خدمات

شرکت های موفق صادراتی از تجربیات خود می گویند!

قسمت اول: پاشنه آشیل صادرات دانش بنیان

دکتر مهدی صادقی مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو حائز رتبه پنج ستاره در باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان، تجربیات خود را با دیگر شرکت ها به اشتراک گذاشت.

ارزش صادرات صنعت ساخت در برابر صادرات منبع پایه

دکتر مهدی صادقی در پنل انتقال تجربه شرکت های صادراتی که در حاشیه دومین گردهمایی IHTECC برگزار شد، ابتدا به شرکت های صادرکننده ای که موفق به دریافت لوح و تندیس چهار و پنج ستاره در باشگاه شدند تبریک گفت. وی در ادامه با تبریک اعیاد شعبانیه به مدعوین و حضار تجربیات خود و گروه صنعتی ایران ترانسفو را با دیگر شرکت ها به اشتراک گذاشت.

صادقی گفت: من به نمایندگی از صنعت ساخت اینجا هستم. با یک نگاه به صادرات ایران ملاحظه می کنید که صادرات ایران عمدتا “منبع پایه” است. نعمت خدادادی به کشور در قالب نفت، گاز، پتروشیمی، معاون و … که با فرآوری های اولیه و ثانویه بالغ بر 70% صادرات کشورمان را تشکیل می دهند. در این میان گروه صنعتی ایران ترانسفو که موفق به دریافت سه جایزه از باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان شد، یک مجموعه دانش بنیان در صنعت ساخت هست.

دکتر صادقی با اشاره به اهمیت پیچیدگی محصول صادراتی گفت: آن چیزی که باعث مانایی و رقابتی شدن اقتصاد ملی می شود، بحث پیچیدگی محصول صادراتی است. محصولات دارای پیچیدگی بالاتر ، نشان دهنده عمق و رسوخ بیشتر دانش فنی در مجموعه های دانش محور هستند. با نگاه به نقشه پیچیدگی محصول در دنیا، بلوک شرق دور و غرب اکثرا در حال صادرات محصولات با پیچیدگی فنی بالا هستند. سهم دانش، خلاقیت و نوآوری درصد بالایی از سود در مجموعه های صنعتی را ایجاد می کند. اینجاست که دارایی های نامشهود و متعاقبا شرکت های دانش بنیان، معنا و مفهوم پیدا می کنند.

جهش صادراتی ایران ترانسفو طی پنج سال

مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو گفت این مجموعه در سال 97 حدود 7میلیون دلار صادرات داشته که این رقم طی 5 سال با وجود تمام محدودیت ها، به 80 میلیون دلار رسیده است. محصول ما باید با حضور در تندرهای جهانی با دیگر محصولات از کشورهای پیشرفته و در شرایط نابرابر جنگ اقتصادی رقابت کند. با تمام این مشکلات ما توانسته ایم جهش صادراتی خوبی را داشته باشیم.

نکاتی در باب صادرات

  1. سه نکته اساسی

صادقی گفت: اولین نکته ای که شرکت های دانش بنیان در حوزه صادرات باید به آن توجه کنند، بحث تضامین است. وی ابراز امیدواری کرد مجموعه ی معاونت علمی، وزارت صمت و دیگر دستگاه ها تدابیری در این حوزه برای شرکت های دانش بنیان بیاندیشند. وی گفت: ضمانت نامه ها اعم از ضمانت حضور در مناقصات و حسن انجام کار برای شرکت ها ضروری است. این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر نتوانیم در میان مدت راهکاری برای آن بیابیم، شرکت ها دچار مشکلات زیادی می شوند. صادقی دومین موضوع مهم و چالش جدی شرکت ها در صادرات را بازگردانی ارز و انتقال پول دانست. سومین نکته حائز اهمیت از دیدگاه دکتر صادقی، مشارکت در تولید و فروش و موضوع origin کالا بود.

صادقی گفت با حل این سه موضوع اساسی ما می توانیم سهم بسیار بیشتری نسبت به رقم 80 میلیون دلار که خود عدد قابل توجهی است، کسب کنیم.

  • بازاریابی

از دیگر نکات مهم در صادرات از نظر مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو، می توان به مساله بازاریابی اشاره کرد. وی گفت: ما نیازمند حضور مداوم در نمایشگاه های تخصصی بین المللی برای بازاریابی هستیم. (لازم به ذکر است حمایت از حضور در نمایشگاه های تخصصی بین المللی یکی از رویکردهای اصلی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری است.) صادقی در ادامه به نیاز شرکت ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: مجموعه سیاست گذاران و ارکان حاکمیت می توانند با حمایت هایی از قبیل اجاره دفتر و کمک به حضور در نمایشگاه ها، شرکت های را پشتیبانی کنند. این پشتیبانی ها منتج به معرفی صنعت ایران به دنیا می شود.

  • پاشنه آشیل صادرات دانش بنیان

صادقی خطاب به مسئولین و دیگر شرکت های دانش بنیان گفت: ما از نظر دانش هیچ چیز کم نداریم. باتوجه به نگاه های درونزایی که اساسا در اقتصاد ما وجود دارد، فارغ التحصیلان و مدیران صنعتی ما بسایر موفق عمل کرده اند و اکنون صاحب سبک هستند. باتوجه به  همین درونزایی ما نشان داده ایم که در بحران ها، خیلی راحت تر می توانیم به مشکلات فائق آییم. اما آنچه پاشنه آشیل ماست و باید هم در لایه های سیاست گذاری و هم درون بنگاهی، برای آن فکر و برنامه ریزی کنیم، برونگرایی است. لازم است براساس مولفه های اقتصادی و مداخلات موثر و دیپلماسی اقتصادی، صادرات برونگرای محصولات دانش بنیان را تقویت کنیم.