همراهی مدیران ۵ شرکت دانش بنیان با وزیر امور خارجه در سفر به صربستان

محمدجواد ظریف که در رأس یک هیأت عالی رتبه‌ی سیاسی و اقتصادی، دور جدید سفر به اروپای شرقی (حوزه بالکان) را از روزگذشته آغاز کرده است، صبح سه‌شنبه، در همایش شناخت فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین ایران و صربستان با حضور مدیران 70 شرکت ایرانی و صربی حاضر شد. از مسئولان صربستانی حاضر در جلسه می‌توان از معاون نخست وزیر؛ وزیر گردشگری و ارتباطات، وزیر کشاورزی، وزیر معادن و انرژی و رئیس اتاق بازرگانی صربستان نام برد.

 

filereader.php?p1=main_3eb6eedf00b5d7418

دکتر ظریف در بخشی از صحبت‌های خود، اهمیت روابط تجاری با کشورهای اروپای شرقی مانند صربستان را این‌گونه تشریح کرد: «روابط تجاری ایران با کشورهای بزرگ اروپا به علت حجم بالای روابط اقتصادی آنها با امریکا، مشکلات و موانع فراوانی را پبش رو دارد. ولی کشورهای کوچک اروپایی زمینه همکاری بیشتری با ایران را دارا هستند و می‌توان از بازارهای بکر آنها بهره جست». از مهمترین مباحثی که در این همایش به آن پرداخته شد، لغو روادید و برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور پس از 28 سال بود که می‌تواند باعث افزایش رونق فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری بین دو کشور شود. در ادامه نیز لزوم رفع مسائل و مشکلات مبادلات مالی و بانکی بین دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

در این میان و در راستای زمینه‌سازی بهبود شرایط اقتصادی کشور از طریق صادرات محصولات فناورانه، با حمایت و برنامه‌ریزی «کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری»، ۵ شرکت دانش‌بنیان برتر، هیأت عالی‌رتبه‌ی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را همراهی نمودند؛ شرکت‌های دانش‌بنیان: اکسیر نانو سینا (فعال در زمینه‌ی داروهای نانوتکنولوژی)، پترو پژوهش اهورا (فعال در تولید تجهیزات نفت و گاز)، بهین پژوهش خاور (فعال در حوزه‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه‌ای)، دانش تجهیز فرزانه (فعال در تولید تجهیزات آزمایشگاهی) و سازگان گستر (فعال در زمینه‌ی تولید تجهیزات پزشکی).

 

filereader.php?p1=main_017ee5a2b0077e032

مدیران این شرکت‌ها (به همراه مدیران حدود 30 شرکت دیگر که از طریق اتاق بازرگانی ایران در این سفر حاضر شده‌اند) با هدف فراهم نمودن بستر صادرات به این کشورها و عقد قراردادهای تجاری فی‌مابین، دستاوردها و محصولات خود را در مجمع اقتصادی، جلسات B2B با تجار صربستانی و نشست‌های مختلف، معرفی نمودند.