وبینار بررسی فرصتها و چالشهای تجاری در اوراسیا با محوریت بلاروس برگزار شد

به گزارش مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

وبینار بررسی فرصتها و چالشهای تجاری در اوراسیا با محوریت بلاروس برگزار شد.

 

با آغاز همه گیری ویروس کرونا در ایران، نشست های توانمندی سازی مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از میانه اسفندماه 98 لغو شدند. با استمرار شرایط ویژه ناشی از شیوع این بیماری، تصمیمات جدیدی برای برگزاری این نشست ها، اما این بار به صورت مجازی در دستور کار مجریان مربوطه قرار گرفت.

وبینار بررسی فرصتها و چالشهای تجاری در اوراسیا با محوریت بلاروس در روز سه شنبه 11 آذرماه و با حضور آقایان افشین پیکری مه نماینده شرکت بلفامیلا، علی نعیمی ذاکر معاون حقوقی شرکت بلفامیلا و احمد وخشیته دانشیار گروه روابط بین‌الملل دانشگاه ملی اوراسیا برگزار شد. نگاه کلی به برخی فرصت‌ها و چالش‌ها و ارائه راهکارهایی موثر برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور در بلاروس، عمده مباحث مطرح شده در این نشست آنلاین بودند.

در ابتدای این نشست، احمد وخشیته به ارائه کلیاتی در ارتباط با روابط ایران و اوراسیا پرداخت. این بخش از وبینار مطرح شد: «در ابتدا بایستی توجه داشت که در کنار کشورهایی همچون چین، امارات و ترکیه که پرچم داران صادارت به جمهوری اسلامی ایران هستند، روسیه نیز از لحاظ میزان صادرات به ایران، دارای رتبه 8 ام جهانی است. همچنین ایران در سال های 2016 و 2017 با میانگین صادرات نزدیک به 2.16 میلیارد دلار، رتبه 46 ام صادرات به روسیه را داراست که این رقم بهترین تراز تجاری ایران و روسیه از سال 2008 بوده است.»

بنیان ارتباطات تجاری موفق، ایجاد زیرساخت‌های ارتباط فرهنگی میان دو کشور است.

وخشیته در بررسی نقاط ضعف ایران در تجارت با روسیه عنوان کرد: «مهم ترین ایراد وارده به ساختار روابط تجاری ایران و روسیه، حاکمیت ارتباطات سیاسی بر همکاری های تجاری این دو کشور است. باید توجه داشت که اساس تجارت به هر کشوری، زیرساخت‌های ارتباطات فرهنگی دو کشور است. به عنوان مثال، همکاری های تجاری میان ترکیه و روسیه بیش از آنکه تاثیر پذیرفته از ملاحظات سیاسی باشد، برخواسته از نزدیکی های فرهنگی میان دو کشور است.»

فضای تجاری ایران و روسیه تحت تاثیر مشکلات نقل و انتقال پولی قرار گرفته است.

احمد وخشیته با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها در فضای تجاری ایران و روسیه عنوان کرد: «با اعمال تحریم‌ها، تراز تجاری میان ایران و روسیه تا حد چشمگیری تحت تاثیر قرار گرفت که یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر کاهش این تراز تجاری، مشکلات ایجاد شده در موضوع نقل و انتقالات پول است. یکی از اقداماتی که میتواند راهگشا باشد، اتصال ایران به سوئیفت روسی است که امیدواریم با عزم و همت مسئولان مربوطه، این مهم هرچه زودتر میسر شود.»

قوانین حقوقی حاکم بر مقاصد صادراتی شما، بایستی دارای زیرساخت های لازم برای حمایت از سرمایه گذاران خارجی باشد.

در ادامه این وبینار، علی نعیمی ذاکر ارتباطات تجاری با کشورهای دیگر را از منظر حقوقی تشریح کردند. نعیمی در این ارتباط عنوان کرد: «یکی از مشکلات بسیار رایج در بین تاجران، ضرر و زیان های وارده به آنها است که ناشی از عدم اشراف این عزیزان به قوانین حقوقی کشور مقصد است. لازم است توجه کنید که آیا در کشور مقصد، زیرساخت های حقوقی مناسب برای حمایت از سرمایه گذاران خارجی وجود دارد یا خیر. کشور بلاروس به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای اتحادیه اوراسیا، زیرساخت های حقوقی بسیار مناسبی در فضای بین المللی دارد.» همچنین در ادامه عنوان کردند: «از نکات بسیار مهم در ارتباط با کشور بلاروس، عضویت این کشور در کنوانسیون بین المللی کالا CISG است. اگر چه ایران در این کنوانسیون عضویت ندارد، اما به موجب این کنوانسیون اگر تنها یکی از طرف های قرارداد در آن عضویت داشته باشد، مفاد این کنوانسیون بر آن حاکم است.»

در انتهای این وبینار نیز، افشین پیکری مه به معرفی موانع موجود در مسیر صادرات با اوراسیا پرداخت و راهکارهایی را نیز در همین ارتباط ارائه داد.

حمل نقل کالا به اوراسیا، میتواند تا 35 درصد از هزینه های صادراتی شما را تشکیل دهد.

پیکری مه در ارتباط با موانع موجود در مسیر صادرات با اوراسیا عنوان کرد: «بزرگترین مانعی که در تجارت با اوراسیا بر سر راه ما قرار دارد مشکل زبان است. باید توجه داشت که زبان حاکم بر منطقه زبان روسی است و این کشورهای تاحدودی پذیرای زبان بین المللی نیستند. همچنین حمل و نقل صادراتی برای برخی شرکتها میتواند به مشکلی بزرگ مبدل شود؛ از آنجا که حدود 30 تا 35 درصد از هزینه های صادرات شما مربوط به حوزه حمل و نقل است، این میزان از هزینه به سادگی میتواند صادرات شما را تحت تاثیر قرار دهد.»

شرکت بلفامیلا این توانایی را دارد تا مجوعه ای از خدمات را به متقاضیان حضور تجاری در اوراسیا ارائه نماید.

شرکت بلفامیلا با حدود 10 سال سابقه حضور و فعالیت در اوراسیا، شناختی کافی از زیر ساخت های حقوقی و تجاری در اوراسیا داشته و با ارتباطات موثر، این توانایی را دارد تا مجوعه ای از خدمات را به متقاضیان حضور تجاری در اوراسیا ارائه نماید. توصیه ما این است که شرکتهای ایرانی، تنها نگاه صرف به صادرات نداشته و توجه داشته باشند که بلاروس نقطه ثقل اروپا است که میتواند دروازه ای برای حضور شما عزیزان در اروپای شرقی باشد.

در پایان این وبینار، شرکت های دانش بنیان سوالات و ابهامات خود را مطرح و مدرسان به تفصیل به این سوالات پاسخ دادند.