همایش تجاری ایران و چین با حضور دکتر مخبر در شانگهای

همایش تجاری ایران و چین با حضور دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور در حاشیه نمایشگاه واردات چین در شهر شانگهای برگزار شد. دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی، در جریان سفر به شانگهای در همایش تجاری ایران و چین در هتل پریموس چین سخنرانی کرد.

سخنرانی دکتر مخبر در همایش ایران و چین 2023

آغاز فصل جدید روابط تجاری ایران و چین

معاون اول رئیس جمهور در همایش ایران و چین 2023 که با حضور تجار و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، گفت: سفر تاریخی جناب آقای دکتر رئيسی به جمهوری خلق چين در فوریه سال جاری و ملاقات ایشان با آقای شی جين پينگ رئيس جمهور محترم کشور دوست، جمهوري خلق چين، به واقع فصل جدیدی از روابط رو به گسترش ایران و چين در غرب و شرق قاره آسيا را رقم زد.

دکتر مخبر در راستای توسعه همکاری های اقتصادی گفت: فصل جدیدی از روابط تجاری ایران و چین شکل گرفته است و شرکت های بزرگ ایرانی آمادگی کامل برای صادرات محصولات دانش بنیان دارند. وی افزود: ما مصمم به رفع موانع موجود در مسیر همکاری های شرکت های ایرانی و چینی هستیم و بستر لازم برای روابط با ثبات و پرمنفعت برای هر دو طرف را فراهم آوریم.

وی افزود: بی تردید اراده و تأکيد رهبران دو کشور بر تعميق هرچه بيشتر مناسبات، ما را موظف ساخته است تا تمام تلاش خود را برای اجرا کردن این مهم، معمول داریم.

توسعه و تعمیق روابط با دیگر کشورها

معاون اول رئيس جمهور با تاکید بر اینکه نگاه استراتژیک و راهبردی دولت ایران، توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه، هدف و گروه بریکس و کشورهاي عضو سازمان همکاری شانگهای و به خصوص کشور چين است، تصریح کرد: البته ضرورت گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه و هدف، بر مبناي شناخت دقيق از ظرفيتها و مزيت‌های این کشورها استوار است.

دکتر مخبر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران امروز دستاوردهای بسيار ارزشمند و بعضا منحصر به فردی را دارد. ایران به عنوان یک قدرت بانفوذ و تعيين کننده منطقه ای برای دوست و دشمن شناخته شده است. جمهوری اسلامی ایران از نظر مجموع ذخایر شناخته شده نفت و گاز رتبه اول جهان است و از نظر تنوع و ذخایر قابل برداشت رتبه هفتم جهان و اگر عمليات اکتشافی کامل انجام شود رتبه سوم را در اختيار دارد.

موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد ایران

معاون اول‌ رئیس جمهور موقعیت سرزمینی و راهبردی ایران را از نظر کریدورهای شمال-جنوب و شرق – غرب، موقعيتی منحصر به فرد دانست و اظهار داشت: در صورت سرمایه گذاری و تکميل زیرساختها، بسيار از کشورهاي جهان، از آسيای جنوب شرقی تا اروپا و کشورهای همسایه، از مزایای آن می توانند برخوردار شوند و با توجه به سواحل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و نگاه اقتصادی دریا محور، امکان خلق ثروت، اشتغال، توليد و واردات وجود دارد.

دکتر مخبر افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت صلح، ثبات، امنیت در منطقه و دستيابی به همگرایی پایدار، در تلاش است تا با بهره گيری از ظرفيت‌های اقتصادی و موقيعت سرزمينی در مواصلات و ترانزیت، به تقویت مناسبات تجاری خود با کشورهای هدف به خصوص چين بپردازد. قرار گرفتن بر سر چهارراه مسيرهای ترانزیتی، از جمله کریدورهای شمال- جنوب و مسير ترانزیتی چابهار – آسيای ميانه، کریدور شرق – غرب و ابتکار کمربند -راه چين، دسترسی به آب‌های آزاد از طریق خلیج فارس، دريای عمان و دريای خزر و دارا بودن بندرهای کليدی نظير بندرعباس، چابهار، بندر امام، امير آباد و کاسپين، این امکان را در اختيار  ایران قرار داده است که بتواند شریک مناسب و پایداری براي همه کشورهای دوست خصوصا چین باشد.

افزایش تعاملات در حوزه های مختلف

وی از آمادگی جمهوری اسلامی برای صادرات شيلات و محصولات کشاورزی به چين خبر داد و تصریح کرد: بخش های خصوصی دو کشور در این زمينه ها باید فعال تر شوند و همکاری های خود را ارتقا دهند.

دکتر مخبر اضافه کرد: در این ارتباط باید در ایجاد کارگروه مشترک همکاری های کشاورزی و شيلاتی دو کشور تسریع شود ضمن آنکه بستر و امکان لازم برای انتقال فن‌آوری به داخل در حوزه کشاورزی، آبياری و دامپروری از کشور چين وجود دارد.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به وجود زمینه استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری مشترک در حوزه های دانش بنيان، واکسن و سرمایه گذاری و راه اندازی خط توليد مشترک در برخی از کشورها، بر ضرورت توسعه همکاری در زمينه فن آوری های مرتبط با مدیریت منابع آب، فناوری های مرتبط با محيط زیست، توليد انرژی های تجدیدپذیر، توليد انرژی از ضایعات و آموزش‌های فنی و حرفه ای، انتقال تکنولوژی های دانش بنيان به ایران به ویژه فناوری سبز تاکید کرد.

