کریدور فناوری تا بازار

خدمات
Search
Close this search box.

نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان در صنایع بزرگ

نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، با هدف تجمیع قوای وزارتخانه ها و صنایع بزرگ در جهت شکل گیری اقتصاد دانش بنیان در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

وزرای صمت، عتف، اقتصاد و دارایی و معاون علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور به همراه مدیران عامل شرکت های بزرگ صنعتی و بیش از 150 شرکت دانش بنیان در این رویداد حضور پیدا کردند.

در رویداد ملی صنعت دانش بنیان چه گذشت؟

اولین رویدادملی صنعت دانش بنیان علاوه بر هم افزایی بین نهادها و وزارتخانه ها در راستای رشد و گسترش شرکتهای دانش بنیان، به دنبال آشنایی این شرکت ها با نیاز شرکت های صنعتی بزرگ بود. به همین منظور مقامات دولتی و صاحبان صنایع بزرگ کشور مثل صنعت خودرو، معدن و …، بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه هوشمند سازی و مواد پیشرفته و پارک‌های علمی و فناوری و ۷ دانشگاه حضور داشتند.

دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، عباس علی‌آبادی وزیر صنعت معدن و تجارت و احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی سخنرانان این رویداد بودند.

دکتر فیروزآبادی در رویداد ملی صنعت دانش بنیان

فیروزآبادی با بیان این نکته که امروز زمان نقش آفرینی گسترده دانش بنیان ها در عرصه های مختلف زندگی مردم است، گفت: سیاست اقتدار کشور بر مبنای سلطه علم بیش از سه دهه است که توسط رهبر معظم انقلاب به طور مستمر، مکرر و جدی مطرح می‌شود و و فکر نمی‌کنم هیچ گفتمانی جدی تر از این به طور مستمر و مجدانه پیگیری شده و مورد عنایت ایشان باشد.

در ادامه معاون علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: رشد کمی و تراکم بسیار خوب شرکت‌های دانش بنیان و سایر زیرساخت‌های توسعه فناوری از جمله مراکز رشد و نوآوری، پارک های علم و فناوری، کارخانه‌های نوآوری، مراکز هم آفرینی و آزمایشگاه ها با تصویب قانون مترقی و کارآمد جهش تولید دانش‌بنیان، نویدبخش این موضوع است که عرصه علم، فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، اکنون می‌تواند نقشی اثربخش و راهبردی در عرصه زندگی مردم جامعه با ورود به عرصه اقتصاد ایفا کند؛ اقتصاد به عنوان مهم‌ترین رکن معیشت و ادامه حرکت جامعه، اکنون میدان و عرصه نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان است و صنعت، بستر و شاهراه اصلی برای این نقش آفرینی و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد و زندگی مردم است.

عباس علی آبادی وزیر صمت در این رویداد با اشاره به نقش مهم صنایع و شرکت های معظم صنعتی در کشور گفت: شرکت های دانش بنیان میوه های درخت صنعت هستند و هر تکثیری از طریق این شرکت ها انجام می شود. میوه های شیرین صنعت نیز از طریق همین شرکت های دانش بنیان به سفره مردم منتقل می شود.

نتیجه ی اولین رویداد صنعت دانش بنیان

این رویداد با امضای چند تفاهم نامه به پایان رسید. این تفاهم نامه ها شامل «بسته پیشران دانش‌بنیان‌ها»، «تولید نخستین نمونه دا‌م‌تراک 150 تنی الکتریکال»، «هم‌افزایی منابع مالی» و «همکاری معاونت علمی، فن‌آوری و سازمان شهرک‌های صنعتی» بود که با حضور مقامات به امضا رسید.