هرآنچه باید از طراحی صنعتی بدانید! (بخش سوم)

مصطفی توحیدی فر، کارگزار طراحی صنعتی کریدور فناوری تا بازار در بخش اول این مقاله، مفهوم طراحی صنعتی را بیان کرد. در ادامه و در بخش دوم، چگونگی فرآیند طراحی صنعتی بیان شد. در این بخش توحیدی فر طراحی را در زنجیره ارزش جانمایی کرد و اینجا در آخرین بخش وی موضوعات زیر را بیان می کند:

  • طراحی صنعتی برای شرکت های دانش بنیان
  • هرم نیاز طراحی صنعتی
  • خدمت طراحی صنعتی در کریدور فناوری تا بازار
  • مرکز طراحی صنعتی ایران

طراحی صنعتی برای شرکت های دانش بنیان

چون مخاطبان فرهیخته کریدور فناوری تا بازار صاحبان شرکت های دانش بنیان، خلاق و نانویی هستند، اختصاصا به طراحی صنعتی برای شرکت های دانش بنیان می پردازیم.

این روزها در کشور ما، سرمایه گذاری روی اقتصاد دانش بنیان یک سیاست کلی محسوب می شود. موفقیت شرکت های دانش بنیان در گرو تمرکز روی بهره وری محصولات است. یک طراح خوب در کنار شرکت های دانش بنیان به صورت اتوماتیک باید بهره وری را افزایش دهد چرا که می تواند با پیشنهادات طراحی، هزینه های تولید را تعدیل کند.

اما جزئیات همراهی یک طراح با تیم دانش بنیان به چه صورت است؟ در ادامه این جزئیات را بیان می کنیم.

اشراف به مباحث فنی

طراح صنعتی حین کار و درست وقتی که پوسته و فرم بیرونی را طراحی می کند باید درک درستی از مسائل فنی محصول داشته باشد. اگر این درک فنی وجود نداشته باشد، فرم بیرونی هیچ ارزشی نخواهد داشت. چرا که در این صورت یک فرم بیرونی زیبا طراحی شده، ولی مهندس سازنده ی طرح در ادامه برای ساخت به مشکلات فراوانی بر می خورد. پس وظیفه یک طراح صنعتی، نقاشی یک فرم زیبا نیست.

وی باید هر دو آیتم را برای شرکت های دانش بنیان در کنار هم توسعه دهد. این مهم فقط با تسلط او به عملکرد فنی محصول قابل دستیابی است. در نتیجه یک طراح صنعتی باید دانش فنی داشته باشد و در صورت فقدان این این دانش، طرح وی به هیچ دردی نمی خورد!

مرحله ی تست و پرتوتایپینگ دقیقا به همین دلیل در فازهای اصلی طراحی صنعتی وجود دارد. یک طراح باید بتواند محصولی را که طراحی کرده بسازد و مورد تست های عملکردی قرار دهد. در نتیجه از اساس و بنیان طراح صنعتی یک کارشناس فنی است. یک سوءتفاهم بین تولیدکنندگان وجود دارد که طراح صنعتی فقط محصولشان را زیبا می کند! این غلط است و طراح باید با پیشنهادات فنی خود، عملکرد را هم بهبود ببخشد.

استانداردسازی

استانداردسازی محصول مورد دیگری است که طراحان برای شرکت های دانش بنیان ایجاد می کنند. اصولا شرکت ها برای ارائه محصول خود به بازارهای داخلی یا جهانی نیاز به تاییدیه ها و استانداردهای مختلف دارند. از این رو یک طراح صنعتی با شناخت این استانداردها، محصول را طوری طراحی می کند که در ادامه شرکت ها با چالش هایی از این دست مواجه نشوند. 

این مساله برای شرکت های دانش بنیان نوع 1 بسیار کلیدی است و شرکت ها باید آن را از طراح صنعتی خود، مطالبه کنند.

شاخص های زیست محیطی و توسعه فرهنگی

طراحان باید به شاخص های زیست محیطی و توسعه فرهنگی توجه ویژه داشته باشند. درست است که امروز این آیتم برای شرکت ها لوکس محسوب می شود ولی مصرف انرژی کمتر، قابلیت بازیافت و … در طراحی محصول مهم است. توسعه پایدار و پیوست فرهنگی باید در طراحی رعایت شود.