لزوم حضور بخش خصوصی ایران در نمایشگاه های بین المللی

دکتر مخبر همچنین بر لزوم حضور جدی فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایرانی در نمایشگاه های بين المللی تخصصی در چين، تدوین و تعریف سازوکار حقوقی حل اختلافات تجاری تاکید کرد. وی اظهار داشت: ایجاد خط سبز گمرکی برای توسعه تجارت با چين، توسعه صادرات محصولات برند حلال، توجه به استفاده از ظرفيت تجارت الکترونيکی فرامرزی برای فروش کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی، به ویژه در کشور چين – با توجه به صفر بودن تعرفه کالاها در بستر تجارت الکترونيک فرامرزی – باید در دستور کار مشترک طرفین قرار گيرد.
وی خاطرنشان کرد: ظرفيت قابل توجه همکاری شرکت‌های دو کشور در بخش نفت و گاز از طریق: سرمایه گذاری در توسعه ميادین نفتی با تأکيد بر ميادین مشترک، توسعه ميادین گازی، مشارکت راهبردی سه جانبه ایران – چين – پاکستان در پروژه آي پی (IP) و انتقال گاز، مشارکت راهبردی سه جانبه ایران – چين- ترکمنستان جهت سواپ گاز از ترکمنستان به سواحل مکران، پروژه ایران در احداث مجتمع های گاز طبيعی با اولویت ال ان جی (LNG) و بسترسازی برای واردات LNG و سرمایه گذاری شرکت‌های چينی در صنعت پتروشيمی ایران باید مورد اهتمام ویژه قرار گيرد.

همکاری در صدور خدمات فنی و مهندسی

معاون اول رئيس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفيت‌های بالایی در زمينه صدور خدمات فنی و مهندسی و همچنین همکاری در حوزه فناوری های نو برخوردار است و از همکاری ها و سرمایه گذاری مشترک در این زمينه نيز استقبال می کند، گفت: برای همکاری شرکت‌های خودروسازی بزرگ ایران با طرف‌های چينی آمادگی داریم و برای گسترش همکاری ها در سطح توليد مشترک و انتقال تکنولوژی بالاخص در حوزه ماشين آلات، معادن و صنایع معدنی و لزوم تعریف الگوهای مختلف همکاری از خرید ماشين آلات، سرمایه گذاری و توليد مشترک تا انتقال تکنولوژی باید گام‌هایی عملی تعریف گردد.

دکتر مخبر تصریح کرد: ما انتظار داریم که دولت چين شرکت‌های نفتی بزرگ خود را برای حضور و سرمایه گذاری مشترک در پروژه های نفت و گاز ایران تشویق نماید. ضمن آنکه شرکت‌های بزرگ ایرانی نیز برای صادرات محصولات دانش بنيان ایرانی به چين آمادگی کامل دارند.

وی ادامه داد: با توجه به راه اندازی مرکز توسعه صادرات محصولات دانش بنيان در چين در سال 2014، برگزاری نشست‌های تجاری – فن‌آوری با هدف توسعه بسترهای وارداتی شرکت‌های دانش بنيان و توسعه صادرات 50 شرکت دانش بنيان ایرانی در حوزه های مواد پيشرفته، الکترونيک، دارو و تجهيزات پزشکی به چين، برگزاری نشست تجاری مشترک بين شرکت‌های دانش بنيان ایرانی و شرکت‌های چينی توصیه می شود.

صحبت های دکتر علی آبادی وزیر صمت

گفتنی است وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش روابط دیرینه ایران و چین را مثبت ارزیابی کرد. وزیر صمت گفت: این روابط امروز بیش از هر زمان دیگر پتانسیل رشد و توسعه دارد و فرصت های متعددی پیش روی تسهیل تجارت و‌ رشد اقتصادی دو کشور قرار دارد.

عباس علی آبادی همچنین بر لزوم توسعه تجارت میان ایران و چین تاکید کرد. وی گفت: ایران از تجربیات و دستاوردهای قابل توجهی در زمینه های مختلف برخوردار است که برای تجار و بازرگانان چینی جذاب خواهد بود.

صحبت های دیگر مقامات

در این مراسم محسن بختیار سفیر ایران در چین، این نشست را فرصتی برای معرفی ظرفیت های اقتصادی دو کشور برشمرد. وی تاکید کرد سفارت ایران با همه توان در راستای توسعه همه جانبه مناسبات تجاری تهران-پکن حرکت خواهد کرد.

همچنين مدیرعال دو شرکت پتروشیمی و پلیمری نیز در این همایش هرکدام گزارشی از وضعیت و ظرفیت تولید شرکت خود ارائه کردند. در این مراسم مدیرعامل یک شرکت چینی فعال در زمینه فناوری اطلاعات هم گزارشی ارائه کرد. این گزارش ذر مورد توانمندی‌های این شرکت در زمینه بررسی، یکپارچه سازی و دیجیتالی کردن داده با استفاده از هوش مصنوعی و نوآوری در حوزه فروش بود.
همچنین پس از این نشست، تعدادی از مدیران شرکت های بزرگ چینی بصورت دوجانبه درخصوص پیشنهادات و پروژه های مشترک با معاون اول رئیس‌جمهور به گفتگو پرداختند و تفاهمات خوبی حاصل شد.