خدمات

بهترین مشاوران کسب و کار ایران: کریدور زنده بمان!

جمعی از بهترین مشاوران حوزه‌های مختلف کسب و کار ایران روز گذشته 2مرداد ماه 1403 در گردهمایی شبکه مشاوران کریدور فناوری تا بازار گرد هم آمدند. مسئولین و مدیران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز در این نشست که به همت واحد توانمندسازی کریدور فناوری تا بازار برگزار گردید، حضور داشتند.

گردهمایی شبکه مشاوران کریدور فناوری تا بازار میزبان 40 تن از بهترین مشاوران حوزه کسب و کار بود. دکتر سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، مهندس مهدی آل‌احمد، مدیر کل دفتر حمایت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، مهندس علی طهاری، مدیرعامل کریدور فناوری تا بازارمهمانان ویژه این برنامه بودند.

نقش کریدور فناوری تا بازار در زیست‌بوم فناوری

در ابتدای گردهمایی شبکه مشاوران کریدور، علی طهاری مدیرعامل کریدور فناوری تا بازار با ذکر توضیحاتی، به تبیین نقش کریدور در زیست‌بوم فناوری کشور پرداخت. وی با اشاره به نگاشت‌ نهادی، مراحل شناسایی راه‌ها و انتخاب بهترین مسیر حل مشکلات شرکت‌ها، مراحل ایجاد کریدور را بیان کرد. وی افزود: امروز در کریدور فناوری تا بازار بخش‌های توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان، مرکز طراحی ایران، کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری، دفاتر صادراتی و باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان در حال فعالیت هستند.

در ادامه گردهمایی، آقای مهندس آل احمد ضمن ابراز خرسندی از دیدار مجدد مشاوران افزودند : جلسات هم اندیشی مشاوران پس از ایجاد شبکه مشاوران  کریدور به صورت سالانه برگزار می‌شده است اما با شیوع همه‌گیری بیماری کرونا این امر به ناچار مغفول مانده است امروز خوشحالیم که با همت کریدور فناوری تا بازار، مجدد در محضر مشاوران محترم هستیم. مشاوران واسطه بین معاونت و شرکت‌ها می‌باشند و می‌توانند به عنوان حلقه میانی در سیاستگذاری به مدیران کمک شایانی نمایند.

پس از صحبت‌های آقایان طهاری و آل‌احمد، خانم ابوالقاسمی مدیر توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و میزبان این جلسه، ضمن بیان هدف برگزاری گردهمایی افزودند که امروز اینجا جمع شده‌ایم تا شنونده صحبت‌های مشاوران محترم باشیم. سپس هریک از مشاوران به بیان نظرات خود در مورد چارچوب ارائه مشاوره به شرکت‌ها، نیازهای اساسی شرکت‌ها در هر حوزه مشاوره و … پرداختند که در ادامه گزارش کوتاهی از آورده شده است.

ایجاد استراتژی برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان

انتخاب یک استراتژی جدید و به روز شده مطابق با نیازهای امروز شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از نکات مورد اشاره مشاوران بود. برخی اعتقاد داشتند در بسیاری از موارد هدف کمک به شرکت در محاق قرار گرفته و به خوبی دنبال نمی‌شود. ایجاد رقابت بین شرکت‌ها با هدف رشد و توسعه یکی از استراتژی‌های پیشنهادی بود. در ادامه دیگر مشاوران معتقد به دنبال کردن استراتژی پیشگیری پیش از درمان بودند. تعدادی از مشاوران باتجربه و مطرح تاکید روی موضوع آموزش داشتند که می‌تواند بسیاری از مشکلات را بدون جلسه مشاوره و حتی قبل از وقوع مرتفع سازد.

کلینیک یا تریاژ کسب و کار، بررسی مشکلات شرکت‌ها به محض ورود به اکوسیستم و پیش از دریافت حمایت از جمله موارد مطرح شده در پیشنهادات مشاوران بود که پیشتر نیز توسط کارشناسان کریدور در اکوسیستم نوآوری مطرح شده بود. از جمله موضوعات مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته توسط مشاوران موضوع مالیات شرکت‌های دانش‌بنیان بود که بر همین اساس مشاور امور مالیاتی با معرفی مفهوم اجتناب مالیاتی گفتند: اجتناب مالیاتی با فرار مالیاتی تفاوت دارد و شرکت‌ها باید بدانند از سه روش می‎‌توانند میزان هزینه‎‌های مالیاتی خود را کاهش دهند. این سه روش شامل موارد زیر است:

  1. از لحاظ قانونی نیازی به پرداخت مالیات نیست.
  2. از لحاظ قانونی می‌توان مالیات کمتری پرداخت کرد.
  3. از لحاظ قانونی می‌توان مالیات را دیر از زمان معمول پرداخت کرد.

