در افتتاحیه نمایشگاه اینوتکس 2016 عنوان شد: کشورهای خارجی برای بهره‌مندی از بازار ایران تبادل نوآوری و فناوری داشته باشند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (اینوتکس2016)  با اظهار امیدواری از اینکه این رویداد، زمینه ساز رخدادهای مهمی در حوزه همکاری‌هایبین المللی و تعامل شرکت‌ها باشد گفت: اینوتکس امسال با تفاوت‌های مثبت قابل توجهی نسبت به سال گذشته برگزار شد، که  مهم‌ترین تفاوت آن رشد دوبرابری حضور شرکت‌های خارجی، نسبت به سال گدشته است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: باید آینده کشور را با اصلاحات اساسی در رویکردهای گذشته به منابع و ارزش‌ها  پایه‌ریزی کنیم، به طوری که با تغییر جهت‌گیری، مسیر پیشرفت و توسعه اقتصادی را در ارزش‌های اصلی کشورمان پیش‌بینی و برنامه ریزی کنیم.

وی با بیاناین که توسعه و پیشرفت ایران در خام فروشی و فروش منابع زیرزمینی نیست، افزود: باید پایه تفکری کشور نسبت به آینده اقتصاد را تغییر دهیم و از خام فروشی پرهیز کنیم که در این راستا به‌کارگیری اقتصاد دانش بنیان بر پایه  نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده،اصلی‌ترین جایگزین خام فروشی است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پتانسیل‌های کشور در زمینه نیروهای انسانی خاطرنشان کرد: وجود بیش از 32 میلیون جمعیت جوان در کشور دارایی اصلی اقتصاد دانش بنیان است، بنابراین باید بایدزمینه فعالیت بیشتر شرکت‌های دانش بنیان داخلی فراهم شود تا آنها بتوانند با شرکت‌هایدانش بنیان خارجی وارد همکاری‌های جدی شوند.

وی همکاری در ایجاد پارک‌های فناوری مشترک را از اولویت‌های جدی همکاری با دیگر کشورها برشمرد و گفت: ایجاد پارک‌های فناوری مشترک، از اولویت‌های جدی است که با هیات‌های خارجی که در ایران حضور می‌یابند مورد بحث قرار می‌گیرد تا زمینه همکاری بیشتر در حوزه تبادل تکنولوژی فراهم شود.

ستاری پتانسیل علمی بالا، نیروی انسانی فوق‌العاده و توانمند را ضرورتی برای مبنا قرار گرفتن فناوری و نوآوری، در تعاملات آینده کشورمان با دیگر کشورها دانست، گفت: کشورهایی که قصد دارند با ایران وارد تعامل شوند، باید توانمندی نیروی انسانی ایران را مورد توجه قرار دهند وبازار بکر ایران می‌بایست متعلق به کشورهایی باشد که حاضر باشند در حوزه‌های تحقیق و توسعه، انتقال فناوری و نوآوری با ایران همکاری مشترکی را پایه‌ریزی کنند.

**نمایشگاه اینوتکس، اقدامی در جهت خلق ثروت از فناوری  

حمیدرضا امیری‌نیا رییس پنجمین نمایشگاه فناوری و نوآوری گفت: در این دوره از نمایشگاه علاوه بر حضور 90 شرکت داخلی،شرکت‌هایی از 14 کشور دنیا از جمله روسیه، بلاروس و یونان که در حوزه‌هایدانش بنیان فعال هستند، توانمندی‌های خود را عرضه می‌کنند.

وی این نمایشگاه را اقدامی ملی با رویکردی بین المللی دانست و گفت: با برگزاری این نمایشگاه به دنبال یافتن جایگاه واقعی ایران در عرصه بین المللی برای تبادل فناوری هستیم.

وی افزود: ایران در عرصه‌های فناورانه همچون فناوری نانو، جایگاه مطلوبی دارد که نویدبخش خلق ثروت از علم است و این نمایشگاه به دنبال برقراری فضای تعامل و همکاری با دیگر کشورها بر مبنای علم و فناوری  است تا  تجلی‌بخش خلق ثروت از علم و فناوری باشد.

