کمک به شرکت‏ های دانش‏ بنیان در مسیر صادرات به هند

پایگاه صادرات محصولات دانش‏ بنیان در هند، سال گذشته با برگزاری 31 نشست هم‏رسانی تجاری‌سازی برخط (B2B) و امضای شش توافق ‏نامه همکاری بین شرکت ‏های ایرانی و هندی، تلاش کرده است تا صادرات به هند را برای شرکت ‏های دانش‏ بنیان تسهیل کند.

دفتر هندوستان با نشانی اینترنتی www.iranhend.com ، یکی از دفاتر صادراتی کریدور فناوری تا بازار است که در مسیر توسعه صادرات به هندوستان برای شرکت‌های دانش بنیان فعالیت می‌کند. این دفتر با همکاری یک شریک قدرتمند هندی که 24سال سابقه‏ ی فعالیت رسمی داشته و یکی از 50 حقوق ‏دان برتر در هند است، ضمن ارائه خدمات مشاوره‌ای و کسب و کاری به شرکت‌های دانش بنیان، تلاش می‌کند تا محصولات این شرکت‌ها به بازار بسیار بزرگ و رو به رشد هندوستان راه یابد.

شرایط ویژۀ ناشی از ویروس کرونا و قرنطینه‌های سراسری در هند در سال 1400، موجب شد که عزیمت افراد و شرکت‌های ایرانی به هند در سال گذشته تقریبا غیرممکن شود. با این حال پایگاه صادرات محصولات دانش بنیان به هند، با برگزاری 31 نشست هم‏رسانی تجاری‌سازی برخط میان شرکت‌های ایرانی و 360 شرکت و صنعتگر هندی، تلاش کرد تا ضمن معرفی محصولات این شرکت‌ها، زمینۀ مذاکرات فنی و تجاری میان آن‌ها و مشتریان بالقوه هندی را فراهم کند.

 

 

یک شرکت دانش بنیان تولید کننده ‏ی نانوکامپوزیت‏ ها، پس از دریافت خدمات مشاوره ‏ای از دفتر هند، چندصد کیلوگرم از نمونه محصولات خود را به هند ارسال کرده است تا پس از انجام تست‌های فنی، اقدامات تجاری برای صادرات به هند را دنبال کند. همچنین بعد از ارائه‏ ی خدمات مشاوره به یک شرکت دانش‏ بنیان دیگر، قرارداد نمایندگی منعقد شد و چند نمونه از محصولات آن به دفتر دهلی ارسال شده است تا فرآیند بازاریابی برای آن انجام شود.

 خدمات مشاورۀ صادرات به شرکت‌های دانش بنیان، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‏ جمهوری به صورت رایگان به‌وسیله‌ی کریدور صادرات انجام می‏ شود. شرکت‏ های دانش ‏بنیان برای آگاهی و استفاده از این خدمات به پایگاه اینترنتی کریدور صادرات به نشانی www.tesc.ir مراجعه و با استفاده از شناسه ملی خود وارد پایگاه شوند و خدمت مورد نیاز را در پیشخوان مشاوره صادرات ثبت کنند.

عدم آگاهی شرکت‏ های داخلی از قوانین، مقررات، مجوزها و فرهنگ صادراتی دیگر کشورها، یکی از موانع ورود شرکت ‏های دانش ‏بنیان به عرصۀ صادرات است. دفاتر صادراتی کریدور فناوری تا بازار در کشورهای چین، هند، سوریه و اندونزی تلاش می‌کنند تا ضمن ارائه مشاوره به شرکت‌ها، آن‌ها را در مسیر صادرات کمک کنند.