برپایی پاویون محصولات دانش‌بنیان ایران در نمایشگاه عرب لب 2016

نمایشگاه
عرب لب با بیش از دو دهه سابقه برگزاری از شناخته شده‌ترین نمایشگاه­های منطقه و
جهان در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی به شمار می‌رود. این رویداد مهم که هر سال در
روزهای آغازین فصل بهار برپا می‌شود میزبان تعداد زیادی بازدیدکننده از سرتاسر
جهان می‌باشد. سال گذشته 10927 بازدیدکننده تخصصی از این نمایشگاه بزرگ دیدن کردند
که بیشتر آنان از بازارهای رو به رشد خاورمیانه، آفریقا، شبه قاره هند، آسیا و چین
گرد هم آمده بودند.

filereader.php?p1=main_8ea7e35501a904719

البته رقابت برای حضور در نمایشگاه به عنوان غرفه گذار نیز
بسیار جدی است. در سال 2015 تعداد 926 شرکت از 58 کشور دنیا در حوزه های مختلفی از
جمله تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات تشخیص طبی، نانوتکنولوژی، علوم زیستی، سیستم های
تست و اندازه گیری و نفت و انرژی اشاره کرد. لازم به ذکر است که سال گذشته ایران
با 7 شرکت برتر حوزه تجهیزات آزمایشگاهی به عنوان غرفه گذار جزو کشور دارای پاویون
ملی در نمایشگاه بود.

به دلیل اهمیت بالای نمایشگاه عرب لب 2016 که در تاریخ 1 الی 4 فروردین ماه 95
در شهر دوبی برگزار شد کریدور خدمات صادرات محصولات دانش‌بنیان معاونت علمی، با
هماهنگی و برنامه ریزی قبلی بار دیگر پاویون محصولات دانش‌بنیان ایران را در این
نمایشگاه برگزار نمود تا از این طریق بتواند هم شرکت­های دانش‌بنیان فعال در حوزه
تولید تجهیزات آزمایشگاهی را مورد حمایت قرار دهد و هم در راستای تقویت برند ملی و
ایجاد حس اعتماد در خریداران، نظر آنان را در مورد توانمندی شرکت‌های تولیدی
ایرانی جلب نماید.

تفاوت پاویون ایران در سال 2016 در مقایسه با سال قبل در تعداد شرکتها و
برنامه ریزی دقیق قبلی کریدور صادرات و شرکتهای حاضر بود که خوشبختانه نتایج خوبی
را نیز به همراه داشت و استقبال بسیار خوبی از شرکت‌های ایرانی حاضر در پاویون به
عمل آمد. در این دوره تعداد 12 شرکت در حوزه های مختلف نظیر تست مواد، نفت، زیست فناوری،
تجهیزات لایه­نشانی، تجهیزات سنتز و آنالیز نانوساختارها، طیف سنجی و پکیج آموزشی
آزمایشگاهی در فضایی به اندازه 144 متر مربع که دو برابر سال گذشته بود در نمایشگاه
عرب لب 2016 به نمایش و معرفی محصولات خود پرداخت.

شایان ذکر است امسال نیز همانند سال گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
70 % از هزینه‌های حضور در نمایشگاه را با رویکرد صادرات محور مورد حمایت قرار داد.
شرکت‌های انتخاب شده بر مبنای معیارهای ارزیابی کریدور صادرات و از میان شرکت‌های
حاضر در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران انتخاب شدند. برنامه مدونی
برای توانمندسازی و آماده سازی شرکت‌ها به منظور حضور موثر در نمایشگاه اجرایی
گردید. در همین راستا 12 شرکت منتخب این حوزه با حضور در دوره آموزشی “نحوه
حضور موثر در نمایشگاه های بین‌المللیی” با روال کلی حضور در نمایشگاه آشنا
شده و بایدها و نبایدهای حضور در رویدادهای بین‌المللیی را فرا گرفتند.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

همچنین به منظور استفاده از تجربیات شرکت‌های موفق صادراتی حوزه هایتک جلسه ای
نیز با حضور آقای مهندس یعقوب‌زاده (مدیرعامل شرکت پویندگان راه سعادت)، مدل های
موفق صادرات و استراتژی های صادراتی برای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه مطرح گردید.

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

کریدور صادرات علاوه بر اجرای برنامه های توانمندسازی، برنامه جامعی نیز جهت
معرفی پاویون ایران در نمایشگاه به سایر غرفه داران نمایشگاه عرب لب و نیز
بازدیدکنندگان داشته و سعی بر افزایش تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه را داشت.

filereader.php?p1=main_db2b982a474743e5c

در این دوره از نمایشگاه، در مجموع تعداد 927 شرکت از 42 کشور مختلف دنیا در
نمایشگاه به عنوان غرفه گذار حضور داشتند. از این میان کشورهای آلمان، انگلستان و
چین به ترتیب با 163، 105 و 89 شرکت پر رنگ­ترین حضور را در نمایشگاه داشتند.
تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه نیز قابل توجه است. در این دوره 10 هزار نفر
از نمایشگاه عرب لب 2016 دیدن کردند. در بین کشورهای مختلف امارات متحده عرب (3
,484 نفر)، هند (870 نفر)، عربستان
(828 نفر) و ترکیه ( 422 نفر) بیشترین تعداد بازدیدکننده را داشتند.

به گفته آقای مهندس قاسمی، مسئول کریدور خدمات صادرات محصولات دانش‌بنیان تمامی
شرکت‌های حاضر در نمایشگاه با توجه به آموزش‌های قبل از نمایشگاه بصورت فعال نسبت
به معرفی شرکت و محصولات خود پرداختند. همچنین بسیاری از شرکت‌ها با اعطای
نمایندگی به برخی از شرکت‌های بازرگانی و توزیع کننده محصولات نسبت به برنامه ریزی
صادرات محصولات خود اقدانم نمودند. با توجه به معرفی های صورت گرفته و جلساتی که
از قبل توسط کریدور و تمامی شرکت‌ها برنامه ریزی شده بود، پاویون ایران بخوبی مورد
استقبال قرار گرفت.

وی ادامه داد با توجه اینکه نمایشگاه عرب لب یک نمایشگاه B2B بوده و عمده
بازدیدکنندگان این نمایشگاه، شرکت‌های بازرگانی و توزیع کنندگان تجهیزات
آزمایشگاهی در منطقه و آسیای میانه هستند، لذا فرصت خوبی بود که شرکت‌های دانش‌بنیان
این حوزه بتوانند با اعطای نمایندگی فروش نسبت به توسعه صادرات اقدام نمایند ایشان
همچنین افزودند که سال آینده کریدور خدمات صادرات محصولات دانش‌بنیان قصد دارد با توجه
به استقبال شرکت‌ها، نیز با همین فضای نمایشگاهی، در نمایشگاه حضور پیدا کند.

ایشان در پایان به این نکته اشاره نمودند که حضور در نمایشگاه با توجه به
معرفی محصولات و شرکت، لازمه صادرات بوده ولی به تنهایی در موفقیت شرکت‌ها در
صادرات کافی نیست. لذا لازم است شرکت‌های حاضر ضمن پیگیری های نظام مند ارتباطات
ایجاد شده و نیز مدیریت نمایندگی‌ها نسبت به توسعه صادرات محصولات خود اقدام
نمایند.