کارگزار توسعه بازار کریدور پیشنهاد داد: بسته خدمات مشاوره مستمر به سبد خدمات کریدور فناوری اضافه شود


کریدور خدمات فناوری تا بازار در راستای توانمند سازی شرکت
های دانش بنیان و نانویی با استفاده از کارگزاران فعال در زمینه های مختلف، این
شرکت ها را به سمت توانمند شدن و تجاری سازی ایده هایشان سوق می دهد.

شناخت، تحلیل و توسعه بازار یکی از حوزه هایی است که در
فناوری های نوین به خصوص فناوری نانو 
اهمیت زیادی دارد، زیرا معمولا فناورانی که اقدام به راه اندازی کسب و کار
و تولید محصول نانویی می کنند  افرادی فنی
و تکنسین هستند که شناختی از بازار ندارند و از سوی دیگر تولید محصول جدید در حوزه
هایی با فناوری پیشرفته بدلیل هزینه های بالای سرمایه گذاری از ریسک بالایی برخوردار
است و برای کاهش این ریسک باید قبل از سرمایه گذاری شناخت مناسبی از بازارفروش
محصول بدست آورد.

کریدور خدمات فناوری با استفاده از کارگزارانی در حوزه
تحلیل بازار، به شرکتهای دانش بنیان و نانویی کمک می کند تا ریسک سرمایه گذاری خود
را کاهش دهند و تولیدکنندگان با شناخت و هدف
 گیری بهتری محصول
خود را تولید و روانه بازار کنند .

مجید عقلایی مدیرعامل شرکت توسعه بازار سام یکی از کارگزاران
فعال کریدور در این حوزه است. وی در خصوص خدماتی که در قالب توسعه بازار
توسط کریدورخدمات
فناوری به شرکتهای دانش بنیان و نانویی ارائه می شود، گفت : همه اقدامات و
پارامترهایی که یک شرکت در مقوله بازار نیاز دارد به اسم خدمات «توسعه بازار » به
شرکتها ارائه می شود. خدماتی که در این مقوله ارائه می دهیم خیلی متنوع است، اولین
خدمتی که به شرکتهای متقاضی دریافت خدمات توسعه بازار داده می شود، ارزیابی ایده آنهاست
و بررسی این که آیا  این ایده می تواند در
بازار موفق باشد. پس از آن ایده تبدبل به فناوری و محصول می شود و در تحقیقات
بازار، پیش بینی و الویت بندی برای محصول و فناوری انجام می شود و حوزه های جذابی که
این محصول در بازار می تواند از آن خود کند، توسط شرکت ما شناسایی شده و در اختیار
تولید کننده قرار می
 گیرد، همچنین استراتژی و راهبرد ورود محصولات به بازار و نیز روش های تبلیغات به شرکت ها آموزش داده می
شود و در مرحله آخر برنامه ریزی برای ورود محصول به بازار انجام می شود و اگر برای
ورود به بازار به سرمایه گذار نیاز باشد، سرمایه گذار نیز به تولید کننده معرفی
خواهد شد.

هر شرکت بسته به سطح بلوغ فناوری و نوع بازاری که دارد
خدمات متفاوتی را از ما دریافت می کند. به عنوان مثال خدماتی که برای فناوری نانو
در حوزه منسوجات ارائه می شود با خدمات فناوری نانو در صنعت پتروشیمی متفاوت است،
زیرا  نوع تحلیل ها و استراتژی
 ها و نوع نیازها در
هر حوزه با هم فرق می کند؛ در هر صورت ما سعی می کنیم از ابتدایی ترین مرحله یک
فناوری که ایده است تا ورود محصول به بازار به شرکتها کمک کنیم.

 شرایط اقتصادی شرکت
های دانش بنیان و نانویی معمولا مناسب ایجاد ساختار تحقیقات بازار و بازاریابی و
فروش در خود شرکت نیست، زیرا هزینه های زیادی را به شرکت تحمیل میکند. با توجه به
این موضوع  شرکت توسعه بازار سام از سال 91
همکاری خود را باکریدور خدمات فناوری آغاز کرد، تا بتواند در تمام مراحل توسعه
بازار محصول کنار شرکت ها باشد.

