به طراحان صنعتی خبر دهید!

دکتر قلعه نوی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مصاحبه با مرکز طراحی صنعتی ایران، از تمدید مهلت ثبت نام دومین جشنواره ­ی طراحی صنعتی ایران تا 15 آبان ماه 1401 خبر داد.

جایزه طراحی صنعتی ایران توسط مرکز طراحی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای دومین سال متوالی به منظور ترویج و فرهنگ سازی موضوع طراحی صنعتی در بین تولیدکنندگان محصولات صادراتی حوزه دانش بنیان برگزار می ­گردد. با مذاکرات انجام شده با نمایشگاه دائمی خانه نوآوری و فناوری ایران (IHIT) کلیه شرکت ­های صادراتی به منظور ورود به نمایشگاه دائمی مورد ارزیابی طراحی صنعتی قرار گرفته و متناسب با نیاز محصولات شرکت ­ها از حمایت­ ها و خدمات این مرکز در قالب جلسات مشاوره رایگان طراحی صنعتی، حمایت مالی بلاعوض و تسهیلات ویژه برخوردار خواهند شد.

حوزه‌های برگزاری جایزه طراحی شامل بخش­های زیر می­باشد:

  • تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی
  • ماشین‌آلات صنعتی و رباتیک
  • تجهیزات کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • طراحی داخلی نوآوری و فناوری (ویژه شتابدهنده‌ها، مراکز نوآوری، فضاهای کار اشتراکی و …)
  • آموزش، ورزش و سرگرمی
  • صنایع دستی و بسته بندی

دکتر قلعه نوی بر ضرورت ترویج طراحی صنعتی تاکید کرد و گفت: بهتری است شرکت های دانش بنیان پس از شکل­ گیری ایده اولیه و  همراه با توسعه فناوری علاوه بر ارتقای سطح فنی محصول، از ابزار طراحی صنعتی استفاده نمایند. در این صورت می توانند در روش ساخت و تولید، صرفه جویی کرده و  قیمت تمام شده ­­ی محصولات خود را نیز کاهش دهند.

وی افزود: نتایج حاصل از این رویکرد مدیران، تولید محصولی کاربرپسند، کسب سهم بازار بیشتر و همچنین تثبیت بازارهای داخلی و بین المللی محصول است. نتایج حاصل از مطالعات و نظرسنجی از شرکت­ های دریافت­ کننده خدمات طراحی صنعتی در ایران، در یک دهه گذشته حاکی از این است که سود حاصل از فروش و صادرات این شرکت­ ها پس از بهره ­مندی از دانش و مهارت طراحان صنعتی در طراحی محصولاتشان موجب افزایش فروش تا دو برابر شده است.

دومین جایزه ملی طراحی توسط مرکز طراحی صنعتی ایران، با رویکرد معرفی نقش طراحی صنعتی در توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان و با شعار “تولید طراحی محور” با همکاری:

  • صندوق نوآوری و شکوفایی،
  • دبیرخانه­ ی دهمین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت،
  • برنامه­ ی ماشین سازی معاونت علمی،
  • ستاد فناوری­ های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی

برگزار می­ شود.

بخش های مختلف جشنواره طراحی صنعتی:

همچنین بخش­ های جانبی متنوعی نسبت به اولین دوره جایزه­ ی طراحی صنعتی که در آذرماه سال گذشته همزمان با نهمین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت برگزار گردید، به این جایزه ملی اضافه شده است. در جشنواره 1401 علاوه بر بخش رقابت اصلی طراحی محصول، بخشی با نام دیزاینو (طراحی مفهومی محصولات) نیز افزوده شده است. فروم طراحی صنعتی نیز از برنامه های جانبی این جشنواره است. این بخش با هدف انتقال تجربه از سوی مدیران عامل و مدیران فنی شرکت­ هایی است که از فرآیند طراحی صنعتی به طور موثری استفاده کرده­ و ارزش افزوده ­ی طراحی صنعتی را در فروش و بازار خود دریافت کرده ­اند.

در ادامه دکتر قلعه نوی به برگزاری کارگاه آموزشی در بخش فروم جشنواره­ نیز اشاره کرد این کارگاه یک روزه به منظور آموزش روش­های تولید محدود توسط مشاوران مرکز طراحی صنعتی ایران برگزار می­ شود و مخاطب آن شرکت­ های کوچک، با تولید و تیراژ متوسط و یا شرکت ­های سفارشی ساز می ­باشند که آشنایی با روش­ های تولید محدود در راستای کاهش هزینه ­های ساخت و تولید به آن­ها معرفی می­ گردد.

طراحان صنعتی و متقاضیان شرکت در دومین جشنواره ­ی طراحی صنعتی می ­توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز طراحی ایران به آدرس irandesignoffice.ir مراجعه یا با دبیرخانه جشنواره تماس حاصل نمایند:

021-63103131