توجه خاص دستگاه دیپلماسی ایران به صادرات محصولات دانش‌بنیان

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به منظور شرکت در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی، در رأس یک هیأت عالی رتبه‌ی سیاسی و اقتصادی عصر یکشنبه وارد این کشور شد. ابعاد سفر وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران به چند کشور حوزه‌ی جنوب آفریقا از جمله کشورهای آفریقای جنوبی، اوگاندا، موزامبیک، نیجر، مراکش و… شایسته‌ی تأمل و توجه بیشتری است.
به طور مثال آفریقای جنوبی به‌ عنوان یکی از پنج عضو گروه کشورهای توسعه یافته‌ی غیرغربی موسوم به بریکس (شامل روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل) می‌باشد که بلوک مستقل و قدرتمندی را در حوزه‌های مختلف بالاخص اقتصادی، سامان داده‌اند. بنابراین گسترش رابطه با آفریقای جنوبی و همه‌ی اعضای گروه بریکس از اهداف مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
اقتصاد و ابعاد و زوایای مختلف آن از جمله همکاری‌های بازرگانی، مالی، سرمایه‌گذاری و صادرات غیرنفتی، با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی، با دیگر کشورهای آفریقایی، عدم تعهد و آمریکای لاتین در کنار همکاری با سایر کشورهای جهان و از اصلی‌ترین جنبه‌های توجه خاص و بیشتر دستگاه دیپلماسی به قاره‌ی آفریقا محسوب می‌شود. 
لذا در راستای زمینه‌سازی بهبود شرایط اقتصادی کشور از طریق صادرات محصولات فناورانه، با حمایت و برنامه‌ریزی «کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری»، 5 شرکت دانش‌بنیان برتر، هیأت عالی‌رتبه‌ی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را همراهی نمودند؛ شرکت‌های: سینا ژن (فعال در زمینه‌ی داروهای بیوتکنولوژی)، زیست فناوری سبز (فعال در تولید کودهای بیولوژیک)، داروسازی نصر (فعال در حوزه‌ی داروهای دامی)، توفیق دارو (فعال در تولید داروهای انسانی) و پویندگان راه سعادت (فعال در زمینه‌ی تجهیزات پزشکی). 
این شرکت‌ها با هدف فراهم نمودن بستر صادرات به این کشورها و عقد قراردادهای تجاری فی‌مابین، دستاوردها و محصولات خود را در مجمع اقتصادی، جلسات B2B با تجار افریقایی و نشست‌های مختلف، معرفی نمودند. 
دولت جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی، با توجه به اینکه برجام فرصت‌های خوبی را جهت تعامل هرچه بیش‌تر ایران با کشورهای مختلف در راستای توسعه همکاری‌ها و تعامل ایجاد کرده است، اهمیت خاصی برای کل قاره آفریقا قائل بوده و هیچ حد و مرزی برای توسعه‌ی روابط با کشورهای واقع در این قاره نمی‌شناسد. وزیر امور خارجه در سفر چند مرحله‌ای به جنوب آفریقا و در ادامه سفرهای قبلی خود به حوزه‌های شرق، شمال و غرب آفریقا، این بار نیز عزم و اراده و آمادگی برای تعامل و همکاری همه سویه با کشورهای آفریقایی را اعلام نمود.
filereader.php?p1=main_954a2e84b25b27cb6
filereader.php?p1=main_baa30df32bca2ff93
filereader.php?p1=main_2ce10a48e85d13997
filereader.php?p1=main_f2fc990265c712c49