خدمات

چطور به بازار محصول خود مسلط شوید؟

مقدمه

فروش بهتر هدف تمام کسب و کارهاست و این هدف با تسلط بر بازار محصول قابل دستیابی است. روشن است که تسلط بر بازار محصول کار ساده ای نیست و زمان و انرژی زیادی از شما و تیم تان می گیرد ولی سه پیشنهاد برای کوتاه تر کردن این مسیر وجود دارد: اول آگاهی از روند مطالعه بازار، دوم استفاده از نظر مشاوران حرفه ای در مورد محصولتان و سوم دریافت خدمت مطالعه بازار.

اولین پیشنهاد یعنی آگاهی از روند مطالعه بازار را با خواندن مطلب جامعی که با این موضوع برای شما آماده کردیم و در ادامه آن را مطالعه می کنید به راحتی به دست خواهید آورد. برای دریافت مشاوره رایگان و خدمت تجاری سازی با موضوع مطالعه بازار هم می توانید در سایت کریدور فناوری تا بازار درخواست ثبت کنید. مراحل ثبت درخواست را هم در انتهای همین مقاله برای شما بیان کردیم.

تعریف مطالعه بازار

مطالعه بازار به معنای تحلیل و بررسی بازار محصول موردنظر شماست. این مطالعه عموما با هدف درک رفتار مشتریان و رقبا، همچنین اگاهی از فرصت ها و تهدیدهای موجود در بازار انجام می شود. این مطالعه برای تمام کسب و کارها ضروری است و به آن‏ها کمک می کند تا با چشم باز وارد زمین بازی فروش محصول خود و رقابت با دیگر تولیدکنندگان شوند.

مثلا ممکن است در شروع فرآیند تولید یک محصول متقاضیان زیادی برای خرید آن در یک کشور وجود داشته باشد. شما شروع به تولید می کنید و زمانی که تصمیم به فروش می گیرید، با یک تکنولوژی جدید یا تغییر در سبک زندگی مردم و یا حتی تغییر قیمت تمام شده برخورد می کنید. این موارد می تواند فروش شما را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه بازار به شما کمک می کند هم‏زمان پیشنیه‏ی فروش محصولتان را بشناسید و در مورد آینده ی آن یک دید کلی و خوب پیدا کنید.

فرآیند مطالعه بازار

فرآیند مطالعه ی بازار هر محصول مراحل خاص خود را دارد. مثلا فرآیند مطالعه ی بازار تایر اتومبیل با یک تجهیز پزشکی متفاوت است و حتما حجم بازار و شاخص های مهم در بازار موبایل با بازار مرکبات در فصل تابستان فرق می کند. اما چند مرحله ی اصلی در فرآیند مطالعه بازار تمام محصولات وجود دارد که باید همیشه انجام شود. ممکن است در مورد یک محصول خاص این مراحل بیشتر شوند ولی حذف هریک از این مراحل اصلی به معنی از دست دادن بخش مهمی از مطالعات بازار است. در ادامه این مراحل را مرور می کنیم:

شناخت رقبای بازار محصول

شناخت رقبا و همچنین تحلیل فعالیت های آن ها در بازار موردنظر از اولین گام های شناخت بازار محصول شماست. شناسایی نقاط ضعف و قوت رقبا به شما کمک می کند تا استراتژی تولید و توسعه محصول خود را هوشمندانه تر ایجاد کنید. همچنین راه های رقابت را بهتر خواهید شناخت.

شناخت مشتریان هدف در بازار

برای شناخت بازار محصول خود باید به دقت مشتریان هدف خود را بشناسید. عواملی مثل سن، شغل، درآمد علایق، نیازها و تمایلات مشتریان خود را بررسی کنید. مشتریان خود را به چند گروه تقسیم کنید و یک پرفایل برای هریک از گروه ها بسازید. تمام اطلاعات خود از مشتریان را در این پروفایل وارد کنید و سعی کنید کوچکترین جزئیات را از قلم نیاندازید. حتی مواردی که به ظاهر مهم نیستند را بنویسید. مطمئن باشید که تکمیل این بخش در آینده به شما و کسب و کارتان کمک بزرگی می کند.

تحلیل بازار محصول

بررسی بازار و تحلیل روند آن با شاخص هایی مثل نرخ رشد، نیازهای مشتریان، وضعیت رقبا و میزان عرضه و تقاضا از جمله مهم ترین مواردی است که برای شناخت بازار محصول خود باید به آن ها توجه کنید. آنقدر اطلاعات در این بخش جمع آوری کنید تا بتوانید ادعا کنید یک دید کامل و کلی نسبت به بازارتان دارید.

