آیین اختتامیه دومین جشنواره طراحی صنعتی ایران

به گزارش مرکز طراحی صنعتی ایران: آیین اختتامیه دومین جشنواره طراحی صنعتی ایران، توسط مرکز طراحی صنعتی معاونت علمی ریاست جمهوری با همکاری و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد. این مراسم یک شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۱ با اهدای جوایز به برترین­ ها، در مرکز همایش خانه نوآوری و فناوری ایران (IHIT) به همراه برگزاری نمایشگاه محصولات برتر به کار خود پایان داد.

سخنان دکتر مهدی آل احمد

در این رویداد ابتدا آقای دکتر مهدی آل ­احمد رییس مرکز طراحی صنعتی ایران و ریاست جشنواره طراحی به ایراد سخن پرداخت. ایشان با تقدیر و تشکر از کلیه همکاران مرکز و کسانی که مادی و معنوی در برگزاری موفق این جشنواره نقش داشتند، گزارشی از روند برگزاری دومین جایزه طراحی ارائه نمود. دکتر مهدی آل احمد گفت: با آغاز سال جاری و در فاز نخست، با برگزاری جلسات متعدد با صاحب نظران (مدیران و کارشناسان معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی، اساتید دانشگاه، کارشناسان و مشاوران مرکز در حوزه­ ی طراحی صنعتی و برگزیدگان و داوران دوره قبل) حوزه ­های زیر برای جشنواره ۱۴۰۱ انتخاب گردید.

  • تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی،
  • ماشین آلات صنعتی و رباتیک،
  • طراحی داخلی فضاهای نوآوری،
  • آموزش،
  • ورزش و سرگرمی،
  • صنایع دستی و بسته بندی.

وی افزود: در فاز بعد دبیرخانه جایزه مقدمات اجرایی جشنواره را آغاز و فراخوان ثبت نام رسانه­ ای شد. در این مدت ۱۴۷ محصول از ۱۰۸ شرکت در بخش رقابت اصلی ثبت نام کردند که پس از ارزیابی اولیه ۱۲۲ محصول به بخش داوری این دوره از رقابت­ ها راه یافتند. پس از مرحله­ ی داوری مستندات ۷۲ محصول و پس از داوری مجازی محصولات، ۳۲ طرح برتر از آثار ارسالی وارد مرحله داوری اصلی شدند.

آل احمد در مورد فرآیند داوری گفت: داوری ۱۵ طرح شاخص از محصولات برتر در حوزه­ ی تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی و حوزه­ ی ماشین آلات صنعتی و رباتیک هم زمان با دهمین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت به صورت حضوری انجام پذیرفت و در حوزه­ های باقیمانده با همکاری کمیته داوران، داوری نهایی برای این محصولات نیز انجام شد.

سخنان دکتر رضا اسدی فرد

سپس آقای دکتر رضا اسدی­ فرد رییس مرکز موسسات و شرکت­ های دانش بنیان معاونت علمی، ابتدا به ضرورت توجه به طراحی صنعتی در محصولات ۷۵% از شرکت­ های دانش بنیان اشاره کرد. وی در ادامه افزود: از اوایل دهه ۸۰ که شرکت­ های فناور با حمایت معاونت علمی در نمایشگاه­ های بین المللی شرکت می ­کردند، مشخص شد که شرکت های ایرانی دارای دانش فنی قابل رقابت در سطح جهانی هستند. اما به دلیل عدم توجه به ظرافت­ های فرمی و بصری نمی ­توانند با سایر محصولات جهانی رقابت کنند.

ایشان ادامه داد اگر بخواهیم اقتصاد برون­ گرا داشته و بخواهیم وارد بازارهای بین المللی شویم ضرورت طراحی محصول را بیشتر احساس خواهیم کرد. علاوه بر جنبه­ های زیبایی بصری، جنبه ­های کاربردی و عملکردی و سرویس و نگهداری محصولات نیز باید مورد توجه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار گیرد. این موارد همگی توسط طراحان صنعتی پیش­ بینی و اجرایی می­ شود.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن in-text2.png است

