نشست مالکیت فکری – دفاتر مالکیت فکری دانشگاهها
تاریخ: ۹۴/۲/۵ ساعت شروع: ۹ صبح مدت: ۳ ساعت
محل برگزاری جلسه: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو
جلسه با معرفی حاضرین شروع شد و سپس کلیات و مفاهیم مالکیت فکری، اهداف و وظایف کانون پتنت ایران، حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دفاتر مالکیت فکری و… بیان گردید و در ادامه هدف از برگزاری این نشستها و آموزش کارشناسان دفاتر و وظایف حال و آینده هر کدام به روشنی به همه آنها انتقال داده شد.
در ادامه، سابقه ستاد نانو در ایجاد و ارتقاء دفاتر مالکیت فکری در سالهای اخیر برای شرکت کنندگان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. از جمله عواملی که باعث شده است دفاتر مالکیت فکری در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به اهداف خود دست نیابند عبارتند از:
– عدم وجود زیرساختهای لازم دفاتر برای خدمات رسانی به مخترعان؛
– فقدان سیستم یکپارچه مدیریت مالکیت فکری (پرتال و…)
– عدم وجود شرکتهای ارائه دهنده خدمات مالکیت فکری؛
– عدم وجود آئیننامههای مناسب؛
– عدم وجود تخصص کافی در میان برخی کارمندان دفاتر؛
– عدم تخصیص بودجه و گرنت برای توسعه فعالیتها؛
– کم اطلاعی و یا عدم رقبت محققان و دانشگاهیان از مزایای پتنت؛
– تغییر اولویتهای مدیران و معاونان دانشگاه نسبت به مالکیت فکری با تغییر مدیریت؛
– تعویض یا انتقال کارشناسان آموزش دیده مالکیت فکری در دانشگاهها و جایگزینی آنها با افراد کم تجربه و تازه کار؛
در ادامه میزان حمایتهای معاونت از پتنت که شامل حمایت ۹۰% هزینههای ثبت اختراع خارجی است و همین طور حمایتهای تشویقی پس از گرنت شدن و تجاری سازی فناوریها، مراحل ثبت اختراع خارجی و انواع درخواستهای ثبت اختراع نیز شرح داده شد.
در بخشی از جلسه کارشناسان دو دفتر مالکیت فکری که خانمها امین لو (انستیتو پاستور) و قاسمی (پژوهشگاه پلیمر) بودند، به ارائه تجربیات خود پرداختند.
در پایان، وظایف «کمیته ترویج و آموزش و توسعه منابع انسانی»، «کمیتههای تخصصی» و «دفاتر مشاوره پتنت»، «پایاننامههای ویژه و شرایط ثبت اختراع آنها»، «حمایت تشویقی در حوزه ثبت پتنت (Success fee)» نیز توضیح داده شد.