خدمات

آشنایی انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران با خدمات کریدور صادرات

امروز سه شنبه 28 شهریور ماه 1402 طی نشستی در محل انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی، شرکت های فعال در این حوزه با خدمات کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری آشنا شدند.

در این نشست سرکار خانم کهنسال، مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری و مدیر باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان، مهندس راجی کرمانی، رئیس کمیته صادرات و عضو هیئت مدیره انجمن ستصا و خانم خزاعی حول مساله صادرات تجهیزات و به خصوص صادرات شرکت های دانش بنیان صحبت کردند.

صحبت های نشست آشنایی با خدمات کریدور صادرات

در ابتدای برنامه مهندس راجی عضو هیئت مدیره ستصا (انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران) با طرح چالش های داخلی و خارجی در مسیر صادرات تجهیزات گفت: شرکت هایی که در کشورهای مختلف صادرات موفق داشته اند، با انتقال تجربیات خود به دیگر شرکت ها می توانند به بالا بردن حجم صادرات کمک کنند. به اشتراک گذاشتن راه حل ها برای مشکلات مشابه می تواند کمک خوبی برای شرکت ها در توسعه صادرات باشد.

راجی ادامه داد: علاوه بر این در انجمن اطلاع رسانی در مورد مناقصات و نمایشگاه ها را هم پیگیری می کنیم. وی خطاب به شرکت های حاضر گفت: مساله اصلی این است که با نشستن و صحبت کردن کار صادرات پیش نمی رود، باید در نمایشگاه ها شرکت کنید و با مشتری های خود آشنا شوید. ما منکر وجود مشکلات به خصوص مشکلات ناشی از تحریم ها نمی شویم ولی در همین شرایط هم تعداد قابل توجهی از شرکت ها در حال صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، عمان، روسیه، ترکیه، امارات و … هستند.

خانم خزاعی در ادامه ی این نشست گزارشی از عملکرد صادرات در حوزه صنعت ماشین سازی و تجهیزات صنعتی جهان ارائه کرد. مباحث اصلی این گزارش عملکرد شامل موارد زیر است:

  1. واردات حوزه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در سطح جهان
  2. تجارت کالایی ایران
  3. تجارت ایران تحت فصول 84 و 90

فصل 84 مربوط به کالاهایی از قبیل راکتورهای هسته ای، ماشین آلات مکانیکی و … است اما اقلام دیگری مثل لوازم خانگی را هم در بر می گیرد.  فصل 90 نیز تجهیزات پزشکی ، دستگاه های کنترل حجم و فشار و … را شامل می شود.

بین اقتصادهای نوظهور کشور هند، برزیل و ویتنام سه کشور اول در ورادات ماشین آلات هستند. همچنین اگر روی خاورمیانه متمرکز شویم، رقم واردات به 120 میلیارد دلار می رسد. امارات، عربستان سعودی و عراق واردکنندگان اصلی این حوزه هستند.

یکی از نکات قابل توجه در ارائه گزارش عملکرد خانم خزاعی مساله ی درآمدهای خوب کشورهای حوزه خلیج فارس است. وی در این خصوص گفت: در سال گذشته کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل افزایش قیمت و تقاضای نفت، درآمدهای خوبی کسب کرده اند. این کشورها درآمد خود را در برنامه های صنعت ساخت هزینه می کنند و شرکت ها می توانند به این موضوع به چشم فرصت نگاه کنند.

صحبت های خانم کهنسال مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری

خانم کهنسال مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری و باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان ضمن عرض احترام به مهمانان حاضر در نشست به ارائه توضیحاتی در مورد کریدور صادرات، خدمات این مرکز و باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان پرداخت.

وی گفت: کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری با هدف توسعه بازار صادراتی محصولات شرکت های دانش بنیان در سال ۱۳۹۳راه اندازی و مورد بهر ه برداری قرار گرفت. خدمات تسهیل کننده فرآیند صادرات کالا ها و همچنین آموزش و مشاوره شرکت ها در حوزه صادرات از جمله نیازهای اساسی شرکت های دانش بنیان است. در این مجموعه سعی بر آن است تا با شناسایی و ارزیابی شرکت های خدماتی فعال در این حوزه، خدماتی با کیفیت و اثربخش در جهت توسعه توان صادراتی شرکت ها ارایه گردد.

در همین راستا، مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور ایجاد و خلق ثروت برای جامعه از طریق صادرات محصولات با فناوری بالا، اقدام به تهیه آیین نامه ای نموده است که ارائه خدمات از بستر کریدور صادرات را میسر می کند و این امکان را فراهم نموده است تا صادرات شرکت ها از طریق اینگونه خدمات تسریع شود.