وی در خصوص عملکرد کریدور خدمات فناوری گفت: در طی این سالها
بسته خدمات کریدور در حوزه بازار بالغ تر و کاملتر شده است و به شرکتهای زیادی کمک
کرده که آمار فروش شرکتهایی که از خدمات کریدور استفاده کرده اند نشان می دهد فروش
6 ماهه اول امسالشان، به اندازه فروش یکسال گذشته آنها بوده است و فروش کل سال
گذشته، به اندازه فروش سال قبل آنها بوده است. این شرکت ها در حوزه بازار به سرعت
در حال رشد هستند و با بکارگیری ابزارهای کوچکی در حوزه بازاریابی توانسته اند جهش
های خوبی را تجربه کنند.

البته محصولی در این زمینه موفق خواهد شد که پتانسیل حضور
در بازار را داشته باشد. حتی در برخی موارد در اولین مشاوره به شرکتها گفته می شود
که ایده را ادامه ندهند چون جذابیتی برای بازار ندارد و این هم کمک بزرگی به
شرکتها خواهد کرد به خصوص فناورانی که 10 سال عمر خود را صرف یک فناوری کرده و
الان در بازار جایی ندارد.

عقلایی در پاسخ به این سوال که جای چه خدمتی در سبد خدمات
کریدور فناوری خالی است گفت : تمامی کارهایی که کریدور تا اینجا انجام داده مثمرثمر
بوده است. اما بسته های خدماتی کریدور در حوزه توسعه بازار برای مقطعی از کسب و
کارتعریف شده در حالیکه مطالعه بازار  و توسعه
کسب وکار باید به صورت موازی باهم پیش رود و ما به عنوان کارگزار باید کنار این
شرکتها باشیم، این در حالی است که تجربه نشان داده هزینه حضور مستمر ما در کنار
شرکتها و اینکه ما با خودشان قدم به قدم جلو بریم در بسیاری از مواقع کمتر از این
است که ما از مقطعی وارد شویم و مطالعات موردی انجام بدهیم و دوباره شرکت را رها
کرده و خارج شویم چون در بسیاری از موارد حتی وقتی شما بهترین مطالعه را هم انجام
دهید شرکتها فنی هستند و نمی توانند آنرا به درستی اجرا کنند، بنابراین باید قدم
به قدم کنار آنها گام برداشت  و با «بسته
خدمات مشاوره مستمر» یا «بسته خدمات راهبری کسب و کار» از شرکت ها حمایت کرد، که
اجرای آن می تواند به پیشبرد اهداف کریدور کمک کند.

وی ضعف بزرگ شرکتهای دانش بنیان در زمینه تجاری سازی ایده
ها، خوشبینی کارآفرینانه عنوان کرد و افزود: هر کار آفرینی به کار و تولید خود
علاقه دارد و سعی می کند یا ریسک های این کار را نبیند یا برای آن توجیه بیاورد و
حتی زمانی که ما به عنوان مشاور با عدد و رقم به کارآفرین اثبات می کنیم که این
ایده خوب نیست بازهم برای پذیرش آن پافشاری می کند و به سختی ضعفهای آن را می
پذیرد و این امرباعث می شود در برخی موارد آن ایده را بدون شناخت توسعه دهند و در
نهایت منجر به شکست شود.

از سوی دیگر شرکت های کوچک تصوری که از توسعه کسب و کار دارند
این است که آن ایده را تبدیل به کارخانه کنند، بنابراین بیشتر بدنبال گرفتن
حمایتهای مالی هستند در حالیکه این شرکتها می توانند تکنولوژی خود را به بالاترین
قیمت بفروشند و از آن کسب درآمد کنند و ایده خود را توسط دیگران به تجاری سازی
برسانند.