نکته‌ی قابل تامل دیگر که در این حوزه بیان شد مربوط به بخش‌نامه‌های متعدد است. یکی از مشاوران محترم در این مورد گفت: تصویب بخش‌نامه‌های جدید ضرورت آموزش را بیشتر می‌نماید. شرکت‌ها می‌بایست قبل از بروز مشکل در مورد مفاد مطرح شده در این بخش‌نامه‌ها اطلاع یابند و از مسئولین معاونت درخواست کردند معرفی و اطلاع رسانی از بخش‌نامه‌های به تصویب رسیده را در دستور کار خود قرار دهند.

برگزاری جلسات تخصصی پیشخوان‌های مشاوره

مشاوران محترم حاضر در گردهمایی شبکه مشاوران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست درخواست برگزاری جلسات تخصصی برای هر پیشخوان مشاوره را داشتند. برای مثال حل مشکلات مالیاتی و بیمه، بررسی موضوع طراحی صنعتی محصولات و … مورد تاکید مشاوران بود. خانم ابوالقاسمی مدیر توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان برگزاری این جلسات را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این مرکز اعلام نموده و گفتند: ان‌شاءالله در آینده در انتهای هر فصل جلسات تخصصی هر پیشخوان مشاوره را با اهداف زیر و حضور مشاوران برتر هر حوزه برگزار می‌نماییم:

  1. شناسایی مشکلات،
  2. ایجاد مسیرهای درست حل مشکلات پیش از وقوع،
  3. معرفی بهترین‌ روش‌ رفع چالش‌ها به شرکت‌ها

کریدور فناوری تا بازار در حد استانداردهای بین‌المللی فعالیت می‌کند

انعطاف پذیری خوب کریدور در تعامل با مشاوران از نکات قابل توجه مطرح شده در گردهمایی واحد توانمندسازی کریدور فناوری تا بازار بود. از این رو مشاوران معتقد بودند خوشبختانه کریدور توانسته است در سطح استاندارد بین‌المللی و کاملا حرفه‌ای با شرکت‌ها، کارگزاران و مشاوران خود برخورد کند. به گفته یکی از مشاوران، در حوزه ارائه مشاوره به شرکت‌ها، کریدور مهم‌ترین مرکز است. این مساله هم فرصت است و هم تهدید. انتظار می‌رود با ایجاد تغییرات مثبت و با کمک این جمع پرپتانسیل، گام‌های خوبی در ارائه مشاوره به شرکت‌ها برداریم. امید داریم کریدور بتواند روی برندسازی خود با این موضوع به خوبی فعالیت نماید.

توجه به فرآیند انتخاب مشاوره و انجام آن

از دیگر موضوعات جالب توجه در گردهمایی مشاوران، توجه به فرآیند انتخاب مشاوره توسط شرکت‌ها و نحوه انجام آن بود. حتی بسیاری از مشاروان معتقد بودند باید بیش از امروز به نتایج جلسات مشاوره پرداخته شود. بسیاری از شرکت‌ها از نیاز خود به درستی اطلاع ندارند یا در انتخاب پیشخوان مشاوره اشتباه می‌کنند. همچنین در بسیاری از موارد یک جلسه مشاوره مشکل را حل ننموده و نیاز به یک فرآیند است تا شرکت با حل هر چالش از یک پیشخوان به پیشخوان بعدی هدایت شود و در نهایت به نقطه مطلوب دست یابد.

کریدور زنده بمان!

رضایت مشاوران از نحوه فعالیت کریدور و تلاش مستمر برای ارائه مشاوره‌های مفید به شرکت‌ها، منجر به بیان این جمله توسط مشاوران شد: کریدور زنده بمان! برترین مشاوران ایران در حوزه‌های مختلف کسب‌و‌کار معتقدند در میان مشکلات متعدد، کریدور توانسته کاملا حرفه‌ای نقش خود را ایفا نماید و به خوبی به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات و مشاوره ارائه دهد. امید است کریدور در ادامه این مسیر با کمک مشاوران و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان قوی‌تر از قبل به مسیر خود ادامه دهد.