گردهمایی سیاست گذاران و فعالان حوزه های دانش بنیان با هدف تجارت به آفریقا در روز سه شنبه 24 مردادماه توسط باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان در محل اتاق بازرگانی آفریقا برگزار شد.
بیش از 70 نفر از صادرکنندگان برتر کشور در این گردهمایی حضور داشتند و سیاست گذاران صادرات به آفریقا فرصت ها و ظرفیت های حضور در این بازار بزرگ را برای آنها تشریح کردند. در ادامه شرکت ها مشکلات و چالش های خود را به گوش مسئولین رساندند.
مسولین حاضر در گردهمایی تجارت به آفریقا
- آقای برهمن رئیس اتاق بازرگانی ایران-آفریقا
- آقای مهندس قدمگاهی رئیس مرکز توسعه کسب و کار مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری
- خانم راضیه کهنسال مدیر باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان و کریدور صادرات
- آقای امانی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات و رئیس مرکز تجاری ایران در کنیا
- آقای موسوی رئیس مرکز تجاری ایران در تانزانیا
- آقای یونچی دارای دکترای کسب و کار و تجربه ی صادرات در حوزه های مختلف
مهندس برهمن رئیس اتاق بازرگانی ایران در آفریقا
در ابتدای این گردهمایی جناب آقای مهندس برهمن ضمن خیرمقدم به مهمانان و آرزوی موفقیت برای آنها نکاتی را بیان کرد. برهمن گفت: پیرو مذاکراتی که با کریدور صادرات داشتیم، تصمیم گرفتیم خدمات صادراتی این مرکز را به شرکت ها معرفی کنیم.
برهمن در مورد پتانسیل تجارت در آفریقا گفت: قاره آفریقا با 55 کشور و یک میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون نفر جمعیت، ظرفیت و فرصت فروش، معامله، داد و ستد و بهره برداری اقتصادی بالایی دارد. این قاره 15 کشور نفتی دارد و 30% معادن دنیا در آفریقا نهفته است. 1500 میلیارد دلار گردش مالی که 1200 میلیارد دلار آن به کالا و مابقی به خدمات فنی مهندسی اختصاص دارد، نوید بستری مناسب برای صادرات را به شرکت ها می دهد. یکی دیگر از نکات مهم و مثبت آفریقا، بکر و عقب مانده بودن این قاره است به نحوی که نیاز زیادی به کالا و خدمات دارد. در عین حال امروز دارای میانگین رشد اقتصادی بالایی است.
رقبا در حال ورود به بازار آفریقا هستند!
برهمن ادامه داد: کشورهای مختلف برنامه های بلندمدت اقتصادی و راهبردهای مختلفی را در آفریقا دنبال می کنند. مثلا چین رتبه ی نخست صادرات به آفریقا را دارد و 150 برابر کشور ما به این قاره صادرات داشته است. صادرات ما به آفریقا طی دو سال اخیر بیش از دوبرابر شده و پیش از این صادرات به این قاره واقعا ناچیز بوده ولی امروز اراده بر افزایش ورود به بازار این قاره ی بزرگ و پرجمعیت است.
سپس برهمن در مورد حوزه های پربازده اقتصادی در آفریقا گفت: 80% نیروی کار در در آفریقا در حوزه کشاورزی فعال هستند. کشاورزی در این حوزه سنتی است و مکانیزه نشده است. عدم وجود صنایع تبدیلی برای تولیدکنندگان اثرات منفی به همراه دارد که فرصت خوبی برای حضور صنایع ایران در این قاره است. نگاه به قاره آفریقا در دولت جدید آغاز شده است و ما در دو بخش برنامه های خود را پیگیری می کنیم:
- تعامل با دولت های آفریقایی به نمایندگی از شرکت ها: که شامل تسهیل روند حمل نقل اعم از کشتیرانی، هوایی و … و حل مشکلات مالی، گمرکی و … است. درواقع ما در این بخش به دنبال ایجاد ملزومات اولیه صادرات برای شرکت ها هستیم.
