چطور بر سر دوراهی ها تصمیم بگیریم؟

در دو بخش قبلی این مقاله با موضوع: “بازی کنید تا حرفه ای شوید” سعی کردیم با بررسی بازی های ویدئویی یاد بگیریم چطور مهارت و تمرکز در مدریرت پروژه را بالا ببریم. 6دقیقه زمان برای مطالعه ی بخش های قبلی کافیست. می توانید بخش اول را از اینجا و بخش دوم را از اینجا بخوانید.

اما در بخش آخر می خواهیم در مورد تصمیم گیری بر سر دوراهی ها صحبت کنیم. زمانی که نیاز به هزینه کردن برای پروژه دارید ولی تردید دارید. یا زمانی که بین بالا بردن کیفیت و کمیت شک دارید. برای تصمیم گیری بهتر در این شرایط با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

6. بسازیم یا بخریم؟

در بازی های ویدئویی می توانید ویژگی هایی را که در قلمرو خود نیاز دارید بسازید، یا آنها را خریداری کنید. یکی زمان می برد، دیگری پول! وقتی صحبت از تصمیم گیری در مقابل خرید می شود، قانون کلی این است: چیزهایی را بسازید که بخشی از برنامه های بلندمدت شما هستند و چیزهایی را بخرید که نیازهای کوتاه مدت شما را برآورده می کنند.

حال به حوزه ی مدیریت پروژه برگردیم. مثلا در پروژه ی توسعه ی یک نرم‌افزار، وقتی می‌خواهید ویژگی‌های جدیدی به نرم افزار خود اضافه کنید، باید توسعه‌پذیری آن را بسنجید. اگر کارکردهای منحصر به فردی را اضافه می کنید، یا اگر این ویژگی جدید نشان دهنده ی کسب و کار اصلی شما هستند، پس شما در حال ساختن هستید. این عملکرد قطعا به شما در آینده موقعیت و فرصت های بیشتری در بازار می دهد.

از سوی دیگر، اگر می‌خواهید مثلاً یک ویژگی ورود به شبکه اجتماعی خود، اضافه کنید (چیزی که قابل توسعه نیست) خرید را در نظر بگیرید. این یک کالا در بازار است که هر کسی می تواند آن را بسازد. آن را بخرید و منابع خود را برای چیزهای مهمی که در حال حاضر نمی توانید در بازار بخرید، ذخیره کنید. شما در بسیاری از بازی های کامپیوتری این تمایز را یاد می گیرید.

7. کیفیت را بالا ببریم یا کمیت؟

این تصمیم حتی در بازی های ویدئویی هم سخت است. شما می توانید یکی از موارد زیر را انجام دهید:

Build Tall: چند شهر بسازید و با ایجاد مراکز منحصر به فرد، روی کیفیت آنها تمرکز کنید.

Build Wide: کم بسازید و بیشتر تسخیر کنید، تا دائماً قلمرو خود را گسترش دهید و رشد کنید.

غریزه طبیعی ما این است که با تسخیر سریعتر از رقیب، قلمرو خود را به سرعت گسترش دهیم. حتما با این کار در بازی ها، یا حتی در پروژه های خود حس خوبی پیدا می کنید. اما به زودی کشف می کنید که حفظ قلمرو به این بزرگی، دشوار و گران است! در همین زمان است که مشتریان شما ناراضی می شوند. لازم است که بگوییم نارضایتی مشتریان، عصبانیت کارفرمای شما را به دنبال دارد؟

دقت کنید که استراتژی اساسی اقتصاد در بازار امروز، انجام “یک کار” با “کیفیت بالا” است. سعی کنید یک طاقچه باریک را تعریف کنید و به بهترین بازیکن در آن جایگاه تبدیل شوید. بدانید بازار به محصول ساده ای که یک وظیفه مجزا را انجام می دهد پاداش می دهد. ترفند اصلی این است: در یک چیز، بهترین باشید!

حرف آخر:

خب دلایل ما تمام شد و شاید فکر کنید «خب من می دانم این موارد مهم است و آنها را به کار می بندم.» اما این دیدگاه اشتباه است! چرا که در بازی شما تمرین می کنید همیشه با تمام حواس و تمرکز خود حرکت کنید، در عین حال فرصت انجام دوباره ی بازی بدون محدودیت همیشه برقرار است، پس می توانید به راحتی تجربه کسب کنید و عادات خوب برای خود بسازید.

انجام دهید و باز هم انجام دهید! شما در بازی های ویدئویی عضلات فکر و ذهن خود را در 7مهارت بالا منعطف و قوی می کنید. فراموش نکنید بازیکنانی که نگرش «هر وقت بفهمم، یاد می گیرم و کار را تمام می کنم» را سرلوحه ی کار خود قرار می دهند، در عمل درک خود از جهان و توانایی خود برای برنامه‌ریزی مسیر موفقیت را محدود می‌کنند.

نمی توانید این کارها را به یک باره انجام دهید. کم کم با تمام وجود درک می کنید که اگر می خواهید موفق شوید، باید روی آنچه برایتان مهم است سرمایه گذاری کنید، اهداف کوتاه مدت و بلندمدت تعیین کنید و نقطه ی تعادل خود را در شرایط مختلف پیدا کنید.

این مطلب را از وبلاگ hginsights برای شما ترجمه و بازنویسی کردیم.