شما در این مرحله باید بدانید تولد بازار محصولتان چه زمانی رخ داده، چه تکانه هایی تاکنون به آن وارد شده و واکنش مردم نسبت به آنها چه بوده است؟ همچنین باید بدانید قدم های بعدی بازار برای محصولتان چیست و اتفاقات بعدی را تا حدی برای خود پیش بینی کنید.

مدیریت برند

برندسازی و مدیریت آن هم یکی از نکات مهم در بازاریابی محصول است. برندسازی به جذب و وفاداری مشتریان شما کمک شایانی می کند. مثلا چند برند و نام معتبر گوشی تلفن همراه در دنیا را ببینید. هوآوی، سامسونگ، اپل و … هریک از این برندها روی یک یا چند ویژگی مهم متمرکز شده اند و نام خود را با آن ویژگی به شهرت رسانده اند.

آنها این کار را به خوبی انجام داده اند چرا که امروز مشتریان هریک از آنها با درصد خوبی به برند مورد استفاده خود وفادارند. مردم اگر نسبت به استفاده از یک گوشی تلفن همراه احساس رضایت داشته باشند در خریدهای بعدی خود هم سعی می کنند از همان برند خرید کنند. این داستان در مورد گوشی های آیفون و اندرویدی فراتر می رود و کاربران حتی نسبت به استفاده از سیستم عامل دیگر گارد می گیرند!

نیازمندی های مطالعه بازار

حجم بازار شما چقدر است؟ برای این مطالعه نیاز به چه چیزهایی دارید؟ چطور بازار محصول خود را مطالعه کنید؟ پاسخ این سوالات را بداهه یادداشت کنید. مثلا تعیین کنید طبق اهداف کسب و کار شما در یک سال آینده می خواهید در سطح شهر خود محصولتان را بفروشید یا در سطح کشور؟ شاید برنامه ی شما صادرات و ورود به بازارهای بین الملل باشد. به هر حال در گام اول برنامه ی خود را مشخص کنید.

بعد به سراغ نیازهای مطالعه ی بازار خود با سایز تعیین شده بروید. برای این کار شما تحقیقات میدانی نیاز دارید یا اطلاعات موجود در اینترنت کفایت می کند؟ احتمالا نیاز به مصاحبه های گروهی از مردم و خریداران دارید؟ یا مشتری محصول شما توزیع کنندگان میانی بازار هستند؟ نظرسنجی های آنلاین به شما کمک می کنند یا فکت و اعداد واقعی برایتان مهم است؟

مثلا در این مرحله می توانید از نظرات مشتریان قدیمی استفاده کنید یا حتی محصول خود را در معرض استفاده یا خرید مشتریان احتمالی قرار دهید و بازار کوچکی را شبیه سازی کنید. دریافت بازخورد و اظهارنظرها شما را به سمت مسیرهای درست راهنمایی می کند.

حالا دست به کار شوید!

 بعد از این مراحل باید دست به کار شوید و با نقشه راهی که از مطالعه بازار خود به دست آورده اید شروع به تولید محصول کنید. احتمالا وقت و انرژی لازم برای این مطالعات ذهن شما را مشغول می کند. می توانید چند ماه تیم خود را مشغول به این کار کنید و با آزمون و خطا در نهایت به یک نتیجه مطلوب برسید. البته باید متخصصان مطالعه بازار را هم به تیم خود دعوت کنید و با راهبری آنها کار را پیش ببرید. اما یک راه کم هزینه تر و کوتاه تر هم وجود دارد.

خدمت مطالعه بازار در کریدور فناوری تا بازار

این راه استفاده از نظر مشاوران و بعد استفاده از خدمت مطالعه بازار است. اینجا ممکن است برای پیدا کردن مشاوران مورد اعتماد و حرفه ای دچار سردرگمی شوید. به همین دلیل کریدور فناوری تا بازار با سابقه ی طولانی در ارائه مشاوره و خدمات تجاری سازی به شرکت ها یک ساز و کار خوب برای شما آماده کرده است. در این ساز و کار شما می توانید از شبکه ی حرفه ای ترین مشاوران کشور استفاده کنید. این فرآیند تحت نظارت دقیق کریدور و به صورت رایگان به شرکت های دانش بنیان، نانویی و خلاق ارائه می شود. به طور کلی مزایای استفاده از مشاوره در کریدور فناوری تا بازار به صورت زیر است:

