سهم بالای ماشین‌آلات و تجهیزات در میان شرکت‏ های باشگاه صادرات دانش ‏بنیان

به گزارش باشگاه صادرات دانش ‏بنیان، کار ارزیابی فنی و رتبه‌بندی 1241شرکت دانش بنیان در این باشگاه انجام شده است. از این میان 600 شرکت به طور کامل ارزیابی شدند که 326مورد در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات قرار می‌گیرند. این گروه تاکنون بیشترین سهم را در میان شرکت‌های عضو باشگاه به خود اختصاص داده است. شرکت‌ها در باشگاه صادرات دانش بنیان، در سطوح پنج‌ستاره، چهارستاره، سه‌ستاره و مستعد رتبه‌بندی می‌شوند.

از میان شرکت‌های گروه ماشین‌آلات و تجهیزات، دو مورد در بالاترین سطح، یعنی پنج ستاره قرار دارند. شرکت ­­مهندسی و ساخت توربین مپنا توگا در زمینۀ تولید توربین گاز، توربوژنراتور وتوربوکمپرسور فعال است و شرکت فناوران نانومقیاس، تجهیزات صنعتی تولید نانوالیاف را تولید می‌کند.

9مورد از شرکت‌های گروه  ماشین‌آلات و تجهیزات در سطح چهارستاره قرار دارند و 71شرکت در رتبۀ سه‌ستاره. 52مورد نیز تحت عنوان شرکت‌های مستعد رتبه‌بندی شده‌اند.

 

طبق الگوی ارزیابی باشگاه صادرات دانش‏ بنیان، شرکت‌هایی که موفق به کسب 80درصد از مجموع امتیازات در محورهای فنی، شرکتی و سوابق فروش و صادرات شوند، همچنین محصولات برتر آنها حائز حداقل 60درصد امتیازات فنی شود و سابقه حداقل یک میلیون دلار صادرات داشته باشند در سطح پنج ستاره قرار می‌گیرند. شرکت ‏هایی که حداقل 60درصد از امتیاز کل و 50درصد امتیاز فنی را کسب کنند تحت عنوان شرکت‏ های چهارستاره شناخته می شوند. کسب حداقل 40درصد امتیاز کل و 35درصد امتیاز فنی نیز از الزامات باشگاه صادرات دانش‏ بنیان برای قرار گرفتن در سطح سه‌ستاره است.

کریدور فناوری تا بازار از پاییز 1399 با حمایت مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری www.isti.ir برنامۀ باشگاه صادرات دانش بنیان را با هدف تقویت برند ملی و تغییر نگرش کشورها نسبت به ظرفیت محصولات دانش بنیان ایرانی آغاز کرده است. این باشگاه، چهار برنامۀ اصلی شامل شناسایی و رتبه‌بندی شرکت‏ های دانش‏ بنیان، تلاش برای رشد شرکت‏ ها، تلاش برای توسعۀ بازارهای صادراتی و همگرا کردن ظرفیت تمام نهادها در مسیر توسعه صادرات دانش بنیان را دنبال می‏ کند.