در جلسه هم ‌اندیشی مشاوران کریدور خدمات فناوری تا بازار تأکید شد: تقویت فرهنگ مشاوره پذیری در شرکتهای دانش بنیان

در این نشست مسئولین و مشاوران کریدور در ۱۴ ایستگاه بیمه تأمین اجتماعی، مدیریت، طراحی صنعتی، حقوقی، نقل و انتقال ارزی، اخذ استاندارد، منابع انسانی، منابع مالی، تحقیقات بازار، بازاریابی، بازرگانی، حمل و نقل بین المللی و مراکزرشد به تبادل نظر در خصوص ارائه بهتر خدمات به شرکتهای دانش بنیان پرداختند.
در ابتدای این نشست، دکتر حامد افشاری مدیرعامل کریدور گفت: کریدور خدمات فناوری سعی در توانمند کردن شرکتهای دانش بنیان با دو هدف کاهش زمان تجاری سازی و دستیابی سریع‌تر به بازار‌ها و افزایش نرخ موفقیت شرکت‌ها داشته تا بتواند تعداد فناوری‌هایی را که باید به بازار برسد، افزایش دهد. برای کمک به تولید کنندگان فناوری‌های نوین، کریدور خدمات فناوری از مشاورانی استفاده کرد تا بتوانند به فناوران در تمامی زمینه‌ها کمک کنند و زمینه حضور شرکتهای دانش بنیان را در بازار فراهم کرده و نرخ موفقیت ایده‌های فناورانه آن‌ها را افزایش دهند.
مدیرعامل کریدور خدمات فناوری با اشاره به اینکه همه فناوران نمی‌توانند صنعتگر باشند گفت: مشاوران ما باید شرکتهای دانش بنیان را به گونه‌ای راهنمایی کنند تا بخشی از آن‌ها بتوانند محصولات خود را به صنعت بفروشند و نیازی به صنعتگر شدن خود آن‌ها نباشد. فرهنگ گرفتن مشاوره توسط شرکتهای دانش بنیان و فناوری محور در کشور ما وجود ندارد و شرکت‌ها سعی می‌کنند حتی المقدور برای مشاوره هزینه پرداخت نکنند، در حالیکه در بسیاری از مواقع بدلیل نا‌آگاهی از هدف اصلی خود دور می‌شوند.
وی با اشاره به لزوم تقویت مشاوره در شرکتهای دانش بنیان گفت: اعتماد شرکتهای دانش بنیان باید جلب شود تا با استفاده از خدمات مشاوره کریدور از توانمندی مشاوران خبره در جهت افزایش توانمندی خود استفاده کنند.
در ادامه جلسه مهندس قاسمی مسؤل کریدور صادرات گفت: در حال حاضر سطح کار مشاوره گسترش زیادی پیدا کرده و به عنوان یک راه حل برای شرکتهای دانش بنیان از آن یاد می‌شود. درکریدور صادرات سال گذشته بر مبنای برنامه‌ای که داشتیم قرار بود ۱۳۰ خدمت مشاوره را صرفا در بحثهای صادراتی داشته باشیم که تا ۷۰ درصد محقق شد و در بسیاری از موارد رضایتمندی شرکت‌ها از مشاوران را در بر داشته است.
وی با تاکید بر اینکه مشاوران باید خواسته شرکت‌ها را مد نظر داشته باشند گفت: در برخی موارد شرکت‌ها از عدم تناسب توضیحات مشاوران با سوال مطرح شده گلایه داشتند که امیدواریم مشاوران از کلی گویی در پاسخ‌ها اجتناب کنند. از آنجاکه گسترش مرکز مشاوره در دستور کار است و قرار است تا تمامی حوزه‌های دانش بنیان را زیر پوشش ببرد، بنابراین روی افزایش سرعت و کیفیت خدمات مشاوره تاکید زیادی داریم. باید به سمت مشاوره پروژه‌ای پیش رویم و مشاوران از صرف پاسخگویی به سوال شرکت فرا‌تر رفته و بتوانند آنچه را شرکت‌ها به آن آگاهی ندارند پیش بینی کنند.