- تعامل با کشورهای آفریقایی: که مربوط به رصد تک تک کشورها و کشف نیازهای آنها و شروع صادرات به آنهاست.
صادرات دارو به زیمباوه نیاز به ثبت و رجیستر ندارد!
مهندس برهمن با اشاره به نتیجه مهم حاصل شده از رایزنی با مقامات کشور زیمباوه گفت: یکی از مشکلات شرکت های دارویی ما موضوع رجیستر و ثبت دارو در دیگر کشورهاست. با تلاش های انجام شده در این حوزه، ثبت و رجیستر دارو در کشور زیمباوه نیاز نیست و مسئولین این کشور تاییدیه سازمان غذا و دارو ایران را تایید و به رسمیت می شناسد.
مهندس کهنسال مدیر باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان و کریدور صادارت
خانم کهنسال صحبت های خود را با انواع حمایت های مراکز تحت مدیریت خود و همچنین نحوه ی دریافت این خدمات توسط شرکت ها شروع کرد. وی گفت: کریدور توسعه صادرات سال 93 با هدف تسهیل روند صادرات برای شرکت های دانش بنیان تاسیس شد. این مرکز حمایت های مرکز تعاملات را به شرکت ها ارائه می دهد و در کنار صندوق نوآوری درصدد هم افزایی و افزایش حمایت از شرکت ها است. گروه های زیر مخاطب خدمات کریدور صادرات هستند:
- شرکت های دانش بنیان
- شرکت های خلاق
- شرکت های مدیریت صادرات
- پایگاه های صادراتی
- کارگزاران صادراتی
- شرکت های خدماتی دانش بنیان
- شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری
ارزیابی صادراتی اولین گام ورود به کریدور صادرات
کهنسال اولین نیاز ورود به کریدور صادرات و دریافت خدمات را ارزیابی صادراتی اعلام کرد و گفت: تمام شرکت هایی که می خواهند از حمایت های مرکز تعاملات استفاده کنند باید ارزیابی صادراتی شوند. این ارزیابی با ملاک های دانش بنیان متفاوت است و بیشتر آمادگی صادراتی را هدف گرفته است. مثلا استانداردهای بین المللی در بعضی حوزه ها حرف اول را می زند و امتیاز زیادی در ارزیابی صادراتی دارد. یا در بعضی کشورها موضوع ثبت پتنت و مالکیت فکری پر رنگ تر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود. کهنسال مراحل ارزیابی کریدور صادرات را به این صورت بیان کرد:
- ارزیابی سازمانی و ساختاری
- ارزیابی توانمندی بازرگانی و بین المللی
- ارزیابی توان رقابتی محصول
- و …
کهنسال گفت ما شرکت ها را در چهار گروه برتر صادراتی، توانمند صادراتی، دارای پتانسیل صادراتی و عدم احراز شرایط صادراتی طبقه بندی می کنیم. بر این اساس برنامه های توانمندسازی و استراتژی های صادراتی به شرکت ها ارائه می دهیم.
تقویم نمایشگاهی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری
مدیر کریدور صادرات سپس با اشاره به تقویم نمایشگاهی مرکز تعاملات در سال جاری گفت: این تقویم که شامل پاویون، اعزام و پذیرش هیئت تجاری است منتشر شده و شرکت ها می توانند برای حضور در این برنامه ها از قبل تحقیق کنند. تلاش ما همواره بر تقریب مبلغ حمایت ها به اعداد مورد نظر شرکت ها بوده است.
کهنسال صحبت های خود را با اشاره به دلاری بودن حمایت ها به پایان رساند: برخی حمایت های مرکز تعاملات که توسط کریدور صادرات به شرکت های ارائه می شود، به صورت دلاری است و با نوسان نرخ ارز به ارزش آن آسیبی وارد نمی شود.