تا به حال از مشاوره رایگان بازاریابی و فروش استفاده کرده‌اید؟

همان‌طور که از نام کریدور فناوری تا بازار مشخص است، شرکت‌های دانش بنیان، نانویی و خلاق مسیر فناوری تا بازار را با کمک خدمات این موسسه، بهتر طی کنند. یکی از این خدمات، مشاوره رایگان بازاریابی و فروش محصول است، که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

بازاریابی چیست؟

تعاریف مختلف و البته نزدیک به هم از لحاظ محتوا و مفهوم برای بازاریابی وجود دارد. سایت انجمن بازاریابان آمریکا ama.org تعریف دقیقی از بازاریابی ارائه داده است. با توجه به اینکه تعاریف آمده در این سایت هر 3 سال یک بار به‌وسیله‌ی 5 دانشمند بازنگری می‌شوند، ما هم با این تعریف شروع می‌کنیم:

بازاریابی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و فرآیندها برای برقراری و ایجاد ارتباط و ارائه پیشنهاداتی با ارزش به مشتریان، شرکا و جامعه است.

درواقع بازاریابی فرآیندی است که طی آن شرکت ها، مشتریان را درگیر محصول و یا خدمت خود می‌کنند. ساخت روابط مستحکم جهت خرید و آفرینش مداوم ارزش جدید برای مشتریان ماموریت دیگر بازاریابی است. شاید از خود بپرسید: اینکه همان تعریف فروش است! شاید برای کسب و کارهای کوچک بازاریابی و فروش خیلی نزدیک به هم و گاهی یکسان باشند، ولی به طور کلی بازاریابی و فروش یکسان نیستند.

بازاریابی درواقع زمینه ساز فروش است. هیچ فروشی بدون بازاریابی دقیق موفق نمی‌شود. چرا که بازار و رفتار مصرف کنندگان هر روز در حال تغییر است. بدون درک درست از این روند تغییر، نمی‌توانید در بازار پرتلاطم امروز دوام بیاورید.

تفاوت‌های بازاریابی و فروش:

تفاوت ذاتی بازاریابی و فروش به اهداف تیم هر یک از این دو موضوع برمی گردد. هدف تیم فروش هر شرکت، فروش محصولات موجود و تمرکز بر روش‌های ارائه محصول به مخاطب است. اما هدف تیم بازاریابی ایجاد تغییرات مثبت در جهت افزایش فروش است. وظایف این دو در هم تنیده است و همکاری دقیق و منظم تیم ها از عوامل موفقیت شرکت است.

اینجا چند مثال از تفاوت وظایف تیم بازاریابی و فروش برای شما داریم:

  • تیم بازاریابی داستان محصول یا خدمت شرکت را برای مشتریان تعریف می‌کند، ولی تیم فروش این داستان را به واقعیت تبدیل می‌کند.
  • بخش بازاریابی به دنبال برندینگ و مطرح کردن نام شرکت در جامعه مشتریان است،
  • ولی بخش فروش روی روابط شرکت با مشتریان متمرکز می‌شود.
  • دنبال کردن تغییرات بازار از روی تحلیل داده‌ها وظیفه ی بازاریاب است،
  • ولی تعامل رودررو با افراد را بخش فروش انجام می‌دهد.
  • تیم بازاریابی شرکت به دنبال سیاستگذاری برای تعیین قیمت، ارائه تخفیف و… است، در حالیکه بخش فروش به هیچ وجه نباید روی قیمت با مشتریان بحث کند. این بخش باید فقط روی ویژگی‌های ارزشمند محصول مانور دهد.

مشاور بازاریابی و فروش کیست؟

همزمان با گسترش بازار، افزایش دیوانه‌کننده ی ارتباطات و کوچکتر شدن دهکده ی جهانی، تکنیک و ابزار‌های بازاریابی و فروش هم در حال گسترش است. یک مشاور بازایابی و فروش به راه‌های مختلف افزایش فروش مسلط است و آن‌ها را به تیم شما آموزش می‌دهد. بعضی از این تکنیک‌ها با نام‌های زیر معروف شده اند:

  • بازاریابی اینفلوئنسری
  • بازاریابی سبز
  • بازاریابی ویروسی
  • بازاریابی چریکی
  • بازاریابی محتوایی
  • و…

مشاوره بازاریابی و فروش در کریدور فناوری تا بازار

انتخاب بهترین روش از بین عناوین ذکر شده، فقط با شناخت و تسلط روی تمام تکنیک‌ها امکان دارد. این دانش را مشاور بازاریابی و فروش دارد. شبکه ی مشاوران کریدور فناوری تا بازار در این حوزه، از افراد حرفه ای در ایران هستند. این افراد تا نیمه‌ی آذرماه سال 1401 تعداد 531 جلسه مشاوره و بازاریابی برای شرکت های متقاضی برگزار کرده اند. هزینه مشاوران را مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری پرداخت می کند و فرآیند

روند ثبت درخواست این عنوان مشاوره به‌وسیله‌ی شرکت‌ها را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید:

مشاوره بازاریابی و فروش رتبه دوم استقبال مخاطبان از عناوین 52گانه مشاوره در کریدور فناوری تا بازار را دارد. مخاطب این 52 عنوان مشاوره، تمام شرکت‌های دانش بنیان، خلاق، نانویی و آزاد هستند. هریک از این گروه‌ها سالانه تا سقف معین می‌توانند از خدمات مشاوره کریدور به صورت رایگان استفاده کنند.

تا نیمه آذر 1401، بیشترین درخواست مشاوره بازاریابی و فروش از سوی شرکت‌های آزاد بوده است و شرکت‌های دانش بنیان با 231 درخواست، حدود 44% از کل درخواست‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. نمودار زیر پراکندگی انواع شرکت‌ها در این موضوع مشاوره را نشان می‌دهد:

متقاضیان مشاوره بازاریابی و فروش در کریدور فناوری تا بازار

چگونه درخواست مشاوره بازاریابی و فروش ثبت کنیم؟

اگر به فکر توسعۀ فروش محصول یا خدمت شرکت خود هستید، می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره در سایت کریدور نشانی www.tmsc.ir به راحتی از کمک مشاوران کریدور فناوری تا بازار بهره‌مند شوید. نحوه ثبت درخواست در تصاویر زیر نمایش داده شده است:

تمام شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و نانویی به صورت اتوماتیک در سامانه ی توانمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت نام شده‌اند. نام کاربری و رمز عبور برای این گروه از شرکت‌ها به صورت پیش فرض، شناسه ی ملی شرکت است. در صفحه ی ورود به پنل کاربری، با انتخاب عنوان خود از بین شرکت ها، مراکز رشد و آزمایشگاه ها، شناسه ی ملی شرکت خود را در بخش نام کاربری و کلمه عبور وارد کنید. لازم به ذکر است فقط شرکت‌های آزاد برای ورود به سامانه نیاز به ثبت نام دارند.

پس از ثبت درخواست مشاوره، کارشناسان کریدور فناوری تا بازار جهت هماهنگی زمان و محل برگزاری جلسه مشاوره (حضوری/مجازی) با شما تماس می‌گیرند. عموما این هماهنگی در کمتر از 48ساعت انجام می‌شود و سپس جلسه مشاوره برای شرکت متقاضی برگزار می‌شود.