در ادامه جلسه مهندس کاشی‌ها، مسئول طرح توسعه پیشخوان مشاوره با اشاره به عملکرد پیشخوان در سال ۹۴ گفت: بحث پیشخوان مشاوره یکی از ایستگاههای کریدور خدمات فناوری تا بازار بود که بیشترین تعداد مراجعین را به خود اختصاص داده و بنابراین سعی شد که به سایر حوزه‌ها غیر از نانو گسترش پیدا کند. در سال ۹۴، از ۱۳۳ شرکت مختلف درخواست‌های مشاوره به این ایستگاه ارائه شد که ۲۰۴ جلسه مشاوره برای آن برگزار شد که ۸۱ درصد این مشاوره‌ها به صورت حضوری، ۱۳ درصد کتبی و ۶ درصد به صورت تلفنی بوده است.
کاشی‌ها خاطر‌نشان کرد: در راستای اقدامات توسعه‌ای، سایت پیشخوان مشاوره کسب‌وکار به نشانی www. hbcc. ir راه‌اندازی شده است که از آن طریق مشاوره پروژه‌ای و مشاوره مجازی به شرکت‌ها ارائه می‌شود.
مسئول طرح توسعه پیشخوان مشاوره افزود: با نظرسنجی از شرکتهای دانش بنیان در مورد موارد مشاوره مورد نیاز آن‌ها، چند بخش به ایستگاههای خدمات مشاوره اضافه شد تا شرکت‌ها حداکثر استفاده را در راستای توانمندی خود ببرند. شرکت‌ها از طریق سایت می‌توانند فرم درخواست خدمات مشاوره را پر کنند و دیگر نیازی به ارسال نامه کتبی نیست که امیدواریم با حذف نامه کتبی تعداد درخواستهای خدمات افزایش یابد.
وی گفت: در هر بخش مشاوره در سایت سوالات متداول شرکت‌ها به همراه پاسخ آن‌ها گذاشته شده و مقرر شده است چنانچه در موضوعی خاص تعداد سوألات زیاد باشد بر اساس آن موضوع دوره آموزشی برای شرکت‌ها در نظر گرفته شود.
در ادامه جلسه مشاوران حوزه‌های مختلف نظرات و پیشنهادات خود را ارایه کردند.
صادق‌پور مشاور توسعه مدیریت کریدور گفت: در حال حاضرکریدور به مرحله‌ای از بلوغ رسیده که می‌تواند به سایر حوزه‌های دانش بنیان خدمات بدهد.
وی با تأکید به لزوم آموزش‌های تخصص و توسعه‌ای در شرکتهای دانش بنیان گفت: در راستای توانمند سازی شرکتهای دانش بنیان آموزش در کنار مشاوره باید تقویت شود.
ایشان ارتباط شرکت‌ها با صندوقهای ارایه دهنده خدمات و استفاده از حضور هیأتهای خارجی در شرایط پسا برجام را ضروری دانست و گفت: مرز میان خدمات مشاوره و کار پروژه‌ای باید مشخص شود و عدالت ارائه خدمات برای شرکت‌ها رعایت شود.
عقلایی مشاور تحقیقات بازار به لزوم ارزیابی نیازهای مشاوره صادراتی شرکتهای دانش بنیان اشاره کرد و گفت: در بسیاری ازموارد خدمات مشاوره با هم یکی است و پیشنهاد داد تا پکیجی از خدمات مشاوره برای هرشرکت در نظر گرفته شود.
موذنی مشاوره امور مالیاتی کریدور، اطلاعات شرکت‌ها را در زمینه مدیریت امور مالی بسیار پایین دانست و بر لزوم تهیه فلیم‌های آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه برای شرکتهای نوپا تاکید کرد.
سایر مشاورین نیز از تکراری بودن سوالات مطرح شده گلایه و اظهار امیدواری کردند با تقویت سایت این مشکل برطرف شود و در بخشهایی با ارایه فیلمهای آموزشی و جزوات شرکت‌ها بتوانند اطلاعات اولیه را در موضوعاتی کسب کنند.
 
درپایان جلسه نیز با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از تلاش‌های یکسال گذشته مشاوران قدردانی شد.