مدیر عامل مؤسسه خدمات فناوری تا بازار ایرانیان: مهمترین هدف کریدور توسعه بازار شرکتهای دانش بنیان است.

دکتر حامد افشاری مدیر عامل کریدور خدمات فناوری در گفت‌و‌گویی رسالت اصلی کریدوررا توانمند سازی شرکتهای دانش بنیان عنوان کرد و گفت: در سال ۹۴ تلاش کردیم تا دامنه خدمات خود را از شرکتهای نانویی به سمت کلیه شرکتهای دانش بنیان گسترش دهیم و تعداد کارگزارانی که به شرکتهای دانش بنیان خدمات می‌دهند را نیز افزایش دهیم.

ارائه بیش از ۴۰۰ خدمت توسط کریدور به شرکتهای دانش بنیان
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ بیش از ۴۰۰ خدمت توسط کریدور خدمات فناوری در چهار زیر مجموعه ارزیابی محصولات، کانون پتنت، کریدور صادرات و تجاری سازی محصولات به شرکتهای دانش بنیان ارائه شده است، گفت: تعدد خدمات و رضایتمندی شرکت‌ها از این خدمات نشان دهنده این بود که کریدور سال موفقی را پشت سر گذاشته است.
وی به تشریح عملکرد کریدور در حوزه ارزیابی محصولات در سال گذشته پرداخت و گفت: در این بخش تا پایان سال ۱۳۹۴، حدود ۲۴۵ محصول گواهی نانو مقیاس دریافت کردند که از این تعداد ۱۱۹ مورد کالا و ۱۲۶ مورد ابزار هستند.
وی گفت: کوتاه‌تر شدن زمان بررسی پرونده‌ها و صدور گواهی نامه نانو مقیاس، افزایش تعداد کارگزاران این واحد از رسالتهای مهم کریدور در سال قبل بود که به آن‌ها دست پیدا کردیم و با راه اندازی سایت معرفی محصولات فناوری نانو ایران به نشانیwww. nanoproduct. ir افزایش شفافیت در بازار محصولات فناوری نانو تقویت شد تا استفاده کنندگان به راحتی بتوانند محصولات دارای تاییدیه نانو مقیاس را شناسایی کنند.
دکتر افشاری ارزیابی اختراع داخلی، ثبت اختراع خارجی، ثبت علائم تجاری داخلی و خارجی، حمایت تشویقی از دفا‌تر مالکیت فکری دانشگاه‌ها و مراکز علمی را از اقدامات کانون پتنت ایران به عنوان یکی دیگر از بخشهای کریدورخدمات فناوری عنوان کرد و گفت: در سال ۹۴، ۴۷۹ درخواست برای ارزیابی به کانون پتنت ارسال شد و این کانون به عنوان بازوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۹۰ درصد کل هزینه‌های ثبت اختراع فناوران و شرکتهای دانش بنیان را مورد حمایت قرار داد و ۱۵۸ مورد درخواست برای دریافت این حمایت و ثبت در اداره اختراع آمریکا به کانون ارسال شد.
وی ازتقویت سایت کانون پتنت به نشانی www. patentoffice. ir با هدف آموزش، ترویج و دسترسی آسان به اطلاعات خبر داد و گفت: کانون پتنت ۷۰ درصد هزینه ثبت علامت تجاری در عرصه‌های بین المللی را پرداخت می‌کند و در حال حاضر ۵ شرکت دانش بنیان از ثبت علامت تجاری در صادرات خود استفاده کرده‌اند و ۱۴ وام قرض الحسنه به شرکتهای دارای ثبت اختراع در حوزه دانش بنیان پرداخت شد و ۱۸ دانشگاه و پژوهشگاه در سال ۹۴ از حمایت تشویقی ثبت اختراع کانون پتنت برخوردار شدند.
 

