برگزاری دوره آموزشی ITC در سیستان و بلوچستان

کمپ توانمندسازی صادراتی باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان  IHTECC با حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری، در پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان در حال برگزاری است. در روز اول این کمپ، یک دوره آموزشی تحلیل بازارهای بین الملل با ابزارهای مرکز تجارت جهانی (ITC) برای شرکت ها برگزار می شود.

تحلیل بازارهای بین الملل با ابزارهای مرکز تجارت جهانی

ابزارهای مرکز تجارت جهانی یکی از فرصت های خوب برای مطالعه بازار جهانی در مورد کالاهای مختلف است. این ابزارها دید خوبی از حجم بازار، پتانسیل بازار، امکان ورود به بازار و … در اختیار شرکت ها می گذارد. با استفاده از این ابزار شرکت ها می توانند بدون حضور در کشور هدف به اطلاعات محصول خود در آن کشور دست پیدا کنند.

در دوره آموزشی که برای شرکت های حاضر در کمپ توانمندسازی IHTECC در حال برگزاری است، استفاده از 5 ابزار آموزشی به شرکت ها آموزش داده شد. آموزش این مباحث توسط خانم راضیه کهنسال مدیر کریدور صادرات و IHTECC که مورد تایید سازمان تجارت جهانی است، انجام می شود. با توجه به اعتبار دوره ی آموزشی، شرکت ها در پایان این دوره گواهی بین المللی از سازمان تجارت جهانی ITC دریافت می کنند. در ادامه خلاصه ای از آموزش ابزارهای مذکور بیان می شود.

ابزار Trade Map:

نقشه تجارت یا Trade Map از سال 2001 توسط مرکز تجارت جهانی ایجاد شد. هدف از ایجاد این وب سایت تسهیل تحقیقات بازار و مطالعات کتابخانه ای در تجارت جهانی بود. این وب سایت اطلاعات مهم و گسترده ای از بازارهای مختلف در کشورهای جهان ارائه می دهد. عملکرد کشورها در صادرات محصولات، آمار عرضه و تقاضا، عملکرد رقبا، اطلاعات شرکت های صادرکننده و واردکننده به هر کشور و … به صورت کاملا طبقه بندی شده در ترید مپ وجود دارد.

خروجی های متنوع در قالب جدول و نمودار کمک شایانی در تحلیل این اطلاعات آماری می کند. تمام این آمار و ارقام کاملا کاربرپسند در اختیار مخاطب قرار می گیرد تا روند مطالعات بازار هدف با کمترین مشکل دنبال شود. در کمپ توانمندسازی صادراتی باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان، نحوه استفاده از این ابزار برای شرکت کنندگان تدریس شد.

ابزار Macmap:

نقشه دسترسی به بازار یا market access map دومین ابزار تجارت بود که در کمپ توانمندسازی صادراتی آموزش داده شد. اطلاعات تعرفه ی هر کالا با استفاده از HS Code آن در دسترس شرکت هاست. در این ابزار نیز نمودارها و نقشه های مختلفی ارائه می شود که می تواند نقاط تاریک بازار مورد نظر را به خوبی روشن و نمایان کند. مقایسه ی بازارهای مختلف پیش از ورود به آنها، با استفاده از این ابزار یکی از بهترین مزایای مک مپ است.

ابزار Eping :

ای پینگ یک سیستم هشداردهنده است. این سیستم آخرین اعلانی که در حوزه SPS و TBT  از طرف کشورهای مختلف تصویب شده را اطلاع رسانی می کند. SPS اقداماتی است که به منظور حفاظت از ایمنی مواد ذایی و سلامت حیوانات و گیاهان اعمال می شود، را شامل می شود. همچنین TBT سایر اقدامات فنی است که به دلایل امنیت ملی و ایمنی مصرف کننده توسط کشورها ایجاد می شود.

ابزار Rules of origine:

قواعد مبدا معیاری برای تعیین ملیت اقتصادی کالاها است. این قواعد شرایطی را مشخص می کند که باید ایجاد و انجام شود تا کالا متعلق به یک کشور خاص در نظر گرفته شود. این قوانین مبدا به دو گروه ترجیحی و غیرترجیحی تقسیم می شوند. تمام بخش های قواعد مبدا نیز به همراه جزئیات استفاده از ابزار توسط خانم کهنسال به شرکت ها آموزش داده شد.

ابزار Export potential map:

آخرین ابزاری که در کارگاه آموزشی روز اول کمپ توانمندسازی صادراتی شهر زاهدان به شرکت ها آموزش داده شد ابزار نقشه پتانسل صادراتی بود. در این ابزار نیز با استفاده از دیتای تجارت شرکت های مختلف، گراف های سودمندی در اختیار کاربر قرار داده می شود.

شناخت ابزارهای فوق و استفاده از آنها برای شرکت ها بسیار مفید است و دید تجاری خوبی ایجاد می کند. از این رو یک روز از کمپ سه روزه صادراتی IHTECC به این مووع اختصاص داده شد. در روزهای آتی برنامه های دیگر کمپ برگزار می شود و می توانید اخبار آن را از همین سایت دنبال کنید.