کاربرد سلول‌های خورشیدی برای شارژ تلفن همراه!

filereader.php?p1=main_202cb962ac59075b9
عمر استفاده از فناوری نانو در تولید صفحات خورشیدی به بیش از پانزده سال قبل بر می‌گردد. اما این بار این فناوری به کمک تولیدکنندگان فعال در این عرصه آمده و امکان تولید سلول‌های خورشیدی نازک و قدرتمندی را فراهم کرده است که امکان شارژ گوشی‌های تلفن‌ همراه را دارند.
پنل‌های خورشیدی بسیار نازکی که دستگاه‌های قدرتمند و پیشرفته‌ای آن‌ها را چاپ می‌کند، امکان دیگری از به‌کارگیری فناوری نانو در تولید محصولات است که در جهت دنیایی پاک با کمک گرفتن از انرژی‌های پاک و جلوگیری از اتلاف انرژی قدم برمی‌دارند.
 

تکنولوژی به ‌کار رفته در فرآیند تولید نانو صفحات خورشیدی
دانشمندان طی دهه‌های اخیر تلاش‌های مستمری در جهت استفاده از فناوری نانو برای تولید انرژی کرده‌اند. در نهایت تولید نانو صفحات خورشیدی چاپی با آلیاژی که ترکیبی از مس، هندوان، گالیوم و سلنیوم است و با جوهری از نانو ذرات چاپ می‌شود تولید و روانه‌ی بازار شده است.
این صفحات که از نظر ضخامت شبیه به یک قطعه‌ی فویل آلومینیومی است، به ‌عنوان بستری برای چاپ جوهری به نام CIGS عمل کرده و  نتیجه‌ی آن تولید یک صفحه‌ی نیمه ‌هادی شفاف است که به ‌راحتی در هر جایی از پشت‌ گوشی تلفن همراه نصب می‌شود و با استفاده از نور خورشید برای دریافت انرژی و شارژ باطری گوشی تلفن همراه، نیاز این دستگاه برای اتصال به منبع ثابت انرژی مثل شارژر و پریز برق را از بین برده است.
استفاده از فناوری نانو در تولید صفحات خورشیدی برای مصارفی هم‌چون منازل و کشاورزی از سال ۲۰۰۲ آغازشده است، اما بهره‌گیری از این امکان در شارژ دستگاه‌های کوچک‌تر که نیازمند تولید صفحاتی بسیار ظریف و باقابلیت انعطاف بالایی است، امکان جدیدی در دنیای نانو فناوری است.
 
نانو پنل های خورشیدی،محصولاتی با کمترین میزان آلودگی‌های زیست‌محیطی
فناوری نانو به‌عنوان علمی که بر فهم مواد در مقیاس اتمی متمرکز است، به محققان و تجار کمک می‌کند تا در جهت تولید محصولات با فناوری بالا که به محیط‌ زیست آسیب وارد نکرده و آلودگی کمی دارند، قدم بردارند.
پروفسور مارتین کورلی از دانشگاه Maynooth در کشور ایرلند در کنفرانسی که در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷ در مکزیک برگزار شد درباره‌ی تولید این نانو پنل های خورشیدی گفت : ” فناوری نانو به‌عنوان یک عرصه‌ی جدید، نقش بسیار پررنگی در انتقال سیاره ما به سمت زندگی پایدار و هوشمند دارد.”
او به مخاطبان حاضر در کنفرانس که جمعی از محققان و تجار بودند توضیح داد که :” فناوری نانو دارای توانایی انفجار در نوآوری محصولات جدید است و یکی از عرصه‌هایی که این نوآوری می‌تواند بزرگ‌ترین تأثیر را داشته باشد کمک آن به تولید انرژی‌های پاک و مصرف آن است.”
پروفسور الجاندرو پرز رودریگز از بخش الکترونیک دانشگاه بارسلونا در جلسه‌ای اختصاصی در زمینه‌ی استفاده از فناوری نانو در تولید انرژی‌های پاک گفت :” فناوری‌های خورشیدی و فتو ولتائیک (PV) می‌تواند به‌عنوان بخشی از فناوری نانو شناخته شود. گرچه ما در تمام فن‌آوری‌های دستگاه‌های (PV) از نانو تکنولوژی استفاده می‌کنیم اما برای این‌که دستگاه‌هایی به قابلیت‌های بالاتر، وزن کمتر، انعطاف بیشتر و با رنگ‌های مختلف داشته باشیم، باید فناوری نانو را به معماری تمام مواد خود متصل کنیم.”
در همان جلسه آرتور کوپکوزن یکی از بنیان‌گذاران فناوری Saule توضیح داد که چگونه شرکت او از فناوری نانو برای چاپ پنل‌های خورشیدی با استفاده از بلورهای پرومیسک استفاده می‌کند. پرومیسک ماده معدنی بسیار ارزان و حساسی است که در سال ۱۸۳۹ در کوه‌های اورال روسیه یافت شده است.
آن‌ها لایه‌های نازک از سلول‌های خورشیدی را تولید می‌کنند که  ضخامتشان در حدود یک‌دهم ضخامت موی  انسان است. این نوآوری می‌تواند هزینه‌های تولید انرژی خورشیدی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و هر سطحی را به یک نانوپنل خورشیدی تبدیل کند، از دیوارها و موانع کنار جاده تا سطح گوشی‌های هوشمند شما.
 

کاهش هزینه‌های تولید انرژی با استفاده از نانوپنل های خورشیدی
یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از فناوری نانو کاهش هزینه‌های کلی تولید انرژی است. استفاده از این فناوری در تولید نانو پنل های خورشیدی باعث کاهش چشمگیر استفاده از انرژی‌های دیگر در شارژ تلفن‌های همراه است.
نانو پنل های خورشیدی تولیدشده باقابلیت شارژ سریع می‌توانند راهی برای جبران کمبود انرژی‌های فسیلی باشند.فناوری استفاده‌شده در این پنل‌ها به‌گونه‌ای است که در زمان‌هایی که نیاز به شارژ دستگاه نیست و نور خورشید وجود دارد می‌تواند انرژی تولیدشده را به‌سرعت ذخیره کرده و در مواقع موردنیاز به مصرف برساند.
 

نانو تکنولوژی،فناوری بدون زباله
از آنجائی که فناوری نانو به معنی کوچک‌تر شدن ابزار تولید فناوری و گسترش چرخه حیات محصولات تولیدی و بهبود فرآیند تولید است ، این موارد به معنی کمترین هزینه برای دفن زباله است.
جو مورفی از بنیاد آلن مک آرتور که در بریتانیا فعالیت می‌کند گفت :” نانو فناوری ما را قادر می‌سازد زمینه‌های جدیدی برای تولید محصولات جدید داشته باشیم چراکه به کمک این فناوری مواد به‌ سرعت بازیافت می‌شوند.”
او گفت : ” در حال حاضر موانع زیادی برای بازیافت مواد وجود دارد و فناوری نانو کمک خواهد کرد تا قدرت ما در  این زمینه افزایش پیدا کند.”