسب و کارها، افراد به دلایل مختلفی با هم پیوند خواهند خورد. برخی با توجه به نیازهای فنی، مالی، منافع و بازار مشترک با هم وارد مذاکره می‌شوند و برخی هم با توجه به سابقه‌ی دوستی و همکاری‌های گذشته، اقدام به تشکیل یک تیم کاری نموده و با انگیزه‌ی زیاد فعالیت‌های تجاری خود را آغاز می‌کنند؛ اما با ورود به مراحل بعدی کسب و کار، تفاوت‌های شخصیتی و توزیع نامناسب مسئولیت‌ها، موجب ناکارآمدی تیم شده است که این وضعیت در موارد زیادی، زمینه‌ی اصلی شکست کسب‌ و کارهای نوپا را فراهم نموده است. 
بر این اساس کریدور خدمات فناوری با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، با دو هدف اساسی: کمک به مدیران شرکت‌های دانش بنیان در بکارگیری و انتخاب افراد دانشی، علاقه‌مند، مستعد و متناسب با محیط شغلی و همچنین تعیین میزان مطابقت پویایی اعضای تیم نسبت به هدف آن و ارائه‌ی راهکارهای اجرایی برای ایجاد هم‌افزایی و انجام موفق پروژه، اقدام به ایجاد خدمات و حمایت‌های جدیدی در حوزه تیم‌سازی، معرفی و جذب منابع انسانی و آسیب‌شناسی منابع انسانی، نموده است که در ادامه جزئیات هر خدمت بررسی خواهد شد.
filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636


1. تیم سازی:


با توجه به اهمیت فرایند تیم‌سازی در شکل‌گیری و توسعه کسب‌وکارهای نوپا، کریدور خدمات فناوری50% هزینه‌ها تا سقف یک میلیون و چهارصد هزار تومان را برای استفاده از این خدمت، پرداخت خواهد کرد. هدف از ارائه‌ی این خدمت، تعیین میزان مطابقت پویایی تیم‌های کاری نسبت به هدف تعیین شده و ارائه‌ی راهکارهای اجرایی برای ایجاد هم‌افزایی و انجام موفق پروژه‌ها می‌باشد. مراحل ارائه این خدمت توسط کارگزار به شرکت متقاضی، به این شرح می‌باشد:
برگزاری جلسه با هدف گردآوری اطلاعات ثانویه شامل ساختار سازمانی، اهداف شرکت و معرفی تیم 
ـ تعیین جدول زمانی مصاحبه با مدیر و اعضای تیم
ـ اجرای فرآیند تیپ شناسی و مصاحبه
ـ برگزاری کارگاه توسعه شخصیت تیمی برای اعضا 
ـ تهیه گزارش تیم سازی (شامل توصیف وضعیت پویایی تیم و راهکارهای افزایش پویایی آن)
ـ جلسه ارائه گزارش به مدیر و پرسش و پاسخ


2. معرفی و جذب نیرو:


مؤسسه خدمات فناوری تا بازار برای حمایت از شرکت‌ های دانش بنیان 50% هزینه‌های خدمات معرفی و جذب نیروی انسانی را  تا سقف 350 هزار تومان مورد حمایت قرار خواهد داد. هدف از ارائه این خدمت، کمک به مدیران در بکارگیری از افرادی است که علاوه بر بعد فنی از بعد علاقه و استعداد، سبک انجام کار و نوع تعامل با فرصت شغلی و محیط مورد نظر مطابقت داشته باشند. این فرایند با بررسی شخصیت و تیپ‌شناسی مدیر مربوطه از طریق پرسشنامه آغاز شده و پس از  انجام پروسه شناسایی و مصاحبه با واجدین شرایط، بهترین گزینه همراه با گزارش مدیریتی تیپ شغلی فرد و شرایط احراز پست بلاتصدی، معرفی خواهد شد. 

3. آسیب‌شناسی منابع انسانی:


استفاده از این خدمت برای تمامی شرکت‌های دانش بنیان تا سقف در نظر گرفته شده، رایگان می‌باشد. هر شرکت می‌تواند تا سقف دو جلسه در ماه از خدمات سرفصل های ارائه شده استفاده کند. سرفصل‌های مشاوره آسیب‌شناسی منابع انسانی به شرح ذیل می‌باشد:
ـ شناسایی ویژگی‌های غیر فنی نیروهای جدید و مورد نیاز شرکت
ـ انتخاب، مصاحبه و ارزیابی افراد و جذب نیروی انسانی جدید
ـ تشکیل تیم‌های کاری و رفع چالش‌های مرتبط
ـ کار تیمی و افزایش اثربخشی تیم‌های کاری در سازمان
ـ ارزیابی و تحلیل تیپ شخصیتی افراد شرکت و انجام تست‌های ارزیابی تیپ شخصیتی و تحلیل آن‌ها
شایان ذکر است نحوه دریافت هر 3 خدمت یاد شده، مشابه سایر خدمات برنامه جامع توسعه کسب و کارهای دانش بنیان از طریق سامانه tms.daneshbonyan.ir امکان‌پذیر خواهد بود.