تقویت صادرات محصولات دانش بنیان در سال ۹۵

وی هدف اصلی کریدور صادرات را توانمند سازی شرکت‌ها برای ورود به عرصه بین الملل عنوان کرد و گفت: در سال ۹۴ بیش از ۷۳۶ درخواست به کریدور صادرات برای دریافت خدمات ۱۳ گانه این مرکز ارسال شد که با توجه به بررسی‌های انجام شده و با توجه به بلوغ صادراتی شرکت‌ها ۴۶۶ درخواست مورد حمایت قرار گرفت.
وی افزود: سال گذشته در مجموع ۳۶ شرکت با حمایت کریدور صادرات در ۴ پاویون بین المللی شرکت کردند و علاوه بر اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری یکسری از هیأتهای خارجی را برای خرید محصولات دانش بنیان ایرانی به ایران دعوت کردیم.
 دکتر افشاری از افزایش خدمات کریدور صادرات در سال جدید خبر داد و گفت: در سال گذشته برای تسهیل صادرات محصولات دانش بنیان با وزارت خارجه، اتاقهای بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و گمرگ جلسات متعددی برگزارشد واین جلسات در سال جدید به صورت جدیدی‌تر پیگیری خواهد شد.
وی گفت: در سال ۹۵ علاوه بر گسترش دامنه فعالیتهای کریدورخدمات فناوری تا بازار، گامهای بزرگی در توانمند سازی و افزایش کارگزاران خود در شهرستانهای مختلف و تقویت سایتهای اطلاع رسانی خواهیم برداشت و در عرصه بین المللی بحث صادرات محصولات دانش بنیان را با قدرت بیشتری پیش خواهیم برد، بنابراین امیدواریم ضمن بالا بردن کیفیت خدمات بازخورد مناسبی را در خصوص افزایش فروش و تولید ثروت در شرکتهای دانش بنیان شاهد باشیم.
افشاری کاهش زمان تجاری سازی شرکت‌ها و افزایش نرخ موفقیت آن‌ها را از دیگر اهداف اصلی کریدور در سال ۹۵ عنوان کرد و گفت: امیدواریم در سال جدید با توانمند کردن شرکتهای دانش بنیان، شاهد حضور تعداد بیشتری از آن‌ها در بازارهای داخلی و خارجی باشیم.
وی گفت: تا بحال هیچ درخواستی در کریدور به دلیل کمبود بودجه و منابع مالی متوقف نمانده و خوشبختانه امسال هم بودجه‌های خوبی اختصاص یافته که امیدواریم در سال جاری با توجه به حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد نانو و صندوق حمایت از نو آوری و شکوفایی بیش از پیش پاسخگوی شرکتهای دانش بنیان باشیم.

شناساندن توانمدیهای ایران در فناوریهای دانش بنیان گامی در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی 
با اشاره به لزوم تحقق شعار سال ۹۵ «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» در حوزه فناوریهای دانش بنیان گفت: در اقتصاد مقاومتی باید محصولات و توان داخلی مدنظر قرار گیرد و از واردات بی‌رویه خارجی جلوگیری شود. این شعار در حقیقت یک باور است که کریدور خدمات فناوری تا بازار با شناساندن توانمندیهای ایران در فناوریهای دانش بنیان و فناوری‌های پیشرفته و جلب اعتماد بین الملل به محصولات دانش بنیان ساخت ایران و توسعه بازار‌ها سعی در تحقق آن دارد.
در پاسخ به این سوال که آیا سایر کشور‌ها ایران را به عنوان یک کشور صادر کننده محصولات فناورانه می‌شناسند، گفت: در برخی از حوزه‌ها مثل فناوری نانو به دلیل مداومت به حضوردر نمایشگاههای بین المللی برند ایران کاملا شناخته شده است و این روال در سایر حوزه‌های فناوریهای دانش بنیان در حال توسعه است و مداومت در حضور شرکت‌ها در عرصه‌های بین المللی در کنار افزایش کیفیت محصولات تولیدی در این عرصه بسیار راهگشا است.
وی رفع تحریم‌ها را برای اقتصاد دانش بنیان فرصت مناسبی دانست و گفت: همزمان با رفع تحریم‌ها برخی عرصه‌ها برای ما باز می‌شود و ارتباطات جدید می‌تواند برای صادرات ما نقش آفرین باشد، اما اگر در عرصه‌هایی که هنوز شرکتهای دانش بنیان ما در آن‌ها نوپا هستند درهای ورود کالاهای جدید به کشور باز شود و شرکتهای بزرگ خارجی محصولات خود را وارد بازار ما کنند، تهدید برای اقتصاد دانش بنیان محسوب می‌شود.
و افزود: بر اساس سیاستگذاری‌های انجام شده، باید اجازه ورود کالاهای مشابه تولیدات شرکتهای توانمند که در حوزه‌های دانش بنیان در حال شکل گیری هستند، داده نشود و به این شرکت‌ها اجازه توانمند شدن و حضور در عرصه‌های بین المللی داده شود.
افشاری خاطر نشان کرد: کریدور خدمات فناوری بدنبال حمایت از شرکتهای تخصصی مدیریت صادرات است تا به صورت تخصصی در منطقه‌ای خاص از فضای بین الملل بتوانند صادرات محصولات را مدیریت کند و امیدواریم این شرکت‌ها در سال ۹۵ رونق بیشتری داشته باشند و سفرا و رایزنهای اقتصادی ایران و برخی ایرانیان مقیم خارج از کشور بتوانند به عنوان بازاریاب محصولات حوزه فناوری‌های پیشرفته ایران فعالیت کنند.
دکتر افشاری در خصوص چشم انداز کلی کریدور خدمات فناوری گفت: امیدواریم در سالهای آینده کریدور به عنوان موسسه پیشتاز خدمات فناوری در حوزه‌های داخلی و بین المللی باشد و علاوه بر توسعه خدمات فناوری به صورت حرفه‌ای برای شرکتهای دانش بنیان آنرا به سایر حوزه تعمیم داده و با تقویت کارگزاران خود بهترین خدمات را به شرکت‌ها ارائه کند تا علاوه بر توانمند سازی شرکت‌ها تضمین‌های لازم را در عرصه بین الملل برای کشورهای هدف داشته باشد تا سایر کشور‌ها با اطمینان بیشتری محصولات ساخت ایران را خریداری کنند.