مسیر ورود به بازار سوریه از کریدور فناوری تا بازار

بازار سوریه با 22 میلیون نفر جمعیت، شرایط بعد از جنگ و تحریم های غربی یک بستر مناسب برای صادرات دانش بنیان است، به طوری که حتی کشورهایی که به صورت پیدا و پنهان در جنگ علیه این کشور مشارکت داشتند هم امروز در بازار سوریه فعال شده اند.

از سوی دیگر ممنوعیت واردات از ترکیه، سطح دانش پایین مصر و گرانی محصولات روسیه برای سوریه، مسیر صادرات به این کشور را برای شرکت های ایرانی هموارتر و افزایش چشم گیری در توان رقابتی ایران ایجاد کرده است. اما راه ورود به این بازار محصولات دانش بنیان این کشور به چه نحو است؟

کریدور فناوری تا بازار توسط پایگاه صادارت محصولات دانش بنیان ایران به سوریه (IHIT)، به شرکت های دانش بنیان برای ورود به بازار سوریه حمایت های دولتی ارائه می دهد. این پایگاه با ایجاد یک فضای نمایشگاهی به وسعت 300متر مربع به صورت دائمی محصولات دانش بنیان شرکت های ایرانی را در معرض بازدید مشتریان و شرکای سوری قرار داده است. تاکنون حدود 350 محصول از 59 شرکت دانش‌بنیان در این شوروم قرار گرفته است و محصولات از حوزه های دارو، تجهیزات پزشکی، برق، ساختمان و محصولات شیمیایی می باشند.

 

 

تحقیقات اولیه، بازاریابی، امکان سنجی، مشاوره صادراتی، عقد قرارداد، تفاهم نامه و… از خدمات پایگاه سوریه  کریدور فناوری تا بازار است. این خدمات توسط شریک تجاری سوری که 20 سال سابقه ی تجارت داخلی و خارجی دارد و مسلط به ساختارهای مختلف حقوقی و قانونی این کشور است، صورت می گیرد.

در سال 1400 بیش از 20 قلم کالا شامل دستگاه X-Ray، محصولات پلیمری، بوتاکس، انسولین و … جهت رجیستری و یا تست مشتری توسط پایگاه صادراتی ایران در سوریه به این کشور ارسال شده است. همچنین این پایگاه مجری 3 نمایشگاه Buildex / Buildex / Sinex در قالب پاویون شرکت های دانش بنیان بوده و در 3 نمایشگاه: Syriaplast / Syriapetro / SAS به صورت مستقل حضور داشته است.

توانمندسازی شرکت های دانش بنیان در عرصه ی صادرات یکی از اهداف مهم کشورمان در سال های اخیر است. حضور مستمر و صادرات پایدار از چالش های شرکت های دانش بنیان در این مسیر است که با وجود یک پایگاه صادراتی به خوبی قابل حل است. پایگاه صادارت محصولات دانش بنیان ایران به سوریه (IHIT) حامی شرکت های مختلف برای صادرات محصولات دانش بنیان به سوریه است. علاقمندان به ورود به بازار بکر سوریه می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت کریدور فناوری تا بازار www.tmsc.ir مراجعه کنند.