استاندارد وارد بازار بین المللی شوید!

خدمت مشاوره دریافت استاندارد، مجوز و گواهینامه های داخلی و بین المللی در کریدور فناوری تا بازار به شرکت های دانش بنیان، نانویی، خلاق و آزاد ارائه می شود. این خدمت درواقع تسهیلگر بخشی از فرآیند تولید، فروش و صادرات شرکت هاست.

گواهینامه و استاندارد چیست؟

همه چیز در دنیای امروز قراردادی است و انسان ها با تعیین چارچوب های مشخص، تعهدات مختلفی را قبول می کنند. این تعهد ممکن است بین دو نفر برای انجام یک معامله باشد یا در ابعاد بین المللی و به اهداف گوناگون دیگر. یکی از چارچوب ها با نام مجوز، گواهینامه یا استاندارد معروف است. همان طور که برای رانندگی در خیابان ها قوانینی وضع شده و افراد برای انجام رانندگی به آن نیاز دارند، برای تولید محصولات هم قوانینی وجود دارد که منجر به  ایجاد ساختارهای دقیقی به نام استاندارد و مجوز شده است.

اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید، حتما به یک یا چند نوع از این استانداردها و مجوزها نیاز دارید. برای آشنایی با انواع استانداردها، نحوه دریافت آن ها و استفاده از حمایت ها و تسهیلات دولتی در این حوزه تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

استانداردهای بین المللی و داخلی:

تمام کشورها یک واحد استاندارد برای محصولات داخلی خود دارند که به آن استاندارد داخلی می گویند. علاوه بر این واحدهایی از استانداردهای بین المللی هم در دنیا ایجاد شده که کشورهای مختلف به آن پایبند هستند و برای انجام امور صادراتی از آن ها استفاده می کنند. مثلا در ایران علامت استاندارد ایران، تاییدیه سازمان غذا و دارو، پروانه تولید از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و … از استانداردهای داخلی محسوب می شود.

معروف ترین استاندارد بین المللی، نشان ISO است که انواع مختلفی دارد. علاوه بر استانداردهای ISO نشان استاندارد اروپا با نام CE هم در دنیا مطرح است. در ادامه به معرفی کوتاه این دو نشان می پردازیم.

استانداردISO

 ISO که مخفف نام سازمان بین المللی استاندارد International Standard Organization است و هدف ارتقا و توسعه سطح استاندارد در دنیا را دنبال می کند. ایزو یک استاندارد بین المللی است و سیستم های مربوط به آن در بیش از 440هزار سازمان و در 158 کشور اجرا می شود.

دریافت این استاندارد به کسب و کار شما برای حفظ زمان، پول، دانش فنی و منابع داخلی کمک می کند. هزینه های بیشتر، اتلاف زمان و انجام امور غیرضروری حاصل عدم دریافا ایزو است.

استاندارد CE

CE مخفف کلمه فرانسوی Conformité Européne به معنای تطابق با استاندارد اتحادیه اروپا است. محصولی که موفق به دریافت این نشان می شود، می تواند محصول خود را در تمام کشورهای اروپایی به فروش برساند. این استاندارد برای رعایت حداقل الزامات جهت حفظ سلامتی، ایمنی و محیط زیست ایجاد شده است. علاوه بر اروپا، بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هم ارائه ی این استاندارد را شرط ورود محصولات به کشور خود اعلام کرده اند.

دریافت این استاندارد الزامی نیست ولی همانطور که مشخص است افراد و شرکت هایی که این استاندارد را برای محصول خود اخذ می کنند، شانس بیشتری برای موفقیت در بازارهای بین المللی دارند.

کدام یک از گواهینامه ها و استانداردها برای کسب و کار شما مهم است؟

حمایت های مالی و فنی از طریق پنجره کریدور فناوری تا بازار برای دریافت گواهینامه های لازم هر کسب و کار ( مثل مجوزهای اداره کل تجهیزات پزشکی، CE، انواع ISO و …) به شرکت ها ارائه می شود. اگر با گواهینامه ها و مجوزهای لازم برای محصول و کسب و کار خود آشنا نیستید، می توانید از خدمت نیازسنجی تاییدیه ها و استانداردها که از طریق کریدور فناوری تا بازار ارائه می شود، استفاده کنید. ثبت این خدمت در تصویر زیر نشان داده شده است:

برای تکمیل فرم نیازسنجی استانداردها و تاییدیه اینجا را ببینید. همچنین یک عنوان مشاوره با همین موضوع برای شما در بخش مشاوره های رایگان کریدور فناوری تا بازار وجود دارد. می توانید با ثبت درخواست در این حوزه سوالات و مشکلات خود در این حوزه را با کارشناسان کریدور فناوری تا بازار مطرح کنید. در ادامه به توضیح یک حوزه مهم و پرمخاطب برای دریافت مجوزها و استانداردها می پردازیم.

