در این دوره، مهندس بابک وطندوست، مدرس مدل کسب و کار، طی دو جلسه ضمن بررسی مثالهایی از شرکتهای موفق در دنیا که به صورت مستقیم موفقیت خود را مدیون هوشمندی مدلهای کسب و کار خود بودهاند، موضوعات کاربردی و موثر در تعریف این مفهوم را از قبیل: مفهوم مدل کسب و کار، ابزارهای بیان و ترسیم گونههای شناختهشده، تمهای مختلف ارزش آفرینی، نوآوری و سطوح مختلف آن، روشهای پیاده سازی و ابزارهای گوناگون مدل کسبوکار تشریح نمود.
وی گفت: «برای تعریف مدل کسب و کار برای یک ایده یا یک محصول، ابتدا باید ارزشهای پیشنهادیمان را مشخص کنیم، برای این منظور لازم است به پرسشهایی پاسخ دهیم، مثالهایی از این پرسشها میتواند اینگونه باشد که، چه ارزشهایی را به مشتریانمان ارائه میکنیم؟ به حل کدام یک از مشکلات مشتریان خود کمک میکنیم؟ چه نیازهایی از مشتری را برآورده مینماییم؟ چه بستهای از محصولات و خدمات را به هر بخش مشتری پیشنهاد میدهیم؟ و پرسشهایی از این قبیل.»
بابک وطندوست در بخش تمهای مختلف مدل کسب و کار به تم نوآور، مکمل، کارآیی و وابستهسازی به سیستم اشاره کرد. همچنین در بخش ابزارها روشهایی مانند تمثیل و حلقههای تصمیم و پیامد را توضیح داد و از تازگی، عملکرد، سفارشیسازی، برند و قیمت به عنوان ارزشهای پیشنهادی که مدنظر مشتری قرار میگیرد یاد کرد.
دوره «مدل کسب و کار» که طی دو کارگاه آموزشی ارائه شد ششمین کارگاه آموزشی از ابتدای سال جاری بود. طبق برنامهریزی، موسسه خدمات فناوری تا بازار، دوره دیگری تحت عنوان «کارآفرینی ناب» تا پایان سال برگزار خواهد نمود.