روش های اولویت بندی در نقشه راه تولید محصول چیست؟

نقشه ی راه محصول یک ابزار ارتباطی استراتژیک برای توضیح چشم انداز و ماموریت های یک محصول در طول چرخه ی عمر آن است. البته وجود ابتکارات مختلف برای عبور از چالش های پیش رو هم در این نقشه ضروری است.

به طور کلی کارشناسان هفت فعالیت مهم برای ساخت یک محصول باکیفیت در نظر می گیرند:

1.      بررسی مشکلاتی که کاربران مختلف با آن مواجه هستند.

2.      اولویت بندی صحیح در انجام پروژه

3.      جذب حمایت ذینفعان پروژه

4.      توضیح روشن جزئیات راه حل برای تیم خود

5.       مدیریت صحیح پروژه

6.      مباحثه دقیق روی استراتژی عرضه ی محصول

7.      معیارهای مهم محصول، شامل نقاط داده قابل اندازه‌گیری که یک کسب‌وکار برای سنجش موفقیت محصول خود ردیابی و تجزیه و تحلیل می‌کند.

نقشه ی راه تولید محصول دو نقش حیاتی در موفقیت یک کسب و کار دارد: اولویت بندی و مدیریت انتظارات ذینفعان. بنابراین برای موفقیت یک پروژه، تدوین یک نقشه ی راه حساب شده مساله ی جدی است. در این مقاله به بررسی دومین فعالیت مهم از نگاه کارشناسان، یعنی «اولویت بندی صحیح در انجام پروژه» برای یک تولید و فروش موفق می پردازیم.

روش های محبوب برای اولویت بندی:

یک نقشه ی راه خوب محصول باید شامل اولویت های توسعه ی محصول باشد. روش های مختلفی برای اولویت بندی وجود دارد و در تصویر زیر تکنیک‌های اولویت‌بندی محصول بر اساس career.pm را مشاهده می کنید:

همان طور که ملاحظه می کنید روش های مختلفی برای اولویت بندی وجود دارد، ما در این مقاله دو روش مناسب برای استارتاپ ها را تحلیل می کنیم:

1.      تلاش برای اطمینان از اثرگذاری Reach Impact Confidence Effort (RICE)

2.      هزینه ی تاخیر Cost of Delay (CoD)

روش تلاش برای اطمینان از اثرگذاری (RICE):

روش RICE بر اولویت‌بندی ویژگی‌هایی که باید توسعه داده شوند، تمرکز دارد. به عبارت دیگر، پروژه هایی با تاثیر بالاتر از اولویت بالاتری برخوردار هستند.

برای بدست آوردن ارزش دقیق اولویت، از امتیاز RICE استفاده می کنیم که با فرمول زیر قابل محاسبه است:

اثرگذاری: تعداد تخمینی کاربرانی که در یک دوره زمانی تحت تأثیر محصول قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال، تعداد کاربران جدید در ماه.

اعتماد:  از نمره ی میزان اثرگذاری خود استفاده کنید و برای اطمینان از صفر تا 100 درصد یک عدد انتخاب کنید.

تلاش: چقدر باید تلاش کرد تا ویژگی های موردنظر چه از نظر آنالیز محصول، چه از نظر کار طراحی و چه از نظر مهندسی محقق شود؟ می توانید به صورت نسبی مقیاس 1 تا 5 را استفاده کنید. مثلا سبک‌ترین پروژه با میزان تلاش نسبی 1 و سخت ترین پروژه با عدد 5 مشخص می شود.

روش هزینه تاخیر (CoD):

در روش CoD تمام ویژگی هایی که باید توسعه داده شوند با رویکردهای زیر ارزش گذاری اقتصادی می شوند:

1.      روش های توسعه ی محصول که پتانسیل ایجاد درآمد اضافی را دارند، دارای ارزش هستند. به طوری که عدم وجود این ویژگی‌ها می‌تواند منجر به از دست دادن فرصت شود.

2.      روش های توسعه ی محصول که کاهش هزینه های عملیاتی را در مقایسه با رویه های تجاری موجود دارند، دارای ارزش هستند.

می توانیم کل هزینه تاخیر را با فرمول زیر محاسبه کنیم:

کاربرد نقشه ی راه تولید محصول:

پس از ایجاد نقشه راه محصول و تعیین اولویت ها، اقدام بعدی این است که نقشه راه محصول را به ذینفعان ابلاغ کنید. این نقشه یک ابزار ارتباطی خوب در دستان شماست که انتظار داریم بتوانید به وسیله ی آن منطق چرخه ی زندگی محصول را، چه بر اساس ضریب اثرگذاری و چه بر اساس عامل اقتصادی، توضیح دهید.

برای تنظیم نقشه ی راه تولید محصول خود می توانید به گروه مشاوران کریدور فناوری تا مراجعه کنید. کریدور فناوری تا بازار با تشکیل شبکه ی قوی مشاوران در هر حوزه افراد حرفه ای و باتجربه را گرد هم آورده و تاکنون با هزاران ساعت مشاوره ی موفق توانسته به شرکت های دانش بنیان، خلاق و نانویی در مسیر رشد و پیشرفت کمک فراوانی کند. جهت استفاده از این خدمات مشاوره می توانید با مراجعه به سایت کریدور فناوری تا بازار tmsc.ir یا از طریق شماره تماس های زیر اقدام به ثبت درخواست نمایید:

021-63103216

0905-7139145