دکتر اسدی­ فرد به ارائه خدمات و حمایت­ های طراحی صنعتی در ۱۰ سال گذشته توسط کریدور فناوری تا بازار به عنوان مجری مرکز دانش ­بنیان اشاره کرد. وی گفت: برگزاری دومین جشنواره طراحی صنعتی ایران را اتفاق مبارکی برای زیست بوم نوآوری و فناوری دانست. اسدی فرد در ادامه گفت: این تلاش جمعی اثرات مثبت فراوانی در توسعه و رونق اقتصاد دانش ­بنیان و فناورانه در کشور ایفا خواهد کرد. استفاده مناسب از نمادهای فرهنگی، هویتی و ملی در طراحی صنعتی محصولات، باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم محصولاتمان را با طراحی بومی و ایرانی به جهانیان عرضه کنیم.

سخنان دکتر سیاوش ملکی فر

در ادامه دکتر سیاوش ملکی ­فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی به اهمیت نوآوری در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور یا همان دولت، صنعت، دانشگاه پرداخت. ایشان افزود همانگونه که شرکت اینتل با نوآوری خود توانست شرکت IBM را کنار بزند، اکنون استفاده از نوآوری امری نه مستحب، بلکه واجب است. وقتی رقبا و تامین کنندگان وارد فضای نوآوری و خلاقیت در ارائه محصول و خدمات به مشتریان می­ شوند، تولیدکنندگان نیز برای حفظ جایگاه خود ناگریز به حرکت در این مسیر هستند.

به عنوان مثال استراتژی کلان در شرکت اپل هم بر تکنولوژی و هم تمایز در طراحی محصول استوار است. طراحی صنعتی فراتر از مباحث هنری است و طراحی محصول ارتباط تنگاتنگی با تولید پذیری (تنوع در روش ساخت)، مباحث عملکردی وسهولت کاربری آن دارد. تقریبا تمام تکنولوژی ­های انقلاب صنعتی چهارم نظیر(Big Data، AR، VR، NDF، Blockchain و… ) پس از ورود به مباحث تولید به طراحی صنعتی نیز رسوخ کرده ­اند.

ایشان ادامه داد: هر چند شرکت­ های ما در دانش و توسعه فنی محصول توانمند هستند، ولی در بخش فروش و بازاریابی دچار مشکل هستند. از این رو صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت بیشتر از شرکت­ های دانش بنیان اقدامات زیادی را انجام داده است. انواع حمایت از طراحی صنعتی محصولات از این نمونه فعالیت هاست:

  • ارائه تسهیلات برای ساخت قالب،
  • ۷ میلیون تومان حمایت بلاعوض برای ثبت طراحی صنعتی داخلی
  • ۴۵ میلیون تومان حمایت بلاعوض برای ثبت طراحی صنعتی خارجی
  • اهدای تسهیلات خاص برای برگزیدگان جشنواره طراحی صنعتی

سخنان مهندس محمدرضا عمادیان مهر

آخرین سخنران آیین اختتامیه آقای مهندس محمدرضا عمادیان مهر رییس انجمن صنفی کارفرمایی طراحی صنعتی و مدرس دانشگاه بود. ایشان از تلاش­ های خالصانه مدیر مرکز طراحی برای برگزاری جشنواره و حمایت از جامعه­ ی طراحان صنعتی با تشکر و قدردانی کرد. و توضیحاتی پیرامون عدم آگاهی و آشنایی شرکت­ های دانش­ بنیان و تولیدکنندگان داخلی از پتانسیل­ ها و ظرفیت ­های جامعه طراحی صنعتی کشورارائه کرد. ایشان خاطر نشان کرد: امیدوارم با حمایت و سرمایه­ گذاری بیشتر دولت در این بخش، هزینه ­های بالای طراحی محصولات کاهش یابد. تا همه تولیدکنندگان داخلی بتوانند از طراحی صنعتی در فرایند ساخت و تولید محصولات خود بهره ­مند شوند.

این مراسم با معرفی برگزیدگان در هر حوزه به کار خود پایان داد. از مدیرعامل و طراح محصول طرح­ های منتخب با اهدای جوایز، تندیس و لوح سپاس تقدیر شد. جهت مشاهده اسامی برگزیدگان به اینجا مراجعه کنید.