کریدور صادرات، حامی شرکت های خلاق در صادرات

کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری tech export services corridor نام یکی از بخش های مهم کریدور فناوری تا بازار است. این بخش ابتدا با هدف کمک به صادرات شرکت های دانش بنیان در سال 1393 تاسیس شد و در ادامه از شرکت های خلاق نیز حمایت کرد.

شرکت خلاق چیست؟

عنوان شرکت خلاق، از بقیه عناوین شرکت ها جوان تر است و در سال 1396 توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری isti.ir ایجاد شد. این نام برای یک شرکت از لحاظ حقوقی و کسب وکاری دارای بار و معناست. مطابق با آیین نامه اجرایی برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق، این عنوان به شرکتی اطلاق می شود که یکی از دو شرط زیر را داشته باشند:

  • در صنایع خلاق و فرهنگی مشغول باشند،
  • الگوی نوین کسب و کار را در ارائه محصول و خدمت خود به کار بگیرند.

درواقع شرکت خلاق، شرکتی است که بنیان تولید محصول یا خدمتش، خلاقیت باشد. رشد و توسعه ی محصولات این شرکت ها (برخلاف شرکت های دانش بنیان) براساس دانش پیشرفته نیست.

انواع شرکت های خلاق

آن دسته از فعالیت های اقتصادی که ریشه در نوآوری، خلاقیت، مهارت، استعداد و میزاث فرهنگی به معنی عام دارند را خلاق می نامند. البته این شرکت ها باید پتانسیل مناسبی برای ایجاد شغل و ثروت از طریق تولید، خدمت و بهره برداری از دارایی های فکری داشته باشند. تقسیم بندی زیر برای شرکت های خلاق در آیین نامه ی اجرایی برنامه توسعه آمده است:

  1. کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی
  2. صنایع دیداری و شنیداری
  3. صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی
  4. هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی
  5. بازی، اسباب بازی و سرگرمی
  6. طراحی و معماری
  7. چاپ و نشر
  8. گیاهان دارویی و طب سنتی
  9. سایر صنایع خلاق و فرهنگی که به تصویب کارگروه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق می رسد.

پتانسیل شرکت های خلاق در صادرات

شاید در نگاه اول موضوع و حوزه ی کار شرکت های خلاق به صادرات بی ربط به نظر برسد. اما در نگاهی عمیق تر، بازار هریک از این موضوعات در جوامع بین الملل همواره در حال رشد است. از طرفی شرکت های مستعد بسیاری در کشور وجود دارند که در این حوزه ها فعال هستند و پتانسیل رقابت در بازارهای جهانی را دارند. حضور این شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی، ارسال نمونه محصول، صادرات و … از جمله خدماتی است که از طریق کریدور صادرات به آن ها ارائه می شود.

ارزیابی شرکت های خلاق

همانطور که در مقاله ی کریدور صادرات، پنجره ای رو به بازار بین الملل گفتیم، ارزیابی صادراتی شرکت‌ها بر اساس مدل Export Readiness Assessment انجام می شود. این کار با هدف ترسیم جایگاه صادراتی شرکت‌های خلاق انجام می شود.

البته ERA شرکت ها به همین نقطه ختم نمی شود و شرکت هایی که امتیاز توانمندی در صادرات را کسب نکنند، شناسایی می شوند و نیازهای آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. نتیجه ی این بررسی ها، ارائه ی راهکارهای عملیاتی جهت توانمندسازی شرکت ها در بازار بین الملل است. شرکت های خلاق می توانند برای طی مراحل ERA به بخش ارزیابی سایت کریدور صادرات era.tesc.ir مراجعه کنند.

ارائه خدمات و مشاوره به شرکت های خلاق

راه استفاده از خدمات و مشاوره های صادراتی برای شرکت های خلاق، کریدور صادرات است. این شرکت ها می توانند با مراجعه به کریدرو صادرات مشاوره های رایگان تا سقف 20 ساعت در سال دریافت کنند. همچنین این شرکت ها می توانند از عناوین خدمات کریدور صادرات به شرح زیر استفاده کنند:

  1. حضور مستقل در نمایشگاه های خارجی،
  2. گزارش تحقیقات بازار بین المللی،
  3. خدمات تبلیغات و اطلاع رسانی بین المللی
  4. و …

اگر شما صاحب شرکت خلاق و متقاضی دریافت خدمات و مشاوره صادرات هستید، می توانید با مراجعه به سایت کریدور صادرات tesc.ir درخواست خود را ثبت کنید.