هشتمین کمپ بینالمللی سازی شرکتهای دانشبنیان در سال 1403، در شهر بوشهر برگزار شد. این برنامه توسط سازمان توسعه همکاریهای بینالمللی علمی و فناورانه در روزهای 27 و 28 بهمن ماه در پارک علم و فناوری خلیجفارس (بوشهر) و با حضور شرکتهای دانشبنیان برگزار شد.
برنامههای کمپ بینالمللی سازی شرکتها در بوشهر
برگزاری کمپ بینالمللی سازی شرکتها توسط سازمان توسعه همکاریهای بینالمللی علمی و فناورانه از سال 1402 و با هدف توسعه صادرات شرکتها آغاز شده است. در سال 1403 تاکنون 7 کمپ به همت باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان، در استانهای اصفهان، کرمان، مشهد، خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی و لرستان برگزار شده است. این روزها، هشتمین کمپ در بوشهر با حضور 45 نفر از نمایندگان شرکتها، در پارک علم و فناوری خلیج فارس(بوشهر) برگزار شد.

برنامههای روز اول
روز اول کمپ بینالمللیسازی شرکتها در بوشهر در دو بخش صبح و بعدازظهر از ساعت 9 صبح تا 17 عصر برگزار شد. برنامهها این روز شامل موارد زیر است:
- معرفی برنامههای کمپ توسط خانم راضیه کهنسال، مدیر باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان IHTECC
- معرفی سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی، تبیین اهداف و ماموریتهای این سازمان، توسط مهندس باسیرو
- معرفی مدل رتبهبندی و ارزیابی آمادگی صادراتی ERA شرکتها در IHTECC، توسط خانم راضیه کهنسال
- بیان ابزارهای حمایتی 19گانه سازمان، توسط خانم راضیه کهنسال
- پرسش و پاسخ شرکتها
- آموزش ابزارTrade Map از ابزارهای سازمان جهانی تجارت (ITC)، توسط خانم راضیه کهنسال
- تبیین چرخه صادرات بینالملل از مبدا تا مقصد، توسط دکتر ناصری

آموزش ابزارTrade Map
آموزش ابزارهای سازمان تجارت جهانی جهت مطالعه بازار هدف، یکی از بخشهای ثابت کمپهای بینالمللیسازی شرکتها در استانها است. چرا که این ابزار، افق نسبتا روشنی از بازار کشور مقصد جهت ورود، نحوه ورود و تعامل با مشتریان بینالمللی به شرکتها ارائه میدهد. مرکز تجارت بين الملل ITC کانون برنامهريزی سازمان ملل براي همکاریهای فنی با کشورهای در حال توسعه جهان در زمينه گسترش تجارت است. مرکز تجارت بينالملل از سال 1968 زيرنظر گات و کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) فعاليت خود را به طور وسيع آغاز کرده است. اين مرکز به عنوان بازوی اجرايی برنامه عمران سازمان ملل UNDP عمل میکند و مسئوليت تامين مالی پروژه هايی که از سویUNDP در کشورهای در حال توسعه در ارتباط با توسعه بازرگانی به اجرا در میآيد، را به عهده دارد.

خانم کهنسال مدیر باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان IHTECC، در این بخش در موردHs Code (کد هماهنگ بین المللی کالا)، تغییرات آن در طول زمان صحبت کرد. در ادامه توضیحاتی در خصوص موضوعات زیر توسط ایشان بیان شد:
- محدودیت های آمارهای تجارت بین الملل
- داده های مستقیم و آیینه ای
- روند ارزشگذاری کالاها
- شاخصهای رشد
- شاخصهای رقابتی یا انحصاری بودن بازارها
- انواع تعرفه
- و…
تبیین چرخه صادرات بینالملل از مبدا تا مقصد
دیدگاه کلی در مورد صادرات و نگاه جامعنگر به بازار بینالمللی یکی از ملزومات صادرات است. دکتر ناصری، با هدف دستیابی شرکتها به این هدف، چرخه صادرات بینالملل را از مبدا تا مقصد برای شرکتها بیان کرد. توضیحات دکتر ناصر سرفصلهای زیر را در برمیگرفت:
- اقدامات قبل،حین و پس از صادرات،
- ارزش کالای صادراتی،
- تعهد ارزی،
- ارزش صادرات،
- درآمد حاصل از فروش،
- زنجیره ارزش صادراتی ایران،
- کارت بازرگانی،
- طبقه بندی کالای صادراتی،
- مراحل صدور مجوز صادرات،
- اسناد لازم در صادرات،
- مقررات و تسهیلات صادرات کالا و خدمات،
- استراتژی های شش گانه صادرات،
- تسهیلات مناطق آزاد،
- بایدها و نبایدهای صادراتی در ایران

برنامههای روز دوم
در روز دوم یکی دیگر از ابزارهای سازمان تجارت جهانی به شرکتهای حاضر در کمپ، توسط خنم کهنسال آموزش داده شد و در ادامه دکتر طهرانی یکی از پنج اصل مذاکره با عنوان ارکان مذاکرات تجاری را بیان کرد.
آموزش ابزار MacMap
نقشه دسترسی به بازار (Market Access Map) یکی دیگر از ابزارهای سازمان تجارت جهانی جهت مطالعه کتابخانهای بازار هدف است. در این بخش خانم کهنسال تعرفه ها و انواع آن را به صورت کامل مطرح کرد و در ادامه نقشه تجارت، ابزارهای آن و نحوه تحلیل آن را برای شرکتها توضیح داد.
آموزش اصول مذاکره
در بخش بعدی دکتر طهرانی یکی از پنج اصل مذاکره با عنوان ارکان مذاکرات تجاری را به شرح زیر توضیح داد:
- تکنیکهای مذاکره هدف از مذاکره
- نقش اطلاعات در مذاکره
- چک لیست مذاکره
- مثلث طلایی مذاکره
- مطالعه تطبیقی محصول
- و …
نحوه حضور در کمپهای بینالمللی سازی شرکتها
متقاضیان برگزاری کمپهای بینالمللیسازی استانی سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی، میتوانند از طریق پارکهای علم و فناوری استان خود، درخواست برگزاری این کمپها را به دبیرخانه باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان IHTECC ارسال کنند. نحوه ارسال درخواست، پیگیری و برگزاری کمپ از طریق شماره تماس زیر امکانپذیر است:
02163103333
خانم هاشمی نسب