خدمات

توسعه بازار دانش بنیان ها در آفریقا

توسعه بازار دانش بنیان ها یکی از موضوعات سفر مقام محترم ریاست جمهوری به آفریقا بود. در همین راستا میز اقتصاد شبکه خبر گفتگویی با خانم راضیه کهنسال مدیر کریدور توسعه صادرات و فناوری معاونت علمی ترتیب داد.

عناوین اصلی این گفتگو به شرح زیر است:

  1. فعالیت دانش بنیان ها در کشورهای آفریقایی از چه زمانی شروع شده است؟
  2. شرکت های دانش بنیان ایرانی تاکنون در کدام حوزه های فناوری بیشترین فعالیت را در آفریقا داشته اند؟
  3. میزان تجارت امروز ایران با آفریقا در حوزه دانش بنیان ها چقدر است؟
  4. تسهیلات و حمایت ها از دانش بنیان ها جهت ورود به بازار بین الملل به چه نحو است؟

فعالیت دانش بنیان ها در کشورهای آفریقایی چه زمانی شروع شده است؟

کهنسال ابتدا با اشاره به شروع فعالیت دانش بنیان ها در آفریقا با سفر معاونت علمی ریاست جمهوری به اوگاندا و کنیا گفت: فعالیت دانش بنیان ها در آفریقا از سال 97 و با سفر معاونت علمی به آفریقا آغاز شد. در این سفر 48 شرکت دانش بنیان به همراه معاون علمی رئیس جمهوری به کشورهای آفریقایی اعزام شدند. طی این سفر تاسیس خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا و در محل ساختمان قبلی سفارت ایران در این کشور در دستور کار قرار گرفت. در ادامه و با شروع فعالیت خانه نوآوری و فناوری ایران در آفریقا، محصولات شرکت های دانش بنیان در این مکان به نمایش در آمدند.

شرکت های دانش بنیان ایرانی تاکنون در کدام حوزه های فناوری بیشترین فعالیت را در آفریقا داشته اند؟

مدیر کریدور توسعه صادرات در پاسخ به این سوال گفت: مسائل اصلی که آفریقا با آن مواجه است و شرکت های دانش بنیان می توانند به طور جدی در بحث صادرات آن وارد شوند، مربوط به حوزه های زیر است:

  1. دارو و تجهیزات پزشکی
  2. تجهیزات کشاورزی

خوشبختانه پتانسیل حضور در این حوزه ها بین شرکت های دانش بنیان ما وجود دارد ولی مهم ترین برنامه معاونت علمی در حوزه کالاهای کشاورزی است. منظور از این کالاها تنها محصولات کشاورزی نیست، بلکه ایران توان خوبی برای ورود به بازار تجهیزات کشاورزی و کشت فراسرزمینی دارد.

میزان تجارت ایران با آفریقا امروز چقدر است؟

کهنسال ضمن بیان رقم صادرات ایران به آفریقا در سال گذشته گفت: طبق آخرین آمار، میزان صادرات ایران به آفریقا حدود یک میلیارد و دویست میلیون دلار بوده است. این عدد در مقایسه با رقم کل صادرات به آفریقا یعنی 650 میلیارد دلار سهم کمی است. ما در این حوزه نیاز به یک جهش صادراتی داریم.

وی افزود: تاکنون 40 محصول توسط خانه نوآوری و فناوری در آفریقا به صورت رسمی به ثبت رسیده است. این محصولات می توانند در بازار آفریقا به فروش برسند. صادرات در آفریقا از طریق اتحادیه آفریقا صورت می گیرد و تعرفه ی صادرات در حوزه ی اتحادیه آفریقا صفر تعیین شده است. یعنی اگر بتوانیم در یکی از کشورهای آفریقایی خط تولید ایجاد کنیم می توانیم با تعرفه صفر به دیگر کشورهای آفریقایی عضو اتحادیه صادرات داشته باشیم. این اقدام با هدف سرمایه گذاری بیشتر در آفریقا انجام شده و فرصت خوبی برای شرکت های دانش بنیان ایرانی جهت فعالیت در بازار آفریقا است.

تسهیلات و حمایت ها از دانش بنیان ها جهت ورود به بازار بین الملل به چه نحو است؟

مدیر کریدور توسعه صادرات در ابن رابطه گفت: تسهیلات و حمایت های معاونت علمی و مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری از طریق خدمات کریدور صادرات به شرکت ها ارائه می شود. این خدمات در 17 گروه طبقه بندی شده و تمام مراحل ورود به بازار و توسعه را در برمی گیرد. برخی از این خدمات شامل موارد زیر است:

  • مشاوره و آموزش صادارت،
  • ارسال نمونه محصول به کشور هدف،
  • حضور در مناقصات بین المللی،
  • حضور در نمایشگاه ها،
  • پاویون های ملی ایران در کشورهای قاره آفریقا
  • و …

در این گفتگو آقای انصاری فرد مدیر یکی از شرکت های دانش بنیان تولید کننده پهپاد، چالش های صادرات به آفریقا را بیان کرد. سفر رئیس جمهور به آفریقا و امضای تفاهم نامه بین ایران و آفریقا، نویدبخش تسهیل صادرات شرکت های دانش بنیان به این قاره است.

شرکت های دانش بنیان متقاضی دریافت خدمات از کریدور صادرات می توانند با مراجعه به سایت این مجموعه به آدرس زیر، اقدام کنند:

www.tesc.ir