نشست شرکت های باشگاه صادرات دانش بنیان

بیان حمایت های منطقه آزاد فرودگاه امام از این شرکت ها

باشگاه صادرات دانش بنیان با برگزاری یک رویداد در 12 دی ماه 1401 به تبیین حمایت های فرودگاه امام (ره) از صادرات دانش بنیان پرداخت. این رویداد در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با دعوت40 شرکت دانش بنیان برگزار شد. طی این برنامه آقایان دکتر عماد احمدوند، محمدحسین غریبی و بهزاد زینالی صحبت هایی پیرامون باشگاه صادرات و حمایت های فرودگاه امام (ره) از صادرات شرکت های دانش بنیان بیان کردند.

باشگاه صادرات دانش بنیان

ابتدا دکتر عماد احمدوند مدیر اجرایی باشگاه صادرات با ذکر تاریخچه ی تشکیل و رشد باشگاه صادرات، نحوه ی امتیازدهی به شرکت ها و شاخص های رده بندی آنها را بیان نمود و گفت سه ماموریت اصلی باشگاه:

  • امتیازدهی و رده بندی شرکت ها،
  • تعیین نقاط ضعف و قوت آنها،
  • کمک به رفع نواقص شرکت ها

است. دکتر احمدوند ادامه داد: علاوه بر ارزیابی و امتیازدهی به شرکت های عضو باشگاه، ما به دنبال توسعه ی بازارهای صادراتی، با استفاده از ابزارهای صادراتی نیز هستیم.

برنامه فرودگاه امام (ره) و منطقه آزاد

سپس آقای محمدحسین غریبی مسئول امور فناورانه منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در مورد کلیت برنامه ی فرودگاه امام و منطقه آزاد فرودگاه صحبت کرد و گفت: پس از آنکه در سال 1384 فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به بهره برداری رسید، پروازهای بین المللی به این فرودگاه منتقل شد. سپس در سال 1389 طبق ماده 166 قانون برنامه پنجم توسعه کشور در زمینی به وسعت 14هزار هکتار منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شد. در نهایت 4سال بعد و در سال 1397 این شهر به عنوان یکی از چهار شهر لجستیک ایران در سند آمایش مراکز لجستیک کشور انتخاب شد.

غریبی ادادمه داد: این شهر به عنوان هشتمین منطقه آزاد فعال کشور و هم راستا با ماموریت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با راهبرد:

  1. تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل و نقل هوایی بین المللی
  2. افزایش درآمد ناشی از ترانزیت و حمل و نقل کالا و مسافر هوایی
  3. کمک به اشتغال مولد و تبدیل فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)

تبدیل به قطب اول حمل و نقل بار و قطب دوم حمل و نقل مسافری منطقه شده است. منطقه آزاد شهر فرودگاهی با وسعت 1500هکتاری و ویژگی های منحصر به فردی مثل: نزدیکی به پایتخت و دارا بودن محورهای مهم توسعه اعم از لجستیک ترکیبی و تجارت بین الملل، اهداف زیر را دنبال می کند:

  • جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی
  • ایجاد ارزش افزوده بالا
  • افزایش درآمدهای غیرهوانوردی تحت اداره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

تخفیف ها، معافیت ها و تسهیلات اعطایی به شرکت ها

در ادامه مهندس بهزاد زینالی سرپرست گمرک منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تسهیلات و حمایت های این مرکز از شرکت های دانش بنیان را شرح داد. مهندس زینالی گفت: معافیت های زیر به تولیدکنندگاه و صادرکنندگان در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعطا می شود:

  1. معافیت کامل از حقوق ورودی گمرکی دستگاه ها و ماشین آلات تولید
  2. معافیت کامل از حقوق ورودی گمرکی برای مواد اولیه تولید
  3. معافیت مالیات بر درآمد و دارایی به مدت 20 سال
  4. ورود بخشی از محصولات تولیدی به داخل کشور به عنوان سهم مجاز واردات با معافیت از ثبت سفارش و تعدیل حقوق ورودی براساس نظر کمیسیون ارزش افزوده

همچنین تخفیف های زیر در راستای حمایت از تولید برای این شرکت ها در نظر گرفته شده است:

  1. بهره مندی از 25 درصد تخفیف در اعمال تعرفه ها درخصوص دریافت عوارض معمول منطقه آزاد
  2. بهره مندی از 10 درصد تخفیف در قیمت گذاری زمین های قابل واگذاری در چارچوب قراردادهای اجاره یا مدل های مشارکتی
  3. تخفیف 30 درصدی برای هزینه های تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی به ویژه در محصوالت دانش بنیان

مهندس زینالی در پایان سخنان خود به تشریح تسهیلات اعطایی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) پرداخت.

در نهایت این نشست شرکت های حاضر، سوالات خود در رابطه با باشگاه صادرات و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان و پاسخ آن ها را از مسئولین دریافت کردند.