کمپ بین المللی سازی شرکتهای دانش بنیان، خلاق و فناور این بار در خوزستان توسط سازمان همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی با حضور مدیران سازمان، خبرگان صادرات دانشبنیان و شرکتهای دانشبنیان، خلاق و فناور به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
روز اول:
برنامه روز اول کمپ بین المللی سازی شرکتهای دانشبنیان، خلاق و فناور با حدود ۵۰ نفر حضوری و ۲۵ شرکت مجازی برگزار شد.
در ابتدا دکتر منادی (معاون فناوری پارک علم و فناوری خوزستان) به معرفی پارک و تبیین برنامههای کمپ دو روزه شرکتهای دانشبنیان پرداخت. سپس دکتر هاجری (معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی) برنامههای سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی در جهت توسعه صادرات شرکتهای دانشبنیان بیان کرد.
در ادامه خانم کهنسال (مدیر باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان IHTECC) مدل رتبهبندی و ارزیابی آمادگی صادراتی شرکتها ERA را معرفی کرد. وی سپس ابزارهای حمایتی ۱۹ گانه سازمان را برای شرکتهای حاضر در این کمپ تبیین نمود.

سپس دکتر میرزایی (رئیس پارک) ضمن اعلام ظرفیت بالای استان خوزستان اعلام کرد که پارک در راستای قانون جهش صادرات، در حال ایجاد هاب انرژی و تلفیق آن با کریدورهای صادراتی در بصره است و در خصوص آموزش در عراق و re-branding هم فعالیتهایی را دنبال میکند. مباحثی که در گفتگوهای بعدی با شرکتها مطرح شد شامل موارد زیر است:
- تضامین در مناقصات و انجام تعهدات
- طراحی سامانههایی برای معرفی موضوعات شرکتها در مقاصد صادراتی
- راهنمایی در خصوص فروش محصول به دیگران
- حمایتهای سازمان برای حضور در نمایشگاهها و اعزامها و توسعه بازارهای داخلی
- تدوین مدل عارضهیابی شرکتها
- شفافسازی فرآیندهای ارسال نمونه محصولات
- شکلگیری تعاملات بیشتر با شرکتها
- حمایتهای معاونت از شرکتها در توسعه استانداردها و تدوین استانداردهای نانو

بخش دوم برنامههای روز اول این کمپ به صحبتهای دکتر ناصری (رئیس گروه تنظیم مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران) اختصاص داشت. در این بخش موضوعات زیر برای شرکتها بیان شد:
- اقدامات قبل، حین و پس از صادرات،
- ارزش کالای صادراتی،
- تعهد ارزی،
- ارزش صادرات،
- درآمد حاصل از فروش،
- زنجیره ارزش صادراتی ایران،
- کارت بازرگانی
- طبقهبندی کالای صادراتی،
- مراحل صدور مجوز صادرات،
- اسناد لازم در صادرات،
- مقررات و تسهیلات صادرات کالا و خدمات،
- استراتژیهای ششگانه صادراتی
- تسهیلات مناطق آزاد و
- بایدها و نبایدهای صادراتی در ایران

روز دوم:
برنامه روز دوم کمپ بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان، خلاق و فناور با حدود 30 نفر حضوری و 15 شرکت به صورت مجازی ادامه یافت. دکتر رضایی و دکتر طهرانی در این روز در مورد بازاریابی بینالمللی و اصول و فنون مذاکرات بینالمللی مطالبی را بیان کردند.
موضوعاتی که در بخش اول دکتر رضائی در خصوص بازاریابی بینالمللی بیان کرد شامل موارد زیر است:
- چرایی و چگونگی صادرات،
- رتبه بندی بازارهای هدف بین المللی،
- شناسایی عوامل کامیابی و ناکامی حیاتی،
- تحلیل کالن و آینده پژوهی و روندسنجی،
- تحلیل خرد و تحقیقات بازار،
- جایگاه ارتباطات در تحلیلها،
- بازارگاه های اصلی بینالمللی؛
- گزینش عوامل کامیابی بینالمللی،
- شاخص های فنی و فناوری،
- تحلیل کمی بازارهای مدرن بین المللی،

سپس در بخش دوم دکتر طهرانی در خصوص اصول و فنون مذاکره بینالمللی توضیحاتی را به شرح زیر بیان کرد:
- تکنیکهای مذاکره،
- آداب تجارت، زبان بدن، کدهای کلامی و فنبیان،
- هدف از مذاکره،
- نقش اطلاعات در مذاکره،
- چکلیست مذاکره،
- مثلت طلایی مذاکره،

کمپهای بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان در استانهای مختلف به صورت مستمر و با هدف توسعه صادرات شرکتهای دانشبنیان برگزار میشود. جهت اطلاع از دیگر کمپهای بینالمللیسازی، با باشگاه شرکتهای شرکتهای صادراتی دانشبنیان IHTECC در ارتباط باشید:
02163103333