کسب درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان با فروش خدمات آنالیز آزمایشگاهی به عراق

پایگاه صادرات محصولات دانش‏ بنیان کریدور فناوری تا بازار در عراق، در پاییز 1400 برنامۀ ایرانالیز (IrAnalyze) را با هدف صادرات خدمات آزمایشگاهی راه‌اندازی کرد.

طی شش ماه فعالیت این برنامه، بیش از 2700 خدمت آنالیز آزمایشگاهی به محققان دانشگاهی در کشور عراق ارائه شد. تقریبا 90 درصد از درخواست‌ها از سوی دانشجویان و 10 درصد نیز مربوط به استادان دانشگاهی این کشور بوده است.

آنالیز میکروسکوپی از جمله پرتقاضاترین خدمات این برنامه بود، که ایرانالیز برای تأمین این خدمات از زیرساخت‌های موجود در بخش خصوصی و دولتی داخل کشور استفاده کرده است. در این میان شرکت‌های خصوصی داخلی نقش پررنگی در صادرات خدمات آزمایشگاهی به عراق داشته‌اند.

این پلتفرم از بیش از 15 سازمان و شرکت ایرانی برای ارائه خدمات آزمایشگاهی استفاده کرده که منجر به صدور خدمات بیش از 25 نوع تجهیز آزمایشگاهی شده است.

در میان خدمات آزمایشگاهی مورد درخواست محققان عراقی، خدمات SEM/FESEM با 1153 درخواست بیشترین سهم را داشته است و پس از آن دستگاه NMR با 449 خدمت قرار دارد. آزمون‌های XRD/XRF نیز در رتبه سوم درخواست‌های ازمون عراقی‌ها از پلتفرم ایرانالیز قرار دارد.

یکی از نکات جالب توجه در این لیست آن است که تجهیزاتی نظیر میکروسکوپ الکترونی روبشی و عبوری که از جمله تجهیزات تحریمی ایران هستند و مدت‌هاست که واردات این دستگاه‌ها به ایران از سوی غرب ممنوع اعلام شده، از جمله آزمون‌های پرمتقاضی بوده و خوشبختانه این خدمات در ایران به حدی قابل ارائه است که امکان صادرات آن به خارج از کشور نیز وجود دارد.

در میان شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه دهنده این خدمات، شرکت مهامکس با ارائه 753 خدمت در رتبه اول قرار دارد و دانشگاه کاشان و شرکت آریا الکترون اپتیک به ترتیب با 459 و 433 آزمون در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. در میان 7 مجموعه ارائه دهنده خدمات آزمایشگاهی به متقاضیان عراقی، سه شرکت خصوصی حضور دارند که این نشان از ظرفیت قابل توجه بخش خصوصی در حوزه صادرات خدمات آزمایشگاهی دارد.

تاکنون از همکاری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در این پلتفرم استفاده شده است. پلتفرم ایرانالیز به دنبال گسترش شبکه همکاران داخلی بوده و همچنین این ظرفیت را دارد که درصورت تأمین هزینه‌های لازم برای افزایش تبلیغات و معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران در بخش خدمات آزمایشگاهی، دامنه این خدمات را به دیگر کشورهای منطقه ازجمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجانو ارمنستان گسترش دهد.