رییس پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری با تاکید بر این که ما اعتقاد داریم که عرضه فناوری‌های پیشرفته تنها منحصر به بازارهای داخلی نیست، ادامه داد: باید تلاش شود تا فناوری‌های پیشرفته ایرانی به  بازارهای جهانی راه پیدا کند.

 وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، همه نیازهای ما در تولید علم و فناوری از طریق بازارهای داخلی قابل کسب نیست و باید با تعامل با سایر کشورها اقدام به رفع این نیازها کنیم؛ بنابراین دست یاری خود را به سوی دیگر کشورها دراز کرده‌ایم و آماده همکاری در مسیر علم و فناوری، طراحی مشترک، ایجاد خطوط تولید مشترک و فروش محصولات دیگر کشورها در بازار ایران و منطقه هستیم.

امیری‌نیابا بیاناین که در چهارمین دوره برگزاری این نمایشگاه تنها 41 شرکت خارجی حضور داشتند، افزود: امسال با ایجاد فضای جدید در عرصه‌های بین‌المللی شاهد حضور 83 شرکت خارجی در این نمایشگاه هستیم و امیدواریم که این امر زمینه ساز  همکاری‌های علمی و فناوری برای حضور در اقتصادهای دنیا باشد و اینوتکس نیز مرجع تبادلات علمی و فناوری ایران و دنیا قرار گیرد.

**حضور بیش از 250 شرکت در نمایشگاه اینوتکس

مجید نجفیان دبیر این نمایشگاه با اشاره به 5 دوره برگزاری نمایشگاه فناوری و نوآوری گفت: با برگزاری این نمایشگاه تلاش شد تا ادبیات جدیدی را در رویدادهای بین‌المللی ارائه دهیم، در این دوره از نمایشگاه 82 شرکت فناور از 14 کشور دنیا حضور یافته‌اند ضمن آن که کشورهای یونان، روسیه و بلاروس نیز به صورت پاویون‌های اختصاصی در این دوره از نمایشگاه حاضر شده‌اند.

وی با اشاره به ایجاد نمایشگاه اختصاصی برای شرکت‌های دانش بنیان کشور کره جنوبی، خاطر نشان کرد: در نمایشگاه اختصاصی کره جنوبی 80 شرکت توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند که با احتساب این تعداد، مجموعاً250 شرکت در این رویداد علمی حضور یافته‌اند..

وی مذاکره با طرف‌های خارجی برای همکاری‌های بلندمدت در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه فناوری را از جمله رویکردهای نمایشگاه اینوتکس ذکر کرد و یادآور شد: بررسی عملکرد نشان می‌دهد که برگزاری این نمایشگاه روند رو به رشدی داشته است.

نجفیان همچنین از ایجاد هماهنگی برای برگزاری 40 نشست تجاری در این دوره از نمایشگاه خبر داد و گفت:  برگزاری نشست شبکه‌سازی نوآوری  از جمله رویدادهای مهم این دوره از نمایشگاه است که در آن 14صاحب نظر از 12 کشور دنیا حضور خواهند یافت تا در کنار صاحب نظران ایرانی آخرین تجارب کاربردی خود را در حوزه‌های فناوری ارائه کنند؛ همچنین سه نشست انتقال فناوری در حوزه‌های فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی و نفت و گاز برگزارخواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری رویداد دیگری به نام ‘سیلیکون ایرانی’ در نمایشگاه امسال گفت: هدف از برگزاری این رویداد شبکه سازی میان فناوران و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور است.

 دبیر پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری گفت: این نمایشگاه، فراتر از تبادلات تجاری و فروش محصول عمل می‌کند و به دنبال شکل دادن همکاری‌های بلندمدت تجاری و سرمایه‌گذاری با دیگر کشورهاست.

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (اینوتکس2016)  از 2 تا 5خرداد ماه در محل نمایشگاه‌هایبین‌المللی تهران برپا است.