کهنسال گفت: بسیاری از حمایت های کریدور صادرات با صندوق نوآوری و شکوفایی یکسان است ولی این مرکز فقط از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند. در مقابل کریدور صادرات با حمایت از شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور (شرکت های حاضر در پارک های علم و فناوری) طیف وسیع تری از شرکت ها را مورد حمایت قرار می دهد. سپس مدیر کریدور صادرات فرآیند ورود به این مرکز طی ارزیابی ERA را تشریح کرد و خدمات کریدور صادرات را بیان کرد.

تقویم نمایشگاهی یکی از رئوس مطالب بیان شده توسط خانم کهنسال بود. این تقویم شامل تمام نمایشگاه های مورد حمایت در سال 1402 است. همچنین وی خبر انتشار تقویم 1403 را تا هفته ی اول مهرماه به شرکت ها داد. جهت اطلاع از این تقویم اینجا را ببینید.

سوالات شرکت ها

در پایان جلسه شرکت ها سوالات خود را پیرامون خدمات کریدور صادرات مطرح کردند. بعضی از مسائل مطرح شده را در ادامه بیان می کنیم.

پرسش: شرکت ها در خواست حضور در نمایشگاه ادیپک را دارد، آیا امکان ثبت نام وجود دارد؟

پاسخ: نمایشگاه ادیپک با وجود اینکه بیشترین تعداد حمایت را دریافت کرد، ولی با استقبال شرکت ها خیلی زود تکمیل شد. از این رو امکان ثبت نام در این نمایشگاه وجود ندارد. تقویم نمایشگاهی با هدف آگاهی شرکت ها از نمایشگاه های پیش رو تدوین شده است و شرکت ها می توانند با بررسی این تقویم برای حضور خود در نمایشگاه های آتی به خوبی برنامه ریزی کنند. حتی حضور دیگر غرفه داران، برگزاری جلسات B2B با آنها و سازمان های دیگر، را می توانید پیش بینی کنید. در این زمینه کریدور صادرات می تواند از شرکت ها حمایت کند.

پرسش: آیا نمایشگاه های ذکر شده نمایشگاه های ایرانی است یا بین المللی؟

پاسخ: نمایشگاه های مورد حمایت کریدور صادرات فقط نمایشگاه های بین المللی در کشور مقصد هستند.نمایشگاه های اختصاصی جمهوری اسلامی نیز به دلیل تنوع گروه کالایی مورد حمایت قرار نمی گیرد. برخی نمایشگاه ها در دیگر کشورها مورد حمایت ما نیست. مثلا نمایشگاه های کشور عراق، ارمنستان و … مورد حمایت ما قرار نمی گیرند چرا که به حد نصاب استاندارد بازدیدکننده نمی رسند. ولی شرکت ها می توانند برای حضور در آن ها از حمایت حضور مستقل استفاده کنند.

پرسش: شرکت ها فقط نیاز به حمایت مالی ندارند، بلکه حمایت هایی از جنس مذاکره و رایزنی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. آیا برای این چالش راه حلی دارید؟

پاسخ: در خصوص این نوع از حمایت ها شرکت ها می توانند با بررسی دقیق فرآیند، درخواست خود را به ما اعلام کنند. در بسیاری از موارد ورود نهاد دولتی مساله را پیچیده تر می کند ولی شرکت ها می توانند با بررسی دقیق فرآیند برای حل مشکلات به صورت هدفمند درخواست حمایت کنند و مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری با بررسی موضوع روند مذکور را برای شرکت ها تسهیل کند.

در پایان خانم کهنسال خطاب به شرکت ها گفت: صادرات سخت است و برای شرکت های ایرانی با توجه به مسائل تحریمی سخت تر هم هست. حتی در مواردی وقتی حجم صادرات بالا می رود، مشکلات بیشتر هم می شود. اما پس از به بار نشستن تلاش ها و حصول نتیجه، متوجه خواهید شد که سود حاصل از صادرات در مقایسه با فروش داخلی در بازه زمانی مشابه به طور چشم گیری افزایش یافته است. از این رو با توجه به تجربیات گذشته به شرکت ها پیشنهاد می کنم گام های صادرات را درست و اصولی پیگیری کنند. ما در تمام مراحل در کنار شرکت ها هستیم و تلاش می کنیم به هر نحو این مسیر را برای آن ها تسهیل کنیم.