شرکت های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی

شرکت های فعال در این حوزه موظف به دریافت پروانه تولید از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران هستند. صدور این پروانه از طریق تکنیکال فایل شرکت انجام می شود. تکمیل و ارائه تکنیکال فایل در حوزه تجهیزات پزشکی در کریدور فناوری تا بازار شامل حمایت می شود. آیین نامه ی این حمایت را می توانید از اینجا دریافت کنید.

برای تهیه تکنیکال فایل یا همان پرونده فنی، تولیدکننده دانش فنی خود برای تولید محصول را اثبات می کند. علاوه بر این در این پرونده اطلاعات کافی در زمینه های زیر هم باید وجود داشته باشد:

  1.  سیستم های مدیریتی،
  2. استانداردهای محصول،
  3. استانداردهای ملی،
  4. قوانین و ضوابط اداره کل تجهیزات پزشکی،
  5. نحوه تدوین روش های اجرایی،
  6. مدیریت ریسک

چطور گواهینامه معتبر اخذ کنید؟

متاسفانه ارائه ی گواهینامه های غیرمعتبر به شرکت ها رایج شده است. به همین دلیل اگر نیاز به دریافت مجوز، استاندارد یا گواهینامه ای دارید، بهتر است از مسیرهای مطمئن وارد شوید. کریدور فناوری تا بازار دریافت گواهینامه برای شرکت ها را از طریق شبکه ی کارگزاران معتبر خود انجام می دهد. این کارگزاران هریک سابقه ی روشنی در انجام این امور دارند. علاوه بر این کریدور در طول فرآیند اخذ مجوز، نقش نظارتی پر رنگ ایفا می کند. هدف از این نظارت های سخت گیرانه ارائه ی استانداردهای معتبر به شرکت ها و عدم بروز مشکلات بعدی است.

تاکنون بیش از 100 گواهینامه و استاندارد از طریق کریدور برای شرکت ها اخذ یا تمدید شده است. شرکت های مختلفی در حوزه های تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دارو، تجهیزات برق و الکترونیک و … با استفاده از خدمت اخذ استاندارد و مجوز در کریدور فناوری تا بازار گواهینامه های مختلف سیستمی و محصولی دریافت یا تمدید کرده اند.

برای ثبت خدمت به ترتیب زیر عمل کنید:

تمام شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و نانویی به صورت اتوماتیک در سامانه ی توانمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت نام شده‌اند. نام کاربری و رمز عبور برای این گروه از شرکت‌ها به صورت پیش فرض، شناسه ی ملی شرکت است. در صفحه ی ورود به پنل کاربری، با انتخاب عنوان خود از بین شرکت ها، مراکز رشد و آزمایشگاه ها، شناسه ی ملی شرکت خود را در بخش نام کاربری و کلمه عبور وارد کنید.

لازم به ذکر است فقط شرکت‌های آزاد برای ورود به سامانه نیاز به ثبت نام دارند. پس از ثبت درخواست خدمت، کارشناسان کریدور فناوری تا بازار جهت هماهنگی ارائه خدمت با شما تماس می‌گیرند. عموما این هماهنگی در کمتر از 48ساعت انجام می‌شود.

کریدور فناوری تا بازار پنجره ی دریافت خدمات و مشاوره های تجاری سازی است و محل حمایت از این خدمات متفاوت است. مثلا در خدمت دریافت تاییدیه ها، مجوزها و استانداردها محل حمایت، صندوق نوآوری و شکوفایی، مرکز شرکت های دانش بنیان، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و … است. در اطلاع نگاشت زیر می توانید میزان و درصد حمایت ها از هر حامی را مشاهده کنید: