صفر تا صد فرصت ها و ظرفیت های بازار هند

همایش معرفی فرصت ها و ظرفیت های حضور در بازار کشور هندوستان امروز سه شنبه 30 خردادماه به همت مرکز تجاری ایران-هند برگزار شد.

در این همایش که با حضور 5 مقام از ایران، 5 مقام از هندوستان و شرکت های فعال در حوزه صادرات به کشور هند برگزار شد، فرصت ها و ظرفیت های حضور در بازار این کشور تبیین شد.

همچنین در این نشست بیش از 300 نفر (200 نفر حضوری و حدود 100 نفر به صورت مجازی) از بیش از180 شرکت تولید کننده و بازرگانی ایرانی حضور داشتند. عمده چالش ها و مباحث صورت گرفته توسط شرکت ها شامل موارد زیر بود:

  1.  مقررات بانک مرکزی
  2. عدم تخصیص ارز روپیه هند به صادرکنندگان و واردکنندگان
  3. تعرفه های نامناسب و غیر رقابتی برای صادرات و واردات
  4. عدم وجود سیستم های منسجم تجاری در کشور در مورد صادرات و واردات
  5. تحریم ها

پتانسیل و ظرفیت بازار هند:

کشور هند که محل سکونت بیش از یک میلیارد نفر است و دارای یکی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد در جهان است. این کشور طبق برنامه های خود، میلیاردها دلار برای زیرساخت های جدید هزینه می کند و در همین راستا از تامین کنندگان خارجی برای حضور در مناقصه ها دعوت خواهد شد. توسعه زیرساخت ها در حوزه های زیر انجام می شود:

  • آب
  • برق
  • پسماند
  • حمل و نقل عمومی
  • فناوری اطلاعات

هند از یک دولت مرکزی، 29 ایالت و 7 قلمرو تشکیل شده است. بنابراین شرکت ها باید برای حضور در این بازار، در مورد تغییرات مهم بازراهای ایالتی و منطقه ای و همچنین تفاوت های قوانین بین ایالت های مختلف آماده باشند. مرکز تجاری ایران-هند می تواند شرکت ها در فرآیند صادرات به خوبی هدایت کند. هند در حال تبدیل شدن به پرجمعیت ترین کشور جهان است در حالی که بیش از 300 میلیون نفر از جمعیت آن را قشر متوسط تشکیل می دهند. این جمعیت که حدود 3.5 برابر جمعیت کشورمان است، یک بازار گسترده مصرف کننده را می سازد. مرکز تجاری ایران-هند با 11 دفتر در شهرهای مهم کشور هند، خدمات مختلف مالی، تجاری، گمرکی، لجستیک و … در اختیار شرکت ها می گذارد.

مقامات حاضر در همایش معرفی فرصت ها و ظرفیت های حضور در بازار هند:

پنج مقام ایرانی و پنج مقام هندی، مهمانان و سخنرانان ویژه این همایش بودند:

  1. جناب اقای مهدی ضیغمی – سرپرست سازمان توسعه تجارت
  2. جناب آقای امیرحسین میرآبادی – رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری
  3. جناب آقای رودرا گائوروا – سفیر هند در ایران
  4. جناب آقای ایرج الهی – سفیر ایران در هند
  5. جناب آقای هادی طالبیان مقدم – مدیر کل شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت
  6. جناب آقای سید امیر برهانی نائینی – رئیس هیأت مدیره صندوق ضمانت ایران
  7. جناب اقای ساکت دالمیا – رئیس اتاق بازرگانی و صنایع PHD
  8. جناب آقای پانکاج بانسال – نماینده فدراسیون صادرات هند
  9. جناب آقای رامش سابرامانایام – رئیس هیئت مدیره گروه هندوجا
  10. جناب آقای ساندیپ وادهوا – نماینده کنفدراسیون صنایع هند

صحبت های مقامات حاضر در همایش:

همایش با صحبت های جناب اقای مهدی ضیغمی سرپرست سازمان توسعه تجارت آغاز شد. ایشان با اشاره به اهمیت هندوستان و اولویت آن در روابط تجاری کشورمان گفت: سهم ایران از بازار بزرگ هندوستان بسیار اندک است و این سهم باید افزایش یابد. برگزاری همایش و کارگاه های مختلف در این حوزه و اعزام و پذیرش هیئت تجاری می تواند به تقویت روابط تجاری بین دو کشور منجر شود.

سپس رودرا گائورا سفیر هند در ایران صحبت های خود را با اشاره به تاریخ روابط فرهنگی، سیاسی و تجاری ایران و هند آغاز کرد و نسبت به توسعه روابط تجاری با ایران اظهار امیدواری کرد. در ادامه ایشان در مورد موانع موجود و مشکلات تبادل ارز گفت: راه حل هایی برای عبور از این موانع پیش بینی شده است.

در پایان همایش، تجار حاضر سوالات و مشکلات خود را مطرح کردند و با ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در این بازار آشنا شدند.