ارتقا شرکت های دانش بنیان، راهکارها و راهبردها

خانم کهنسال مدیر کریدور توسعه صادرات و باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان امروز 7 دی ماه با حضور در رادیو گفتگو، راهکارهای ارتقا شرکت های دانش بنیان را بیان کرد.

معرفی ساختار معاونت علمی در توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان

در ابتدای این گفتگوی اقتصادی خانم کهنسال به معرفی مرکز تعاملات و نقش آن در توسعه شرکت های دانش بنیان پرداخت. کهنسال گفت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری درواقع بخش بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری است. این مرکز کارهایی که در ارتباط با دیگرکشورهاست را راهبری می کند و سیاست گذاری های مربوط به ارتباط با دیگر کشورها در این مرکز وضع می شود. این مرکز دارای چهار دفتر است که یکی از این دفاتر با نام دفتر توسعه کسب و کار بین الملل از طریق کریدور صادرات مستقیما با شرکت ها در ارتباط است.

کهنسال ادامه داد: شرکت ها خدمات توسعه بازار بین المللی را از طریق کریدور صادرات دریافت می کنند. آیین نامه هایی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان داریم و خدمات طیق این آیین نامه ها به شرکت ها اعطا می شود. (جهت مشاهده این آیین نامه ها به کریدور صادرات مراجعه کنید.)

بروکراسی اداری و مشکلات شرکت های دانش بنیان

در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص مشکلات داخلی و بروکراسی های اداری که پیش پای شرکت های دانش بنیان قرار دارد، کهنسال گفت: ابتدا باید سوال را دقیق و مشخص بپرسید. مساله ای که سوال شد در مورد کدام یک از شرکت ها است؟ منظور از ارتقای شرکت دانش بنیان چیست؟ وقتی مفهوم ارتقا مشخص شد می توان راجع به کارهایی که در این جهت انجام می شود صحبت کرد. آیا به شرکت ها، در حوزه صادرات نگاه می کنید؟

اگر از دید صادرات به شرکت ها نگاه کنیم، یعنی همان دیدگاهی که کریدور صادرات امروز در حال اعطای خدمات به آنهاست، موارد مختلفی مطرح می شود. شرکت ها عملا برای ورود به عرصه ی صادرات نیاز دارند به یک سطحی از دانش فنی، ساختار سازمانی و مدیریتی دست یابند. اینجا سطحی است که بسیاری از شرکت ها به آن دست نمیابند. در مورد بروکراسی و سیاست گذاری های داخلی سوال شد، اما باید ببینیم این مسائل برای کدام شرکت ها مشکل ایجاد کرده؟

شرکت های دانش بنیان در نظام جدید ارزیابی

کهنسال گفت: امروز تعداد شرکت های دانش بنیان به 10هزار شرکت می رسد که طبق نظام ارزیابی جدید معاونت، در گروه های مختلفی قرار می گیرند.

  • گروه اول: شرکت های نوپا که به تازگی شروع به کار کرده اند و نیازمند مشاوره، آموزشو حمایت حتی برای فعالیت در بازار داخلی هستند تا به فروش برسند.  
  • گروه دوم: شرکت هایی هستند که صادرات دارند ولی نه به صورت مداوم. شرکت های این گروه درواقع به صادرات دست نیافته اند و نیازهایی از قبیل تامین سرمایه در گردش دارند تا بتوانند سفارشات دریافتی و تعهدات خود را تامین کنند.
  • گروه سوم: شرکت های خوبی هستند که صادرات مداوم و پایدار در بازارهای جهانی دارند. ما امروز شرکت هایی داریم که به بیش از 30 کشور دنیا صادر دارند. این شرکت ها هستند که از مسائل داخلی رنج می برند. رفع تعهدات ارزی، چالش های ترنسفر کالا، اخذ مجوزها، ترخیص از گمرک و … مشکلات پیش روی این شرکت ها است.

ما در تمام طول این مسیر در کنار شرکت ها هستیم. خدماتی برای شرکت ها نوپا داریم و شرکت های گروه دوم و سوم از حمایت های معاونت جهت توسعه بازار بین المللی استفاده می کنند.

تعرفه های واردات محصولات شرکت های دانش بنیان

موضوع بعدی مورد بحث در گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو مربوط به تعرفه های یک درصدی برای کالاهایی بود که شرکت های دانش بنیان تولید می کنند. کهنسال در پاسخ به این موضوع گفت:

طبق گزارش گمرک میزان صادرات دانش بنیان در هفت ماهه نخست امسال، یک میلیارد و سیصد و سی میلیون دلار بوده که در مقایسه با آمار سال گذشته، جهش خوبی را نشان می دهد. اما این میزان صادرات مربوط به 20% از شرکت های دانش بنیان است. بقیه شرکت ها اگر می خواهند در صادرات دانش بنیان سهم داشته باشند، می بایست سطح کیفی خود را ارتقا دهند. قیمت قابل رقابت یکی از مواردی است که شرکت ها باید به آن دقت کنند. حمایت های دولتی در خصوص تعرفه ها زمانی شامل حال محصول شرکت می شود که اطمینان از تامین کالا در داخل حاصل شود. این اطمینان توسط واحد ارزیابی معاونت مورد تحقیق قرار می گیرد و در صورتی که شرکت ها درخواست افزایش تعرفه داشته باشند، اقدام لازم انجام می پذیرد.

محتوای کامل این گفتگو را می توانید از رادیو گفتگو بشنوید.