پیشنهاد روش تولید

طراح در ادامه به شرکت های دانش بنیان روش های تولید را پیشنهاد می کند. مثلا سه روش برای تولید یک محصول ارائه می کند. در روش اول، استحکام محصول بیشتر می شود، در روش دوم زیبایی بصری بیشتری خواهیم داشت و در روش سوم ترکیبی از این ویژگی ها وجود دارد.

کلام آخر: هرم نیاز طراحی صنعتی

هرم نیاز طراحی صنعتی چیست؟ پاتریک جردن می گوید همین طور که تمام انسان ها نیازهایی دارند و این نیازها را می توان طبقه بندی کرد، طرح صنعتی یک محصول هم، هرم نیاز دارد. مثلا در هرم نیاز مزلو، ابتدا یک انسان باید بتواند زنده بماند تا به درجات بعدی و مثلا نیازهای اجتماعی دست یابد. پاتریک جردن همین هرم نیاز را به طراحی صنعتی تعمیم داده است.

این هرم بر این مبنا ایجاد شده که طراح برای یک مخاطب هنگام تعامل با محصول چه نیازهایی را باید رفع کند؟ رضایت مخاطب در استفاده از محصول یکی از اهداف اصلی در این مقوله است. فرض کنید یک طراح صنعتی محصولی را طراحی که عملکرد بی نظیری دارد ولی در زمان استفاده به مخاطب آسیب می زند. مثلا یک میکروسکوپ بسیار دقیق که لبه های تیزی دارد و لباس کاربر را پاره می کند یا دست او را مجروح می کند. این محصول اولین نیاز را برآورده نکرده است و در واقع از قاعده ی هرم نمی تواند فراتر برود.

در مرحله ی بعدی عملکرد محصول مورد توجه است. یعنی وقتی یک محصول برای استفاده امن باشد در گام بعدی باید عملکر خوبی داشته باشد. طبقه ی سوم هرم مربوط به چگونگی دستیابی به این عملکرد است. usability گوشی های هوشمند می تواند مثال خوبی برای این طبقه از هرم باشد.

در قدم آخر لذت استفاده از محصول برای مخاطب باید موردتوجه قرار بگیرد. استفاده از محصول باید لذت غایی را به کاربر بدهد به طوری که پس از استفاده حتی محصول را به دیگران هم توصیه کند. مثلا شخصی از شما می پرسد آیا تا به حال از این میکروسکوپ استفاده کرده اید؟ شما در پاسخ می گویید: بله! این میکروسکوپ بی نظیر است!

خدمت طراحی صنعتی در کریدور فناوری تا بازار

این پایان مصاحبه ی ما با مصطفی توحیدی فر بود ولی داستان طراحی صنعتی همچنان ادامه دارد. خدمت طراحی صنعتی برای شرکت های دانش بنیان، نانویی و خلاق سال هاست که در کریدور فناوری تا بازار به شرکت ها ارائه می شود. برای ثبت این خدمت وارد سایت کریدور فناوری تا بازار به آدرس www.tmsc.ir شوید و به این صورت عمل کنید:

تمام شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و نانویی به صورت اتوماتیک در سامانه ی توانمندسازی معاونت علمی،فناوری و دانش بنیان ریاست جمهوری ثبت نام شده‌اند. نام کاربری و رمز عبور برای این گروه از شرکت‌ها به صورت پیش فرض، شناسه ی ملی شرکت است. در صفحه ی ورود به پنل کاربری، با انتخاب عنوان خود از بین شرکت ها، مراکز رشد و آزمایشگاه ها، شناسه ی ملی شرکت خود را در بخش نام کاربری و کلمه عبور وارد کنید. پس از ثبت درخواست خدمت، کارشناسان کریدور فناوری تا بازار جهت هماهنگی با شما تماس می‌گیرند. عموما این هماهنگی در کمتر از 48ساعت انجام می‌شود.

مرکز طراحی صنعتی ایران

خدمت طراحی صنعتی از طریق مرکز طراحی صنعتی ایران و حمایت معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به شرکت ها ارائه می شود. برای مشاوره و استفاده از این خدمت می توانید مستقیما به سایت:

نیز مراجعه یا با شماره های زیر تماس حاصل نمایید:

021-63103100

021-63103131