کریدور صادرات، پنجره ای رو به بازار بین الملل

کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری tech export services corridor در سال 1393 توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شد.

ضرورت توسعه اقتصادی کسب و کارهای مختلف بر کسی پوشیده نیست. در مسیر توسعه و پیشرفت شرکت ها، بحث صادرات یکی از نقاط عطف دستیابی به اهداف کلان است. همچنین تکرار کلیدواژه ی دانش بنیان در سالهای اخیر در اکوسیستم اقتصاد کشور نشان از اهمیت بالای آن دارد. اشتراک این دو حوزه ی مهم یعنی کمک به صادرات شرکت های دانش بنیان یکی از دغدغه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود که در پاسخ به آن کریدور صادرات تاسیس شد.

عناوین خدمات کریدور صادرات:

همانطور که بیان شد، هدف کلی کریدرو صادرات حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان است. شرکت های دانش بنیان و خلاق قبل از ورود به بازار بین المللی نیاز به یک دوره رشد تا صادرات دارند. این دوره ی رشد به آنها کمک می کند تا حضور قدرتمند و پایداری در بین رقبای خود در سطح جهان داشته باشند. برای پیشبرد این هدف، 15 خدمت به شرح زیر به شرکت ها ارائه می شود:

  1. آموزش
  2. ارزیابی امادگی صادراتی (ERA)
  3. ارسال نمونه محصول
  4. تامین تجهیزات، قطعات و کالای اولیه مورد نیاز برای تولید داخل
  5. تبلیغات و اطلاع رسانی
  6. تحقیقات بازار
  7. توسعه بازار بین المللی
  8. حضور در نمایشگاه ها
  9. حضور در پاویون ملی ایران در نمایشگاه‌های خارجی
  10. مجوزها، تاییدیه ها و استانداردها
  11. پذیرش هیئت تجاری
  12. پیشخوان مشاوره تجارت با کشورهای منتخب
  13. پیشخوان مشاوره صادرات و واردات

چه کسانی می توانند از این خدمات استفاده کنند؟

شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های خلاق و کارگزاران تجاری (واسطه‌های صادراتی، کارگزاران تجاری برون مرزی، پایگاه‌های صادراتی) مخاطبین کریدور صادرات هستند..

خدمات یونیک کریدور صادرات:

4 عنوان خدمت از این 13 مورد، خدمات اختصاصی کریدور صادرات هستند. به این معنا که این خدمات از سوی مرجع حمایتی دیگری مورد حمایت قرار نمی گیرید و صرفا توسط مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری و از طریق درگاه کریدور صادرات مورد حمایت واقع می شود:

  1. ابزارهای تبلیغاتی
  2. ارسال نمونه محصول
  3. بازاریابی بین الملل
  4. رصد بازار بین الملل

شرح ، الزامات و سقف این حمایت ها را می توانید از اینجا بخوانید.

چطور می توان از این خدمات استفاده کرد؟

استفاده از خدمات tesc سه مرحله دارد. طی این مراحل ابتدا شرکت ها ارزیابی می شوند، سپس با مطالعه راهنمای استفاده از سرویس آنلاین درخواست خدمات، نحوه ی ثبت درخواست را می آموزند و در نهایت از طریق پرتال به صورت انلاین درخواست خود را ثبت می کنند.

مرحله اول ERA:

ارزیابی آمادگی صادرات اولین قدم برای دریافت خدمات از کریدور صادارت است. برای شناخت بهتر از نقاط ضعف و قوت شرکت ها در صادرات، کریدور صادرات میزان بلوغ صادراتی شرکت ها را مورد ارزیابی قرار می دهد. این ارزیابی بر اساس مدل Readiness Assessment Export و با هدف ترسیم جایگاه صادراتی شرکت ها انجام می شود. پس از این ارزیابی، متناسب با سطح هر شرکت، خدمات به شرکت ها ارائه می شود:

سطح اول: شرکت های برتر صادراتی

بالاترین سطح در این تقسیم بندی، مربوط به شرکت های برتر صادراتی است. این شرکت ها می توانند از تمام خدمات استفاده کنند. این خدمات با توجه به نیاز شرکت ها و تایید کریدور صادرات  در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.

سطح دوم: شرکت های توانمند صادراتی

شرکت های توانمند صادراتی، پس از شرکت های برتر صادراتی، حائز بیشترین امتیاز آمادگی صادراتی هستند. این شرکت ها به غیر از خدمت اعزام و پذیرش هیات تجاری، می توانند از تمام مزایای شرکت های برتر صادراتی استفاده کنند. البته در ارائه ی خدمت حضور در نمایشگاه های بین المللی و حضور در پاویون های ملی، اگر محدودیت تعداد شرکت وجود داشته باشد، اولویت با سطح برتر صادراتی است.

سطح سوم: دارای پتانسیل صادراتی

شرکت هایی که به هر دلیل تاکنون صادرات نداشته اند ولی پتانسیل های بالقوه ی صادرات را دارند در این گروه قرار می گیرند. این شرکت ها می توانند از خدمات زیر استفاده کنند:

  1. مشاوره،
  2. ابزارهای تبلیغاتی،
  3. گواهینامه‌ها و مجوزهای بین‌المللی،
  4. تحقیقات بازار،

سطح چهارم: عدم احراز شرایط صادراتی

در این سطح شرکت ها، هیچ کدام از شرایط صادرات را ندارند. درست است که کریدور صادرات برای این سطح از شرکت ها خدمتی ارائه نمی دهد، ولی آنها را تنها نمی گذارد. مشاوره با عناوین مختلف کسب و کاری، مسیری است که کریدور صادرات برای حمایت از این گروه در نظر گرفته است.

مرحله ی دوم:

در این مرحله، شرکت ها راهنمای استفاده از سرویس آنلاین درخواست خدمات را مطالعه می کنند.

مرحله سوم:

در آخرین مرحله، شرکت ها باید از طریق پرتال به صورت آنلاین درخواست خود را برای کریدور صادرات ارسال کنند.

اگر شما هم صاحب شرکت دانش بنیان یا خلاق هستید و تمایل به دریافت خدمات کریدور صادرات دارید، می توانید با مراجعه به tesc.ir درخواست خود را ثبت کنید. همچنین می توانید سوالات خود را از طریق شماره تماس های زیر با کارشناسان کریدور صادرات مطرح کنید:

02163103315-16