خدمات

ایران عضوی از مجمع BRI چین در CIIE2023

BRI مخفف Belt and Road Initiative به معنای مجمع کمربند و جاده است. این مجمع یک طرح بین المللی است که در توسط دولت چین با هدف توسعه همکاری های دوجانبه در حال فعالیت است.

مجمع کمربند و جاده یا BRI

مجمع “کمربند و جاده یا Belt and Road Initiative (BRI) یک طرح بین‌المللی است که توسط دولت چین مطرح شده و به همکاری و هماهنگی اقتصادی و اجتماعی بین کشورها با هدف توسعه همکاری های دوجانبه می‌پردازد. این طرح ابتدا به عنوان “یک کمربند، یک جاده” (One Belt, One Road) معرفی شد و سپس به “مجمع کمربند و جاده” تغییر یافت. این مجمع از دو جزء اصلی تشکیل شده است.

کمربند اقتصادی:

کمربند اقتصادی خود شامل کمربند اقتصادی ابریشم و جاده اقتصادی دهکده است.

کمربند اقتصادی ابریشم:

این کمربند از طریق راه زمینی، چین را به غرب آسیا، سپس اروپا و به سمت شمال آفریقا مرتبط می کند. بخشی دیگر از این کمربند از مسیر دریایی عبور می کند و جاده اقتصادی ابریشم دریایی نامیده می شود. این جاده از طریق اقیانوس هند و دریای سرخ به سمت جنوب و جنوب‌غرب آسیا، آفریقا و اروپا گسترش می‌یابد.

جاده اقتصادی دهکده:

این جاده بر اساس همکاری منطقه‌ای برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در جوامع روستایی تأکید دارد.

به طور کلی هدف از ایجاد “مجمع کمربند و جاده” ،ایجاد شبکه‌های حمل و نقل، تسهیل تجارت، افزایش سرمایه‌گذاری و تقویت همکاری بین‌المللی است. این طرح تأثیرات گسترده‌ای در سطح جهانی داشته و در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های زیرساختی و اقتصادی جهان شناخته می‌شود.

ایران در مجمع کمربند و جاده

ایران به عنوان یکی از کشورهایی که در مسیر جغرافیایی “کمربند اقتصادی ابریشم” و “جاده اقتصادی ابریشم دریایی” قرار دارد، از این طرح بهره‌مند می‌شود. این مشارکت به سمت توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، و سرمایه‌گذاری بین ایران و سایر کشورهای شرکت‌کننده در این مجمع است.

تعداد زیادی از کشورهای عضو مجمع BRI در ششمین نمایشگاه واردات چین CIIE2023 حضور داشتند. هدف CIIEبه عنوان اولین نمایشگاه ملی با موضوع واردات در جهان، باز شدن درهای چین رو به جهان و به اشتراک گذاری فرصت‌های ایجاد شده توسط بازار گسترده 1.4 میلیارد نفری چین با بقیه جهان است. امسال، بیش از 500 شرکت کوچک و متوسط برای اولین بار در نمایشگاه شرکت کردند و بیش از 400 محصول، فناوری و خدمات جدید وارد بازار شدند.

شیائودونگ، معاون ارشد و مدیر منطقه آسیایی یکی از شرکت ها گفت:
“در این نمایشگاه تقریباً کل بازار چین در مقابل ماست”.

بسیاری از غرفه‌داران این نمایشگاه نه تنها فروشنده بلکه سرمایه‌گذار هستند و آن‌ها نه تنها اهمیت زیادی به فروش در بازار چین می‌دهند، بلکه به توسعه خود در چین نیز خوش‌بین هستند. علاوه بر اثبات جذابیت بازار چین، با وجود چالش‌های مواجهه با فرآیند جهانی‌شدن ،CIIE یک پلتفرم همکاری برای شرکت‌های بین‌المللی فراهم می‌کند . بیش از 1500 شرکت از کشورهای مجمع کمربند و جاده در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، با مساحت تقریباً 80،000 متر مربع، که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.

سهم پاویون‌های تجاری ایران نیز با همت مجری خود،مرکز تجاری ایران چین(سوژو)، از این مساحت، بیش از 1200 متر مربع بوده است. مرکز تجاری ایران چین یکی از دفاتر صادراتی کریدور فناوری تا بازار است. کریدور دفاتر صادراتی در دیگر کشورها مثل هند، اندونزی، سوریه، مکزیک و برزیل نیز دارد.