تاثیر مستقیم طراحی صنعتی بر پیشرفت تجاری شما

این بار از زبان مکنزی (بخش اول)

یکی از معتبرترین موسسات مشاوره در جهان، موسسه مکنزی است. این موسسه روی سطوح بالای مدیریتی تمرکز دارد و حتی به دولت های مختلف در زمینه های مدیریتی مشاوره می دهد. این موسسه طبق تحقیقات خود روی 300 شرکت طی 5سال گزارش جالبی از تاثیر طراحی صنعتی بر افزایش فروش و سود ارائه کرد. در ادامه خلاصه ای از نکات مهم آن را مشاهده می کنید.

چرا طراحی صنعتی؟

شاید پاسخ به این سوال در نگاه اول شبیه به شعارهای طراحان صنعتی باشد. اما اگر کمی نزدیک تر شوید می بینید تقریبا همه ما هر روز با طراحی بد USB مواجه می شویم. یک طراحی بد به همین سادگی سهولت کاربری را از بین می برد و شما نیاز به چندین تلاش برای ورود USB خود به سیستم دارید. این ساده ترین مثال است و در مقابل طراحی های خوب قرار دارند. یک طراحی خوب مثل رابط کاربری جستجوی گوگل می تواند حتی سلیقه ی ذهنی مخاطب را هم تغییر دهد. به طوری که ابتدا گوگل برای شناخت سلیقه ی مخاطب از هوش مصنوعی استفاده می کند. ولی مدتی بعد مخاطب یاد می گیرد برای رسیدن به نتایج بهتر، رفتار خود را در قالب الگوریتم گوگل تعریف کند.

دستیابی به طراحی حرفه ای:

اینکه طراحی خوب می تواند چقدر برای یک کسب و کار مفید باشد قابل انکار نیست ولی چالش اصلی دستیابی به بهترین طراحی صنعتی است. بدون تعارف دستیابی به این هدف سخت است و هر روز هم سخت تر می شود. رقبا در حال پیشرفت هستند، مصرف کنندگان سخت گیر تر می شوند. سایت های فروش مجازی به مشتریان شما اجازه می دهند، محصول شما را با رقبایتان از هر نظر مقایسه کنند! در این میدان فقط بهترین طراحی ها به چشم می آیند. با این وجود بهترین شرکت ها هر روز پیشرفت می کنند و بخشی از این پیشرفت مدیون طراحی های عالی است. ببینیم چطور طراحی صنعتی در این پیشرفت ها نقش ایفا می کند؟

آمار مکنزی از اثر طراحی صنعتی در رشد تجاری شرکت ها:

همانطور که گفتیم مکنزی عملکرد طراحی ۳۰۰ شرکت سهامی عام را که در کشورها و صنایع مختلف فعالیت می‌کردند، بررسی کرده است. این بررسی در یک دوره‌‌ای پنج‌ساله توسط تیم مکنزی انجام شده و نتایج جالبی دارد.

  1. رابطه ی قدرتمندی بین شاخص طراحی مکنزی (Mckensey Design lndex) MID و پیشرفت اقتصادی شرکت وجود دارد. شرکت هایی که امتیاز بالایی در MID دارند، درآمد و سود بهتری به سهام داران خود رسانده اند. شاخص TRS نشان دهنده ی درآمد و سود سهام داران است. به‌طورکلی درآمد به میزان 32% و TRS حدود 56% رشد داشته است.
  2. سه صنعت در این تحقیق انتخاب شده بودند و نتایج برای هر سه صنعت یکسان بوده! یعنی فرقی نمی کند شما در فناوری پزشکی فعالیت می کنید یا کالای مصرفی تولید می کنید و یا بانکداری خرد دارید، در هر صورت طراحی صنعتی برای شما به همین مقدار مفید است.
  3. پتانسیل رشد مبتنی بر طراحی،‌ هم در بخش کالا محور و هم در بخش خدمات محور، چشمگیر است.
  4. ارتباط با مشتریان و استفاده از تجربیات کاربری آن ها بهترین راه اصلاح طراحی است. اینجا یک خبر خوب و یک خبر بد برای شما داریم! خبر خوب اینکه با پیشرفت AI (هوش مصنوعی) و تحلیل رفتار کاربران و مشتریان به راحتی می توان به اطلاعات فوق العاده ارزشمندی دست یافت و کاربر را در مرکز تصمیمات تجاری قرار داد. خبر بد اینکه بسیاری از شرکت ها در این زمینه یا فکری نکرده اند یا حرکتی آهسته دارند! بیش از 40% شرکت های مورد بررسی در پژوهش مکنزی هنوز در فرآیند شکل گیری کالا و خدمات با مصرف کنندگان نهایی خود در ارتباط نیستند. دقیقا به همین دلیل است که مدیران ارشد اغلب تمایلی ندارند منابع مالی کمیاب خود را به فعالیت های مرتبط با طراحی اختصاص دهند.

چهار نیاز طراحی صنعتی، برای کسب بهترین کارایی در تحقیقات مکنزی مشخص شده است، که در بخش دوم همین مقاله به آنها خواهیم پرداخت. اما اگر با خواندن بخش اول این مقاله حس کردید کسب وکار شما نیاز به یک طراح صنعتی دارد، می توانید با مراجعه به مرکز طراحی صنعتی ایران https://irandesignoffice.ir/ نسبت به دریافت این خدمت اقدام کنید. خدمات مرکز طراحی ایران با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه می شود.