حضور پررنگ شرکت‏های حوزۀ سلامت در باشگاه صادرات دانش بنیان

از مجموع 600 شرکت که باشگاه صادرات دانش بنیان در سال 1400 ارزیابی کرده است، شش شرکت موفق به کسب نشان 5ستاره شدند. از این میان، چهار شرکت در حوزه‌ی فناوری «دارو و فرآورده‌های پیشرفته‌ی تشخیص و درمان» و دو شرکت در حوزه‌ی “ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته” فعال هستند.

باشگاه صادرات دانش بنیان در سال گذشته تعداد 600 شرکت دانش بنیان را براساس سه معیار اصلی: فنی، شرکتی و فروش مورد ارزیابی تفصیلی قرار داد و آن‌ها را از نظر میزان آمادگی برای صادرات در گروه‏های 5 ستاره تا 2 ستاره طبقه‏ بندی کرد.

طبق ارزیابی‏ های صورت گرفته در باشگاه صادرات دانش بنیان، چهار شرکت سینا ژن، آریوژن فارمد، پیشتاز طب زمان و فراورده‌های پویش دارو که در حوزۀ سلامت و بهداشت فعال هستند، در جمع شرکت‌های پنج‌ستاره قرار دارند.  این شرکت‌ها محصولاتی همچون داروهای ضدسرطان، داروهای هموفیلی و آرتریت روماتوئید،  کیت‌های تشخیص آزمایشگاهی،  داروهای نوترکیب بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک و داروهای ام اس را تولید می‌کنند.

 

 

طبق معیارهای باشگاه صادرات دانش بنیان، شرکت‏هایی که توان فنی بالا و  زیرساخت‏ های صادراتی قوی دارند، در زمره ‏ی شرکت‏ های پنج‌ستاره قرار می‌گیرند. این شرکت‌ها علاوه ‌بر کسب حداقل 80 درصد از کل امتیازها در معیارهای ارزیابی باشگاه، باید دارای تجربۀ حداقل یک میلیون دلار صادرات بوده و محصولات برتر آن‌ها بتواند 60درصد امتیاز در معیارهای فنی باشگاه را کسب کند.

باشگاه صادرات دانش بنیان از پاییز 1399 با حمایت مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و با هدف تقویت برند ملی و تغییر نگرش کشورها نسبت به ظرفیت محصولات دانش بنیان ایرانی فعالیت خود را آغاز کرده است. این باشگاه، چهار برنامۀ اصلی شامل شناسایی و رتبه‌بندی شرکت‏های دانش‏ بنیان، تلاش برای رشد شرکت‏ ها، تلاش برای توسعه ی بازارهای صادراتی و همگرا کردن ظرفیت تمام نهادها در مسیر توسعه صادرات دانش بنیان را دنبال می‏ کند.