  1. استفاده از مشاوران حرفه ای و باتجربه
  2. نظارت بر روند مشاوره
  3. رایگان بودن جلسات مشاوره

پس از مشاوره، شما نیاز به انجام مطالعه بازار دارید. در این مرحله هم می توانید از خدمت مطالعه بازار در کریدور فناوری تا بازار استفاده کنید. این خدمت در دو بخش زیر ارائه می شود:

  1. گزارش های مطالعه فرصت کسب و کار
  2. گزارش های رصد بازار

گزارش های مطالعه فرصت کسب و کار

هدف اصلی در این خدمت شناسایی فضای کسب و کار یک محصول و بررسی فرصت های موجود برای ورود محصول جدید به بازار پیش از تولید آن است. در این گزارش ها با استفاده از روش های کم هزینه، زمینه های کاربرد محصول مورد ارزیابی قرار می گیرد. سپس با بخش بندی بازار، مشتریان بالقوه هر بخش و رقبای آن مشخص می شود. برآورد اولیه از تقاضای بازار و روش های تبدیل تهدید های مسیر به فرصت های کسب و کار مورد تحقیق قرار می گیرد.

گزارش رصد بازار

این گزارش با هدف بررسی فضای بازار یک فناوری مادر و یا محصولی با کاربردهای متنوع در حوزه های مختلف تدوین می شود. گزارش رصد بازار در مقایسه با گزارش مطالعه فرصت جامع تر است و عمق، جزئیات و گستردگی بیشتری دارد. در این گزارش موارد زیر بررسی می شوند:

  1. تحلیل رفتار مصرف کننده
  2. تدوین استراتزی ورود به بازار
  3. ارائه راهکارهای مقابله با چالش ها
  4. نحوه تعامل با بازار محصول
  5. و …

میزان تسهیلات خدمت مطالعه بازار

 شرکت های دانش بنیان و خلاق می توانند از حمایت 50 درصدی و تا سقف 250 میلیون ریال در سال استفاده کنند. ارائه گواهی دانش بنیان یا شرکت خلاق برای استفاده از این حمایت ها الزامی است. اگر شرکت شما محصول دانش بنیان تولید می کند و یا در ویژگی های شرکت های خلاق را دارد می توانید گواهی آن را از مرکز شرکت های دانش بنیان و زیست بوم شرکت های خلاق دریافت کنید.

حمایت ها برای شرکت های نانویی در خدمت مطالعه بازار 70درصد است. سقف حمایتی برای مطالعه فرصت و مطالعه بازار داخلی و خارجی در جدول زیر آمده است:

گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای دریافت حمایت های نانویی ضروری است و برای دریافت آن می توانید به سایت ستاد نانو به آدرس new.nano.ir مراجعه کنید.

آیین نامه حمایتی از شرکت های دانش بنیان و خلاق را از اینجا و آیین نامه حمایتی از شرکت های نانویی را از اینجا می توانید دریافت کنید.

چطور درخواست مشاوره و خدمت ثبت کنید؟

برای ثبت درخواست مشاوره و خدمت مطالعه فرصت و مطالعه بازار ابتدا وارد سایت کریدور فناوری تا بازار شوید و از منوی بالا مشاوره رایگان یا خدمات تجاری سازی را بسته به نیاز خود انتخاب کنید:

تمام شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و نانویی به صورت اتوماتیک در سامانه ی توانمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت نام شده‌اند. نام کاربری و رمز عبور برای این گروه از شرکت‌ها به صورت پیش فرض، شناسه ی ملی شرکت است. در صفحه ی ورود به پنل کاربری، با انتخاب عنوان خود از بین شرکت ها، مراکز رشد و آزمایشگاه ها، شناسه ی ملی شرکت خود را در بخش نام کاربری و کلمه عبور وارد کنید.

لازم به ذکر است فقط شرکت‌های آزاد برای ورود به سامانه نیاز به ثبت نام دارند. پس از ثبت درخواست خدمت، کارشناسان کریدور فناوری تا بازار جهت هماهنگی ارائه خدمت با شما تماس می‌گیرند. عموما این هماهنگی در کمتر از 48ساعت انجام می‌شود.

سوالات و مشکلات خود در خصوص ثبت خدمت یا دریافت مشاوره از طریق شماره تماس های زیر با ما مطرح کنید:

021-63103201

021-63103216

0905-7139145